mankhöjder & mätintyg - några frågor!

FlipTheFrog

Trådstartare
Det här med mätintyg är något jag aldrig behövt fundera över då mina ponnyer varit färdigmätta och jag nu har stor häst. Men, nu så har jag plötsligt fått anledning att sätta mig in i mankhöjdsmätningskarusellen och har här några frågor:

En styck 4-årig welshfröken mättes den 3/9-2006 till 129,7 cm..

1) Hur länge är detta mätintyg giltigt?

2) Måste man alltid mäta om varje år till och med det år ponnyn fyllt åtta? (har hört ngt om att man kan få slippa om de är strax över gränsen för sin kategori)

3) Hur mycket drar man bort från höjden ifall ponnyn är skodd?

4) Var är *er* erfarenhet när det gäller "nedmätning" - hur många millimeter över kategorigränsen brukar den genomsnittlige och omutade mätmannen blunda för...?

5) Vad tror ni om sannolikheten för att en fyraårig welshponny (som annars verkar ganska så färdig i kroppen) faktiskt stannar i växten...?

6) Vad händer om en ponny kvalar till ungponnychampionatet som B-ponny och som veckan innan championatet mäts om till C-ponny.. får den fortfarande gå championatet då (fast på högre höjd)?!

undrar FlipTheFrog *som för egen del faktiskt gärna ser att ponnyn växer några centimeter till!*

Sv: mankhöjder & mätintyg - några frågor!

Här hittar du mätreglementet: http://www2.ridsport.se/t2.aspx?p=92139

Ponnyn i ditt exempel behöver inte mätas om förrän året då hon fyller sex år. Om hon inte av någon anledning råkar ut för en kontrollmätning så är hon alltså B-ponny åtminstone i år och nästa år.

1) Tills ponnyn blir 6 år, om den inte kontrollmäts och visas vara större.

2) Som sagt, mät om när ponnyn är 6 och 8.

3) Man mäter skon och drar bort det från hästens höjd. Man tjänar alltså inget på att sätta på gamla skor.

4) Min erfarenhet är att om det visar sig att ponny defenitivt är 1 mm över mankhöjden så är det en häst och ingen ponny, och de mätmän jag varit i kontakt med är överens med mig om det.

5) Helt osannolikt. Om man inte ställer den rakt upp och och inte rör den och inte ger den någon mat. Men tanken är väll att den ska fortsätta ridas och utbildas och då växer den ju förmodligen någon cm till bara i muskler, förutom att de ofta växer mer. Jag hoppas min 4-åring växer 3-4 cm till för så som hon ser ut nu får hon inte se ut hela livet. :o

6) Varför skulle man mäta 1 vecka innan? Och jag vet faktiskt inte vad som händer... :confused:

Angående nermätning

Visst fanken finns det massor med ponnyer som blivit nermätta.

En elev till mig köpte en maxad d-ponny för ett par år sedan. I mätintyget stog det att hon var 147,5, men vi tyckte alla att hon såg så himla stor ut så på skoj provmätte vi henne själva, men det såg faktiskt ut att stämma. Än så länge inget konstigt, men nu när hon börjat tävla har vi blivit så förvånade över att på prisutdelningar ser hennes ponny ofta ut att vara minst av alla... och hon har inte speciellt hög manke (snarare tvärtom) så det kan inte vara det som lurar.

För två månader sedan köpte en annan tjej en c-ponny. Ställer man henne bredvid vår maxade ridskole c-ponny (som verkligen preciiis gick igenom som c-ponny, tveksamt där också...) så är hon markant större.

Och dessa är bara några exempel av få...

Nu gäller detta ju ponnyer som kommer att hålla sig på lokal, max regionalnivå och ridskoleponnyer. kanske blir det hårdare kontroll i högre klasser?

Angående nermätning

Visst fanken finns det massor med ponnyer som blivit nermätta.

En elev till mig köpte en maxad d-ponny för ett par år sedan. I mätintyget stog det att hon var 147,5, men vi tyckte alla att hon såg så himla stor ut så på skoj provmätte vi henne själva, men det såg faktiskt ut att stämma. Än så länge inget konstigt, men nu när hon börjat tävla har vi blivit så förvånade över att på prisutdelningar ser hennes ponny ofta ut att vara minst av alla... och hon har inte speciellt hög manke (snarare tvärtom) så det kan inte vara det som lurar.

För två månader sedan köpte en annan tjej en c-ponny. Ställer man henne bredvid vår maxade ridskole c-ponny (som verkligen preciiis gick igenom som c-ponny, tveksamt där också...) så är hon markant större.

Och dessa är bara några exempel av få...

Nu gäller detta ju ponnyer som kommer att hålla sig på lokal, max regionalnivå och ridskoleponnyer. kanske blir det hårdare kontroll i högre klasser?

Visst är det så. Människor gör ju vad som helst för att få ner sina hästar till ponnyer. Nu kan man ju bara hoppas att FEI:s förslag om att man ska strunta i mätintyg och mäta ponnyer varje tävling i stället går igenom. Och att Svrf vågar ta efter.

jag visste inte ens att det fanns på förslag! men det måste ju vara ett otroligt arbete... att mäta på varje tävling. Jag förstår inte hur det skulle gå ihop rent organisatoriskt. Men jag har kanske förstått det fel?
Finns det något land som antagit förslaget redan?

FEI:s förslag innebär att man slopar FEI:s mätintyg för ponny på internationella tävlingar. Och att man då också ska ha några cm till godo med tanke på att ponnyerna blir mer högresta på tävling eller att den är rädd för mätstaven. Tex; en kompis ponny är jätterädd för mätstaven och är han inte drogad så är han en häst!

Det är väll inte så svårt? I samband med veterinärbesiktning är det ju bara att mäta. Är det inte vet besiktning så är det ju bara att organisera på samma sätt. Tycker det är ett jätte bra förslag.

Jaa..min d-ponny är 147,5 cm och väldigt biffig så att hon ser större ut.
Men vi är nästan alltid minst på framridningen till tävlingar.

Tack för era svar allihop! Trög-Flip behöver ändå ett förtydligande:

Om hästen mättes som 4-åring den 3/9-2006 så ska den alltså mätas om som 6-åring, senast den 3/9-2008 - eller?

Ponera att denna ponny år 2008 kvalar till 6-årschampionatet i t ex hoppning. Den kvalar på sommaren och är då på pappret fortfarande B-ponny men måste (om jag fattat det rätt då) sedan mätas om innan den 3/9. Den visar sig då vara C-ponny. I slutet av september så går sedan 6-årschampionatet. Får denna ponny då ställa upp, trots att den kvalat in på en för låg höjd?

(Och hade man varit riktigt fiffig och förutseende skulle man kanske då väntat med att mäta hästen förrän i december som fyraåring... Bättre att gå som [för stor] B-ponny än som liten C. Kanske.)

Tack för era svar allihop! Trög-Flip behöver ändå ett förtydligande:

Om hästen mättes som 4-åring den 3/9-2006 så ska den alltså mätas om som 6-åring, senast den 3/9-2008 - eller?

Nej, den ska mätas innan den gör sin första start det året den fyller 6. Hajjar du? Gör du första starten 2008 den 4 februari måste ponnyn vara mätt innan den 4 februari 2008. Gör du första starten 10 Oktober 2008 måste ponnyn vara mätt senaste den 10 Oktober 2008. :idea:

Ponera att denna ponny år 2008 kvalar till 6-årschampionatet i t ex hoppning. Den kvalar på sommaren och är då på pappret fortfarande B-ponny men måste (om jag fattat det rätt då) sedan mätas om innan den 3/9. Den visar sig då vara C-ponny. I slutet av september så går sedan 6-årschampionatet. Får denna ponny då ställa upp, trots att den kvalat in på en för låg höjd?

(Och hade man varit riktigt fiffig och förutseende skulle man kanske då väntat med att mäta hästen förrän i december som fyraåring... Bättre att gå som [för stor] B-ponny än som liten C. Kanske.)

Som sagt, det finns absolut ingen anledning att mäta precis innan championaten. Mätningen är avklarad innan häst gör sitt första kval det året. Alltså kommer man inte i den situationen. :)

Det vet jag faktiskt inte. Var länge sedan jag hade ungponny men är ju kvar i ponnykretserna och inte hört något om någon ändring. :idea:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka