Mantorp 21 april

Sv: Mantorp 21 april

Är det ngn som sett meddelande till ryttare och prel. startlistor?

Jag är tillfälligt blind:( hoppas det blir bättre när jag ska köra imorgon!:D

Tjohej! Sprattelhästen fick en plats i debutanten så nu kommer vi också. Blir livsdebut för honom på en fälttävlan så siktar främst på en nyttig erfarenhet och sen får vi se vad han säger. Startar strax innan ett på lördag.

Det ligger på mantorpsryttarnas hemsida, under tävlingar. Man får klicka två gånger på den ikonen för att komma in har jag för mig :)

Undret: kul att du kom med! Lycka till i debuten! Själv startar jag strax efter nio på morgonen så det blir en tidig dag för mig :)

*kl*
Aha, kul med helt nya hinder. Då hoppas vi att de inte är täckta av snö på lördag... ;)

Ja det blir en lång dag - dressyr strax före 10 & sen lär terrängen dröja till efter 17 nån gång.

Ja det är ju inte sadeln som är största bekymret, jag tävlade dressyr en gång i höstas i hoppsadel. Det är mer att vi legat i lä med dressyrträningen så länge nu att jag inte vill utsätta oss för någon tävling. Jag gör hellre det som känns roligt då.

Kl
Ja, då har jag tyvärr strukit mig från morgondagens tävling. Min häst tyckte tydligen att det var lägligt att bli förkyld just denna helgen så idag när jag skulle rida henne var hon inte helt fräsch utan hostade och snorade lite. Dessutom hade hon lite förhöjd temp så det blir att stanna hemma imorgon. Otroligt tråkigt när Kimbi gått super i dressyren hemma och gick som en klocka på
Mantorps pay and cross förra helgen. Hon har aldrig tidigare kännts så fin. Men det kommer fler fälttävlan, även för en hobbysatsare som mig som helst håller mig inom länsgränsen. Huvudsaken är att andra halvan av mitt team blir fräsch igen först och främst. Kommer troligtvis förbi en sväng imorgon och hejar på alla andra i alla fall :). Lycka till allihop!

Så typiskt! :(

*Kl*
En av Cinnas tidigare ryttare ligger efter dressyr och hoppning tvåa med sin storhäst i 90-klassen. Får hålla tummarna i eftermiddag :laugh:

Hoppas dagen varit till belåtenhet för er som var iväg idag!

Själv har jag haft ett oerhört motiverande dressyrpass i ridhuset så vi kanske skulle kunna ge oss ut på lite dressyr snart trots allt :p

*kl*

Vi slapp iaf snön! Fredagen regnade det ju konstant men på lördagen klarade vi oss bra.
För oss blev det en ok tävling, för att vara den första på året. Mindre bra dressyr, men bra betalt - kul att det kan vara åt det hållet ibland också...

Ett ner i hoppningen, kunde lika väl ha varit fyra, det sög bra i hovarna på hästar av den lite större modellen.

Så terrängen, med det nya vattenhindret. Q gick ju 100-klassen, och jag tycker inte att det hindret gjorde sig så bra där. Samma hinder som i * som sagt, och det tycker jag inte heller är så bra - vi rider ju 100-klass & inte *... Dessutom låg hindret, som i sig visserligen var väldigt fint, i en 90-graders sväng efter att ekipagen hoppat en coffin ut ur skogen (även den exakt samma i 100 som i *).

Vi valde att gå chicken, alltså rida runt hela det nya vattnet och hoppa nerhopp i det gamla. Med en häst som är lite tittig på vatten & bara en träning i bagaget i år så tyckte vi det var värt mer med en runda med bra flyt. Och fint flyt fick de, gick i mål med många fina språng men också massor av tidsfel.

Men tillbaka till vattenhindret - vi funderade på hur det ska ses? För om det är ett nedhopp (avsprångspunkten låg högre än landningen) så får väl inte stocken vara högre än 2-3 dm i 100-klass?

Bild in i vattnet

https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.ne...65124231315_550996314_9621720_619092147_n.jpg

Landning

https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.ne...65125156315_550996314_9621721_567358253_n.jpg

Eftersom riktlinjerna för vattenhinder säger att vattenhinder i 90-klass ska vara vad, så är väl detta ett perfekt 100-klass hinder!! :confused::angel::angel:

Vi valde att gå chicken, alltså rida runt hela det nya vattnet och hoppa nerhopp i det gamla. Med en häst som är lite tittig på vatten & bara en träning i bagaget i år så tyckte vi det var värt mer med en runda med bra flyt. Och fint flyt fick de, gick i mål med många fina språng men också massor av tidsfel.
Men tillbaka till vattenhindret - vi funderade på hur det ska ses? För om det är ett nedhopp (avsprångspunkten låg högre än landningen) så får väl inte stocken vara högre än 2-3 dm i 100-klass?

Enligt banbyggaren:
Det finns ingen begränsning på höjden av stocken. Begränsningen som gäller är samma som för alla djuplandningar, dvs max 120 i detta fall.
Alternativet är ett drop utan höjd. Enligt regelboken bör alternativen vara av samma typ ( i detta fall nedhopp i vatten). Det enklare alternativet SKALL ta avsevärt längre tid. Vidare finns en gammal tumregel som säger att man får ha ett par frågor på en bana av högre svårighetsgrad än vad som är normalt för klassen (även utan alternativ).
CNC* komplexet bestog av nedhoppet följt av två smalhinder där det andra var en riskulvert på 130. Tidsbrist gjorde att nedhoppet inte var på riktig CNC* nivå. Det kommer det att vara till nästa tävling.
Avsikten med vattenhindren var att ge ryttarna ett val mellan ett hinder som låg i underkant på vad som kan anses normalt för klassen och ett som låg nära vad som får förekomma i klassen.

Jag tyckte själva stocken och vattnet att det var ett fint ihopp för 100 klass.

Såhär såg 100 klass vattnet ut i Trossnäs i höstas när jag red där med Pärlan dock har det vattnet en mkt bättre anridning, anridningen i Mantorp är mkt mer orytmisk och man får inget flyt och hästarna klickar inte in på vattnet eftersom det inte kommer rakt framför en utan man kommer först ur skogen , sen vänder man upp och har man inte en häst som tar tag i vattnet är det nog ganska kört kan jag tänka mig? På det viset blir det mkt svårare och inte helt optimalt för en 100 klass .... kan jag tycka. Men nu fanns det ju ett alternativ vilket löste det problemet så tja då får man kanske anse att det är ok ändå.

Trossnäs

154556_10150771894661797_620031796_9283815_634062180_n.jpg

Måste ge beröm för 100 banan. :) Rolig bana att rida, som ändå hade en del svårigheter. Bra att det fanns lättare alternativ om man ville. Trevlig tävling överlag och väldigt skönt att det varken regnade eller snöade.

Eftersom riktlinjerna för vattenhinder säger att vattenhinder i 90-klass ska vara vad, så är väl detta ett perfekt 100-klass hinder!! :confused::angel::angel:

Vad säger riktlinjerna för vattenhinder i 100-klassen?
Av de 100-klasser vi har varit på de sista fem åren har inget sett ut så här - antingen har det varit ett hinder med landning på plan mark, och sedan efter ett galoppsprång ett vad eller nerhopp i vatten, eller endast ett nerhopp i vatten.

Enligt banbyggaren:
Det finns ingen begränsning på höjden av stocken. Begränsningen som gäller är samma som för alla djuplandningar, dvs max 120 i detta fall.
Alternativet är ett drop utan höjd. Enligt regelboken bör alternativen vara av samma typ ( i detta fall nedhopp i vatten). Det enklare alternativet SKALL ta avsevärt längre tid. Vidare finns en gammal tumregel som säger att man får ha ett par frågor på en bana av högre svårighetsgrad än vad som är normalt för klassen (även utan alternativ).
CNC* komplexet bestog av nedhoppet följt av två smalhinder där det andra var en riskulvert på 130. Tidsbrist gjorde att nedhoppet inte var på riktig CNC* nivå. Det kommer det att vara till nästa tävling.
Avsikten med vattenhindren var att ge ryttarna ett val mellan ett hinder som låg i underkant på vad som kan anses normalt för klassen och ett som låg nära vad som får förekomma i klassen.

Ok, så det finns ingen som helst begränsning i hur hög en stock får vara på ett nerhopp? Även om landningen är på plan mark (ej vatten)? För jag vet att det har kommit upp såna diskussioner, bland annat på Runstens bank med nerhopp.

Alternativet var absolut i rätt klass för att vara ett alternativ & självklart ska det ta betydligt mer tid att rida alternativet, det var inte det jag ifrågasatte.
Men att ha ett sådant inhopp på det ordinarie, med just den anridning det är i Mantorp, tycker jag var lite för svårt i 100-klass. Jag hade då hellre haft ett smalhinder efter, än ett sådant inhopp. Det blev inte särskilt inbjudande & även flera av de * hästarna sladdade ut rätt bra i svängen & såg lite överrumplade ut - säkert första tävlingen för många. Men där passar ju själva hindret betydligt bättre.

Finns det någon statistik över hur många som valde alternativet istället?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Distans Det finns säkert de av er som har åsikter om varför en del av dessa saker hände och hur man hade kunnat undvika dem. Men å andra sidan...
2
Svar
24
· Visningar
3 373
Senast: Madde71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar