Mantorp 21 april

aicha

Trådstartare
Jahapp, då var det snart dags för säsongsstart även för oss "norrlänningar", i Mantorp till helgen. Vet inte om det finns några fler än skåningar som hänger här längre - hela fälttävlansmaffian verkar ha lämnat Buke! :cool:

Ser ut som om det finns risk för "en Gärds" i Mantorp, SMHI säger snö under fredagnatten...kan bli intressant.

Någon som ska dit? Köttbullen, som knappt är en köttbulle längre, ska gå 100 med sin matte.

Sv: Mantorp 21 april

Min älg och jag ska vara med i 90 klassen. Jag önskar mig bra väder. Förra året var det strålande sol och drygt 20 grader varmt. Gärna det igen tack : ). Min YR app säger att det ska bli förjävligt på fredagen men bättre väder under lördagen. Förra hopptävlingen för vår del var det spöregn hela dagen. Det blir inte riktigt lika kul om man säger så.

Jag kanske kommer. Lillhästen skulle ha gått CNC* men står med hovbandage och ajaj i foten på grund av hovböld. Unghästen ska åka och träna terräng idag och känns det bra så försöker jag byta klass till debutant och gör debut med honom. Annars får jag stryka mig helt och skjuta upp årets första start till Tranemo.

Helknäppt, men jag planerar att åka dit :p
Med en häst som förra året var osäker i båda banhoppning och terräng :o

Men en trevlig utflykt, min sambo följer med och jag har lovat en god middag och hotellfrukost. Det senare spricker väl då jag har prel starttid strax efter 8 :angel:

Har i alla fall tränat både på Näs och Nilslund och då har det faktiskt känts ok.

Rider 90-klass och håller tummarna för att vädret blir nederbördsfritt!

Jag ska dit med en i 100. Hoppas verkligen det inte snöar, sol vill vi ha!

Jag som är Norrlänning och inte "Norrlänning" väntar tills Hofors har sin... ;)
/Lady_S

Jag kör stilterräng istället i Kinda då vi inte har tränat på dressyren så värst. Har ingen dressyrsadel..

Jag har inte heller någon dressyrsadel men det är bara en dålig ursäkt :O. Så du ska inte vara med på den "riktiga" fälttävlan i Kinda heller?

Klart att jag kommer.
Men det var osäkert till för ett par veckor sen om det skulle bli nån tävling alls.
Det var inte så smart av förbundet att reta upp hela banbyggarkåren.
Ska bli kul och se hur ni kommer att klara årets nyheter i terrängen.:angel:

Man behöver väl ingen dressyrsadel för att rida dressyr? Då skulle ju inga hoppryttare göra det... eller så har vi förklaringen till varför ridningen ser ut som den gör på lokala hopptävlingar :angel:

I alla fall, jag har tävlat upp till CIC* utan dressyrsadel... det gick utmärkt :D

Jag var på pay and crossen i helgen och gillade de nyheter jag fick se ;). Min häst verkade också gilla det med tanke på att hon aldrig gått så fint i terrängen. Förra året lyckades jag hoppa fel hinder i terrängen men det hade jag tänkt att undvika denna gången så jag lär gå banan 17 gånger för säkerhets skull ;).

Klart att jag kommer.
Men det var osäkert till för ett par veckor sen om det skulle bli nån tävling alls.
Det var inte så smart av förbundet att reta upp hela banbyggarkåren.
Ska bli kul och se hur ni kommer att klara årets nyheter i terrängen.:angel:

Ooh, låter spännande! Vi har inte varit i Mantorp på två år nu, så vi har inte ridit dr & hopp vid terrängbanan. Vad är det för nytt du har hittat på? :)

Två år sedan? Tänk vad tiden går.
Den stora förändringen var ju när vi gick över till allt på en dag.
Det resulterade i hel nya banor för 90 och P70.
För i år är det bara lite småsaker, ett nytt vattenhinder för dom högre klasserna, ett upphopp för 90 och ett par tre nya hinder.

Nya vattnet ser absolut mycket spännande ut :)

Är vädret fin o foten glad åker jag o tittar iaf :)

Två år sedan? Tänk vad tiden går.
Den stora förändringen var ju när vi gick över till allt på en dag.
Det resulterade i hel nya banor för 90 och P70.
För i år är det bara lite småsaker, ett nytt vattenhinder för dom högre klasserna, ett upphopp för 90 och ett par tre nya hinder.

Eller hur! 2010 var hästen skadad & förra året passade det inte in i vår termin.
Ja det blir lite annat att rida dr & hopp på samma ställe. Är det bra underlag?

Nytt vatten i 100-klassen då? Nån som har bilder, vore kul att se.
Förr var det väl ett litet hinder nåt glpsprång före vatten.

Jag har inte heller någon dressyrsadel men det är bara en dålig ursäkt :O. Så du ska inte vara med på den "riktiga" fälttävlan i Kinda heller?

Ja men för min del betyder det att jag inte tränat dressyr för tränare sedan tidigt i höstas heller pga både ekonomi och brist på sadel. Så det beror inte enbart på bristande dressyrsadel att vi inte ska tävla fälttävlan, det beror på att vi helt enkelt är långt ifrån redo att rida ett dressyrprogram. Har inte upplevt att jag haft någon bra sits i hoppsadeln för 'ren' dressyr utan det har blivit något mellanting i form av markarbete så vi har lång väg kvar till en bra form...

kl
Jag ska skriva dressyren i 100 klassen :)

OldQ: Min häst var med på lördagens P&C och banan var verkligen jättebra:bow:
:
Lycka till alla som ska starta!

Underlaget i dag är fullt OK
(utom på ett ställe som vi ska grusa i morgon)
Hur det kommer att bli i helgen beror på vädergudarna.
Men Mantorp brukar tåla mycket regn.

Vattnet blev klart i måndags, så några bilder har det inte blivit än.
I 100-klass blir det ett rejält nedhopp över en stock. För dom som vill finns alternativ (chicken) med nedhopp i gamla vattenhindret.
Stjärniga klasser får inget alternativ. Dom får oxå smalhinder efter vattnet.

Ja vädret verkar ju bli ok under lördagen, men fram till dess vete f*n... Snö?!
Ok, så det finns ett helt nytt vattenhinder? Eller det är det gamla fast med ett större nedhopp nu? Förr var det väl ett mindre upphopp i 100, ur vattnet.

Liknande trådar

Distans Det finns säkert de av er som har åsikter om varför en del av dessa saker hände och hur man hade kunnat undvika dem. Men å andra sidan...
2
Svar
24
· Visningar
3 373
Senast: Madde71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar