Mannen som talar med hundar-- ensamhetsångest

Lenis

Trådstartare
Vad tycker ni om hans teori att en hund som ogillar att vara ensam tror att den är ranghög?

Har själv inte haft några jätteproblem med just ensamhetsångest, men har på nåt sätt fått för mig att en rangLÅG hund borde få mer ångest, när flockledaren, som ska vakta & hålla koll försvinner. Som en hund jag passat (som ogillar att vara själv), som är väldigt ranglåg & sover mkt bättre när jag är i närheten i vaket tillstånd, då kan han slappna av. Det har jag tolkat som att han känner sig tryggare när jag har koll på saker & ting. Om det hade varit som hundpratarens teori så skulle ju hunden i fråga varit helnöjd när jag ligger & sover, helt under hans "kontroll"? (Den här hunden har jag bara haft enstaka dagar så det är inget personligt att jag VILL tolka mig själv som ranghög.. känner mig mer objektiv än om det varit min egen.)

Vad tror ni? Har de ångest för att de är ranghöga & blir griniga när en lägre stående drar?

Sv: Mannen som talar med hundar-- ensamhetsångest

Har också funderat lite på det där. Kan det handla om att en hund som inte är trygg med sin ledare känner att h*n måste ta över ansvaret, som blir för mkt (=stress) när alfan går eller på nåt sätt ser sin chans att klättra i rang? Luddigt uttryckt och förmänskligat men the best I can do...:crazy:

Jag tror att det är som han säger. En ranglåg hund finner sig i att vara lämnad ensam för att den litar på ledaren. Ledaren säger: Stanna hemma. Ranglåga hunden säger: Okej.
Den ranghöga hunden vill ha koll och skydda sin flock, därför vill den följa med ut.
Dock tror jag inte att alla ranglåga hundar finner sig i att vara ensamma hemma, för vissa hundar känner sig ju bundna vis sin ägare. Dock brukar det ju mest vara omplaceringshundar eller hundar med brist i uppfostran som har det problemet.

:D

vissa hundar känner sig ju bundna vis sin ägare. Dock brukar det ju mest vara omplaceringshundar eller hundar med brist i uppfostran som har det problemet.

:D

Jag tror att just den biten är till viss del rasbunden. Det har varit jättestor skillnad på de hundar jag haft innan dvärgpinschern i just den biten att vara bunden till sin ägare. Lejonet gillar de flesta hyfsat, alaskan malamuten var mer reserverad & dp:n är rent ut främlingsfientlig :D För honom är det viktigt att ha koll på vart matte tar vägen, för han ligger helst i knät så nära han kan.. mammagris deluxe ;) (detta är rastypiskt enligt uppfödare jag pratat med)

Ang det där med rang så tja.. malamuten var klart coolast när hon var ensam hemma, men också den som var man var tvungen att hålla järnkoll på & ha "tummen i ögat" vad gällde ledarskapet. Nu lyckades vi iofs med ledarskapsbiten jättebra vad gällde henne, men ändå.. I det fallet var det klart starkast psyke-> klarar sig bäst själv som gällde.

Tycker det är ett jätteintressant ämne, hoppas fler vill svara :)

Jag har två hundar och min sch/bc är den av hundarna som man kan kalla ranghög ( av dom två) och han har absolut inga problem med att bli lämnad ( mer än i bilen som han så fint vaktar :angel: )
Den andra, en DSG blir alldeles utom sig när jag går..han är ranglåg hos alla...men där har jag också hört att det är rasrelaterat och dom vill alltid vara hos matte/husse, står t om i rasbeskrivningen.

Men det borde ju vara så att den "ranghöga" är tryggare i sig själv..min vet vem som bestämmer och har aldrig haft åsikter men han är trygg och stabil i sig själv.

sen finns det väl hundar som blivit ranghöga pga dåliga ledaregenskaper hos ägarna, dom hundarna har kanske inte de egenskaper en ledarhund bör ha...dom kan nog bli väldigt osäkra när dom blir lämnade....

.

Men det borde ju vara så att den "ranghöga" är tryggare i sig själv..min vet vem som bestämmer och har aldrig haft åsikter men han är trygg och stabil i sig själv.

Det var lite så jag tänkte också.

Men är det inte skillnad på att vara raghög i förhållande till andra hundar och att vara det i förhållande till matte och husse? Vår förra hund var ju en riktig bitch mot andra och var som regel den som styrde och ställde med andra hundar. Samtidigt kröp hon som 17 för hela familjen, inklusive lillebrorsan som då var 8... Förstår ni hur jag menar? Vet inte om jag har nåt direkt att bidra med men, jag är väldigt nyfiken på det här och mina frågor är just fråågor och inte ett försök att vara stursk...

Förstår vad du menar, och det är ju klart att det är en viss skillnad. Rangordningen går ju hela vägen ner till botten så att säga, det är ju inte bara en ledare & sen följare, de som följer har ju också en inbördes rangordning, om du förstår hur jag tänker?

Så i fallet med vår alaskan så tänkte jag att hon var en väldigt stark hund & ranghög, men under oss. Och eftersom hon var cool med att vara ensam, resonerade jag som så att hon känner sig säker i sig själv. (Även om hon var ranglåg i förh till oss när vi var hemma.) Medan den veka hunden jag passat verkade behöva sällskap av ranghög för att känna sig trygg.. Men det är bara som jag funderar, jag kan vara helt ute & cykla, & ingen vet ju säkert..

Sen tror jag, som martha skrev, att om en hund "tagit över" i en familj pga felaktig hantering så kan den ju eg vara rätt osäker & ha tagit över av fel anledning, & då bli osäker när den är själv, för den är stressad över situationen som den vill styra över men inte kan (min tolkning av det martha tog upp). Återigen bara funderingar från min sida..

Kloka funderingar.

Men kan man tänka sig att en ranglåg individ litar fullt ut på ledaren och resonerar typ: Om matte lämnar mig ensam här måste det ju vara en trygg och bra plats att chilla på tills hon kommer hem. Om man tänker sig att våra domesticerade hundar aldrig riktigt når vargens vuxenstadie utan att det är lite som när vargtiken lämnar valparna i lyan. Och vi som tamhundsägare är lika mycket mamma som alfatik...

Och då den ranghöga som kanske känner att den måste axla ett visst ansvar, som blir för mkt för den. Om man tänker sig att utfall mot andra hundar på promenad kan vara ett tecken på ett ej tillräckligt etablerat ledarskap, och hunden känner att eftersom att matte inte har koll på dom här galningarna som vi möter så är det bäst att jag kliver fram och skäller lite...

Grovt förmänskligat och kanske helt i nattmössan. Det här är inget jag egentligen kan nåt om utan jag spekulerar hej vilt.:D

Kom på en sak till som jag tänkte fråga om. Är det alltid samma sak att vara vek och ranglåg, och att vara trygg och ranghög? Kan man som hund vara trygg i sig själv men ändå relativt ranglåg? Eller är ranglåghet (nytt ord?) automatiskt förknippat med en osäkerhet och risken att åka ut ur flocken eller åka på däng? Skillnad mellan vargar och tamhundar? När man pratar om hundar och dess beteenden kommer man ju oftast in på vargar och hur dom gör/är. Men kan man verkligen översätta rakt av?

Kom på en sak till som jag tänkte fråga om. Är det alltid samma sak att vara vek och ranglåg, och att vara trygg och ranghög? Kan man som hund vara trygg i sig själv men ändå relativt ranglåg? Eller är ranglåghet (nytt ord?) automatiskt förknippat med en osäkerhet och risken att åka ut ur flocken eller åka på däng?

Att vara ranghög/ramglåg är inte sammankopplat med trygg eller vek. Hos oss har vi en tik som skulle knipa ledarpositionen om hon fick, men hon klarar inte av att sköta den posten eftersom hon är aldeles för stressad. Vi har därför backat upp nr. två på den naturliga skalan eftersom hon passar för jobbet. De övriga 5 i flocken har sina naturliga platser utan att någon för den skull är vek. Tvärtom är minstingen längst ner på rangskalan en mycket självsäker och trygg ung dam som snart fyller ett år.

I vår flock finns det alltså ingen vek hund alls, trots att den består av 7 hundar. Den hund som inte passar som flockledare är däremot en hund som lätt går upp i varv och dessutom har nära till aggresion mot andra hundar då. Lite le kärring som sular till närmaste person med handväskan när hon blir irriterad för att inte kön går tillräckligt fort. ;) Definitivt inte vek...

Ranglåg =vek
Ranghög = tuff

Stämmer inte alls..det finns en ganska så stor gråskala här.

Min uppfattning är denna - det handlar inte alltid om att någon alltid är ledare, eller ranghögre. Jag tror inte att hundar i många fall är människans ledare, däremot tror jag att människan i många fall inte heller är ledare. Det handlar helt enkelt om en ofullständig flock och därmed har vi en otrygg hund. En hund som inte har en trygg ledarindivid och därav lättare blir orolig och inte vet vart han har de andra.

Ett flockdjur utan ledare tar själv över kommandot i den mån den kan. Därav kan man säga att den är ranghög för i HANS ögon är han inte under människan. Han är sin egen ledare men det behöver inte betyda att han är en ledare i flocken för det - det kan han ju inte vara om inte människan gör allt på hans villkor.

Men oavsätt det. Det finns olika individer hos djur och människor. En del är födda att leda men inte alla. Min uppfattning är dock att alla är födda att följa - det är ett naturligt försvar de har för att klara av ett samarbete i en flock. Om alla mår bra av att följa kan den bästa leda.

Har man en hund som inte är född till att leda så kan den bli otrygg utan en tydlig ledare och därav tar den egna initiativ OCH får ångest i vissa situationer. Den har inga ramar att följa. Om en hund har en trygg och tydlig ledare finner den sig bättre i att bli lämnad.

Detta är min spontana åsikt i detta. Jag vet inte om det är så Ceasar menar. Men det kanske är ngt åt det hållet.

Ranglåg =vek
Ranghög = tuff

Det där tycker jag är ett väldigt ogenomtänkt påstående. För även en ranglåg individ kan ta en ledande roll - men det betyder inte att den plötsligt blir tuff. Absolut inte. Det kan handla om att den inte har någon annan individ att förto sig till - som tar ledarskapet/är en bättre ledare.

Min erfarenhet säger precis tvärt emot.

Dom 2 mest ranglåga hundar jag någonsin haft (dom 2 jag äger just nu) är även dom som har svårast med ensamhetsträningen.

Tror dock det har att göra med könen också? tror att en ranglåg hane lättare finner sig i att vara ensam än vad en ranglåg tik har?
vem som helst får självklart rätta mig om jag har fel. Detta är bra en teori.

Min erfarenhet säger precis tvärt emot.

Dom 2 mest ranglåga hundar jag någonsin haft (dom 2 jag äger just nu) är även dom som har svårast med ensamhetsträningen.

Tror dock det har att göra med könen också? tror att en ranglåg hane lättare finner sig i att vara ensam än vad en ranglåg tik har?
vem som helst får självklart rätta mig om jag har fel. Detta är bra en teori.

Haha jaa, då har vi helt olika erfarenheter.. för de som jag vet har svårt för att vara ensamma är alla utom en-hannar! :crazy: :D

Haha jaa, då har vi helt olika erfarenheter.. för de som jag vet har svårt för att vara ensamma är alla utom en-hannar! :crazy: :D

Haha jaha. För min mamma har en hane som är låg i rang, och han har absolut ingenting emot att vara ensam. Mina damer däremot tycker att det är alldeles fruktansvärt om man lämnar dom :p
Den äldre börjar bli bättre nu dock och den yngre tar vi det väldigt försiktigt med än så länge ..

Men gud, jag läste den men måste ha varit helt död i huvuet. :p Ber så hemskt mycket om ursäkt! :bow: Skyller på mycket att göra på jobbet den dan. :angel: :D

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 067

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka