A
AnnelieB
Sv: Mantorp 21 april
Är det ngn som sett meddelande till ryttare och prel. startlistor?
Är det ngn som sett meddelande till ryttare och prel. startlistor?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag kör stilterräng istället i Kinda då vi inte har tränat på dressyren så värst. Har ingen dressyrsadel..
Jag som är Norrlänning och inte "Norrlänning" väntar tills Hofors har sin...
/Lady_S
Vi valde att gå chicken, alltså rida runt hela det nya vattnet och hoppa nerhopp i det gamla. Med en häst som är lite tittig på vatten & bara en träning i bagaget i år så tyckte vi det var värt mer med en runda med bra flyt. Och fint flyt fick de, gick i mål med många fina språng men också massor av tidsfel.
Men tillbaka till vattenhindret - vi funderade på hur det ska ses? För om det är ett nedhopp (avsprångspunkten låg högre än landningen) så får väl inte stocken vara högre än 2-3 dm i 100-klass?
Eftersom riktlinjerna för vattenhinder säger att vattenhinder i 90-klass ska vara vad, så är väl detta ett perfekt 100-klass hinder!!
Enligt banbyggaren:
Det finns ingen begränsning på höjden av stocken. Begränsningen som gäller är samma som för alla djuplandningar, dvs max 120 i detta fall.
Alternativet är ett drop utan höjd. Enligt regelboken bör alternativen vara av samma typ ( i detta fall nedhopp i vatten). Det enklare alternativet SKALL ta avsevärt längre tid. Vidare finns en gammal tumregel som säger att man får ha ett par frågor på en bana av högre svårighetsgrad än vad som är normalt för klassen (även utan alternativ).
CNC* komplexet bestog av nedhoppet följt av två smalhinder där det andra var en riskulvert på 130. Tidsbrist gjorde att nedhoppet inte var på riktig CNC* nivå. Det kommer det att vara till nästa tävling.
Avsikten med vattenhindren var att ge ryttarna ett val mellan ett hinder som låg i underkant på vad som kan anses normalt för klassen och ett som låg nära vad som får förekomma i klassen.