Mankhöjden på fullblod

Sv: Mankhöjden på fullblod

Annika Källse skrev:
Manick är runt 150-155 och absolut inte grov, tänk på att du säkert sett bilderna av henne med träningsryttare som väger 45-55 kg.

Du ska nog leta efter ston som inte har lika bra resultat/härstammning som Manick. Det är väl mycket troligt att hon går till avel efter avslutad karriär.

Det är därför det är så svårt att uppskatta storleken via enbart en bild! Vet ju att träningsryttarna är lättviktare så rent proportionerligt ser det bra ut. Skulle jag sätta mig på en så liten häst skulle det se väldigt konstigt ut.

Jag behöver alltså ett fullblod av större modell och grov. Jag tror inte att fullblod har svagare rygg än ett halvblod. Det finns klena halvblod som jag inte heller skulle sätt mig på. Men framför allt gäller det att jobba upp bra ryggmuskler med t ex myckel tömkörning.

/Lizzie

Vad jag menade med mitt inlägg var att jag tolkade AL som att risken att ett fullblod har tätt mellan kotorna är stor. Alltså, större risk för ryggproblem.

Jane_Done skrev:
Vad jag menade med mitt inlägg var att jag tolkade AL som att risken att ett fullblod har tätt mellan kotorna är stor. Alltså, större risk för ryggproblem.

Dock är det ett problem som inte är helt ovanligt på halvblodssidan också.

/Lizzie

Det här med din vikt tycker inte jag är några som helst problem! Titta på hinderhästarna de går ofta med 75kg och det i LÖP!! Och ja jag vet att det brukar vara stora hästar men det finns massor av andra exempel t.ex. i amatörlöpningarna. Och det finns stora träningsryttare. Känner till ett par killar som väger ca 80 och de rider nästan allt. Inte de minsta om det inte behövs men är det "problemdjur" svingar de sig upp på dem med och de har aldrig tagit skada av det. Har mycket att göra med HUR man rider, har sett 45kg "klumpar" göra mycket mer skada på ryggen på hästar än de som väger mer. Sen behöver du ju kanske välja den minsta räkan du hittar... ;) Bara min lilla åsikt. Lycka till!!!!

Hej!
Jag måste bara fråga. Hur vanligt är det att man tar en dag och åker å kollar på hästar direkt på/från täby? :confused:
Har letat efter ett fbl ganska länge nu (och hittar inte riktigt rätt), men då har jag bara kollat på "vanliga ställen" d.v.s internet och annonser i tidningar. :crazy:
Måste säga att jag blev Himlans sugen på att åka direkt till Täby! :) Där finns det ju antagligen "mer" av det jag letar efter. Eller hur? :idea:

Du får gärna berätta hur ni hade tänkt att göra. :) Så kanske man kan genomföra en liten resa dit och förhoppningsvis hitta drömhästen! :love:

Vill börja med att säga att jag håller med Miss QT, jag började på ett inlägg i stil med ditt men det ligger kvar på skrivbordet… =)

Många som tänker på fullblod tänker ju på dem i löpkondition, när de blir omskolade så sätter de helt andra muskler som gör att de helt klart kan bära mer vikt. 80kg skall nog gå bra om det är en rejäl häst.

Men när det kryper uppåt 100kg, då måste man nog leta efter ett riktigt stort fullblod för att det skall gå, ston i den storleken är sällsynta och tyvärr så tenderar priset för de stora fullbloden att skena drastisktuppåt… Men hittar man tex en hinderhäst som inte dugt så tenderar de att vara rejäla och musklade på ett viktbärande sätt.
För problemet ligger mycket i muskulaturen, fullbloden tränas inte i träning för att gå ens med en 70kg. När det talas om omskolning så har det inte så mycket med att lära om beteendet, utan snarare att lära hästen nya saker som leder till en för ”ridhästridnig” anpassad muskulatur.
Många hästar i träning håller jag absolut med att de inte skulle klara att göra så mycket under en vikt av 90kg, men många av dem är också tunna över ryggen och har redan innan lite svårt att bära sig i tex lugn galopp.

Lycka till!

Skyman skrev:
Hej!
Jag måste bara fråga. Hur vanligt är det att man tar en dag och åker å kollar på hästar direkt på/från täby? :confused:
Skulle vilja säga att det är väldigt vanligt och att föredra om du letar efter ett fullblod som kommer direkt ifrån träning.

Skyman skrev:
Har letat efter ett fbl ganska länge nu (och hittar inte riktigt rätt), men då har jag bara kollat på "vanliga ställen" d.v.s internet och annonser i tidningar. :crazy:
Tyvärr är det få tränare som annonserar ut sina hästar, mycket pga att de blir sålda till personer som ringer direkt till tränaren, eller som kommer förbi stallet och frågar om det finns något till salu.

Ett tips är att om man har långt till Täby/Jägersro ring runt till tränarna ett par dagar innan så kan du bestämma tider som du skall besöka de olika tränarna. Kanske du tex kommer dit vid 7 på morgonen och hinner besöka och titta på 5-6 hästar innan stallarna stänger vid 12-13…
Det gäller att vara effektiv!

Har du tagit dig en titt på www.isolaracing.se (http://www.isolaracing.se/till salu.htm) och www.tabygalopp.se (http://www.tabygalopp.se/salu.html) ? På dessa sidor kan du hitta annonser som enbart innehåller fullblod. Hittar du dessutom en annons där hästens namn finns med finns det träningsbilder från Täby Galopp på isolaracing…

Skall du köpa häst nu så vet jag dessutom om ett sto som inte är utannonserat ännu, men som skall säljas, nyfiken så PMa…

*kl*

Kollade lite på hemsidan ni nämnde... Någon som vet något om Baron De Ley , som visades under samma träningsbilder som Manick? :love:

Lunaedies skrev:
*kl*

Kollade lite på hemsidan ni nämnde... Någon som vet något om Baron De Ley , som visades under samma träningsbilder som Manick? :love:

Han skall bland annat starta i Breeders Trophy Mile Måndag den 17e Juli. Fina lopp den dagen = fina hästar så ett tips att komma till Täby Galopp om man vill se bra och kul lopp!

Vill du se BARON DE LEYs resultat kan du söka på www.galoppsport.se , han har löpt väldigt bra…

Ninniw skrev:
Vill börja med att säga att jag håller med Miss QT, jag började på ett inlägg i stil med ditt men det ligger kvar på skrivbordet… =)

Många som tänker på fullblod tänker ju på dem i löpkondition, när de blir omskolade så sätter de helt andra muskler som gör att de helt klart kan bära mer vikt. 80kg skall nog gå bra om det är en rejäl häst.

Men när det kryper uppåt 100kg, då måste man nog leta efter ett riktigt stort fullblod för att det skall gå, ston i den storleken är sällsynta och tyvärr så tenderar priset för de stora fullbloden att skena drastisktuppåt… Men hittar man tex en hinderhäst som inte dugt så tenderar de att vara rejäla och musklade på ett viktbärande sätt.
För problemet ligger mycket i muskulaturen, fullbloden tränas inte i träning för att gå ens med en 70kg. När det talas om omskolning så har det inte så mycket med att lära om beteendet, utan snarare att lära hästen nya saker som leder till en för ”ridhästridnig” anpassad muskulatur.
Många hästar i träning håller jag absolut med att de inte skulle klara att göra så mycket under en vikt av 90kg, men många av dem är också tunna över ryggen och har redan innan lite svårt att bära sig i tex lugn galopp.

Lycka till!

Jag är väl medveten om att omskolningen av en galoppör till en ridhäst mycket handlar om att bygga om musklerna på pållen. Med min vikt sätter jag mig inte upp på en häst och rider värsta dressyrpasset på en timme, framför allt så sitter jag inte ner och skumpar runt i traven, om den inte har värsta ryggmusklerna. Utan jag jobbar gärna från marken med pållan, tömkörning och promenader vid hand är jättebra sätt att bygga upp ryggmusklerna.

Jag håller också på och gå ner i vikt sakta men säkert, har inga planer att stanna på min vikt. Nu är min pålla avlivad och borta :cry: , under tiden tills jag hittar en ny pålla så är det järnhästen som gäller (cykeln...) cykeltränar för att få upp konditionen och bränna lite kalorier.

Hur vet man vilka fullblod som är hinderhästar?

/Lizzie

Miss QT skrev:
Det här med din vikt tycker inte jag är några som helst problem! Titta på hinderhästarna de går ofta med 75kg och det i LÖP!! Och ja jag vet att det brukar vara stora hästar men det finns massor av andra exempel t.ex. i amatörlöpningarna. Och det finns stora träningsryttare. Känner till ett par killar som väger ca 80 och de rider nästan allt. Inte de minsta om det inte behövs men är det "problemdjur" svingar de sig upp på dem med och de har aldrig tagit skada av det. Har mycket att göra med HUR man rider, har sett 45kg "klumpar" göra mycket mer skada på ryggen på hästar än de som väger mer. Sen behöver du ju kanske välja den minsta räkan du hittar... ;) Bara min lilla åsikt. Lycka till!!!!

Tack för ditt inlägg. Känns som om det finns lite hopp för mig att hitta ett fullblod.

Även om jag har väldigt mycket övervikt nu, så är det bara att inse - jag kommer aldrig gå ner så mycket så att jag kommer ner till vikt runt 60 kg. Så är det bara. Däremot så har jag inga planer på att stanna på den vikt jag har, men ett realistiskt mål för mig är att kommer ner till runt 75 kg.

Och även om jag är tung så går det att få hästen stark nog att klara av att bära mig. Först och främst gäller det att hitta ett fullblod av tillräcklig storlek.

Jag hade ingen aning om att hinderhästar är grövre än de andra löphästarna :angel: Så, som jag skrev i ett annat svar. Hur hittar man dessa hinderhästar? Och går det att få tag på en pensionerad hindershäst för max 30 tusen?

/Lizzie

Hinderhästarna blir grövre genom träningen de får. Men de är ofta utplockade pga deras storlek och kroppsbyggnad. Med andra ord är det helt vanligga fullblod som har blivit tränade (oftast när de är 4-5 år gamla) till att gå hinderlopp, efter som e kanske inte dög som slätlöpningshästar. Hinderlopp är lite av en andrahandsmarknad för stora fullblod. En av anledningarna till att stora fullblod blir lite dyrare och kan vara knepiga att få tag på…

Det står naturligtvis på galoppsport.se om hästen har gått hinderlopp. Men för att hitta dem så får du vara lite uppfinningsrik. En väg att gå är att gå in på tabygalopp.se, leta upp ett hinderlopp ibland de gamla resultaten. Här finns de hästar som har startat i de loppet, sök på dem på galoppsport och klicka sedan runt bland de olika resultaten de har för att komma till nya lopp med nya hinder hästar osv…

Enda sättet är att vara kreativ. :) Jag hoppas verkligen att du hittar en häst som passar dig. Lizzie!

Ninniw skrev:
Hinderhästarna blir grövre genom träningen de får. Men de är ofta utplockade pga deras storlek och kroppsbyggnad. Med andra ord är det helt vanligga fullblod som har blivit tränade (oftast när de är 4-5 år gamla) till att gå hinderlopp, efter som e kanske inte dög som slätlöpningshästar. Hinderlopp är lite av en andrahandsmarknad för stora fullblod. En av anledningarna till att stora fullblod blir lite dyrare och kan vara knepiga att få tag på…

Det står naturligtvis på galoppsport.se om hästen har gått hinderlopp. Men för att hitta dem så får du vara lite uppfinningsrik. En väg att gå är att gå in på tabygalopp.se, leta upp ett hinderlopp ibland de gamla resultaten. Här finns de hästar som har startat i de loppet, sök på dem på galoppsport och klicka sedan runt bland de olika resultaten de har för att komma till nya lopp med nya hinder hästar osv…

Enda sättet är att vara kreativ. :) Jag hoppas verkligen att du hittar en häst som passar dig. Lizzie!

Tack för tipset! :)

/Lizzie

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka