Manvård - fet och tovig

Yrja

Trådstartare
Jag äger ju en varmblodsvalack och manen låter jag självklart vara lång då jag tycker det är så vackert. All man ligger på höger sida. Nu när jag släppt på bete och det blivit varmt så har den(som alla andra år) blivit jätteful på "undesridan". När man lyfter upp manen så är den sträv och jättetrasslig - ser nästan ut som stålull :crazy: - och är aldeles ljus och full med hudflagor och fett. Det syns ju egentligen inte efter som att det är på manens undersida, men jag han tänka mig att det inte är så hälsosamt för huden därunder.

Vad beror detta på? Kan man hålla ordning på det genom att tvätta manen med glanschampo eller liknande? Jag undviker helst att sätta upp manen efter som att kusen är lite hårröm och inte skulle tycka att det var skönt att gå med flätor eller vad man nu skulle kunna tänkas göra. Dessutom betar de ju största delen av dygnet nu och har man då flätat för hårt så gör det ont på honom.

Har ni varit med om något liknande?
Tacksam för svar.

He,he det där med man... :crazy:

Visst är det snyggt när de har lång vacker man. Jag äger en piga med vacker manväxt och hon är såååå söt :love:

Jag har också upptäckt att manen inte alltid är så vacker längst mot halsen. Dock står jag aldrig och sliter i manen med någon "piggborste" eller liknande. Fox-fire's pälsglans är super :) Jag använder den i både manen och svansen och ibland känns det nästan som om det trasslar ut sig själv.

Pälsglansen håller också smuts osv. borta och ger en fin och blank/glansig man/svans :love:

Om nu din vän ofta får trassel i manen kan du väl göra som så att du flätar flera flätor. Men... inte så hårt. Alltså lösa och börja fläta lite längre ner i flätan ööhh, förstår du ungefär hur jag menar???

Inbakade/fiskbens flätor kan också vara något. Flera stycken där du bara "bakar" in den första delen. Dra inte åt så hårt utan räkna in att han böjer sig så det inte stramar. Sätt lite pälsglans först och fläta sedan, kan vara något ;)

Lycka till! :bump:

Fox-fire finns i dom flesta hästaffärer.

Har själv en häst (kallblod) som är begåvad med ohyggligt tjock och lång man. Den skulle jag aldrig våga tvätta med schampo, eftersom det är så svårt att garantera att allt är ursköljt.
Råden till dig beror lite på hurdan man din häst har. Om den är tjock så skulle jag rek. att du gör som jag; spraya igenom med pälsglans, låt sitta en liten stund innan du börjar och sätt sedan igång att borsta. Jag borstar först med rotborste, sedan piggborste och till sist kam. Självfallet lossnar en del hår, och det är ju lite tanken också. Viktigt är att man "vänder" på tottarna man kammar. Gå igenom bit för bit och se till att du kammar även undersidan. Jag tycker en sån här genomgång tar bort allt smuts. Lite som luskamning :D
Har hästen tunnare man, vilket jag misstänker om det nu är ett varmblod, skulle jag ev satsa på att tvätta, men bara om du är helt säker på att kunna få ur allt schampo. Skölj länge! Innan du tvättar tycker jag du ska borsta igenom det värsta (försiktigt om manen är tunn). Tovor har en tendens att hålla schampo kvar och det blir ännu värre.

Kanske även torrschampo skulle kunna vara en ide mot det feta i manen. Har själv aldrig använt det, men jag kan gissa att det skulle funka bra.

Det viktigaste du kan ha är ju dock tålamod :)

Tack för svaret. :)
Jag sliter inte heller med piggborste i man eller svans. Rlr den hellst inte alls både för att kusen är håröm och för att det är så lätt att riva den i småbitar. :crazy:

Har funderat på pälsglans, men har inte haft tid att åka iväg någonstanns. Jag ska ändå iväg nu i helgen och köpa ett träns så jag tror jag köper det du tipsade om. Vad kostar det?

Flätor går tyvärr inte, hästen tycker att det är så obehagligt och det är det inte värt. Jag känner det i hela kroppen när han lider. :crazy: Så pälsglans får det nog bli.

Han har egentligen ganska tjock man för att vara travare, men den är ganska skör tycker jag så därför är jag sparsam med borstning. Borstar den aldrig utan den håller sig i trimm själv.

Jag är en sån som är övernoga med att inte använda för mycket kemikalier eller männiksopåhitt på min häst, så ursköljning görs NOGA och sen hååller jag senhård koll på pollen några dagar. Kliar han sig minsta lilla för mycket så sköljer jag genast igen. Kanske lite onödigt men jag förstår själv hur det måste vara och dessutom kan han ju inte göra något själv åt saken. Som tur är är det en mycket pratig häst som berättar hur han mår väldigt mycket. :bow:

Jag har ju ett glansshampo som min syster fått någonstanns ifrån. Har aldrig använt det då jag inte tvättar min häst, men i man och svans är det ingen fara att använda det egentligen. Det var därför jag skrev det i tråden. Så det tänker jag nog använda och se hur resultatet blir. För hoppningsvis blir det bättre och sen kan man hålla ordning med ev. pälsglans och borstning.

Tack för svaret! :bow:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattras som rävar inte tar?
  • Förbereda hundar inför bebis?
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka