Jag äger ju en varmblodsvalack och manen låter jag självklart vara lång då jag tycker det är så vackert. All man ligger på höger sida. Nu när jag släppt på bete och det blivit varmt så har den(som alla andra år) blivit jätteful på "undesridan". När man lyfter upp manen så är den sträv och jättetrasslig - ser nästan ut som stålull - och är aldeles ljus och full med hudflagor och fett. Det syns ju egentligen inte efter som att det är på manens undersida, men jag han tänka mig att det inte är så hälsosamt för huden därunder.
Vad beror detta på? Kan man hålla ordning på det genom att tvätta manen med glanschampo eller liknande? Jag undviker helst att sätta upp manen efter som att kusen är lite hårröm och inte skulle tycka att det var skönt att gå med flätor eller vad man nu skulle kunna tänkas göra. Dessutom betar de ju största delen av dygnet nu och har man då flätat för hårt så gör det ont på honom.
Har ni varit med om något liknande?
Tacksam för svar.
Vad beror detta på? Kan man hålla ordning på det genom att tvätta manen med glanschampo eller liknande? Jag undviker helst att sätta upp manen efter som att kusen är lite hårröm och inte skulle tycka att det var skönt att gå med flätor eller vad man nu skulle kunna tänkas göra. Dessutom betar de ju största delen av dygnet nu och har man då flätat för hårt så gör det ont på honom.
Har ni varit med om något liknande?
Tacksam för svar.