Mankhöjden på fullblod

lizzie

Trådstartare
Finns mankhöjden registrerad någonstans på fullblod? Hittar stamtavla, tecken, m.m på sportinfo, men hur bär man sig åt för att ta reda på mankhöjden?

Jag ska upp till Täby senare i höst för att köpa ett fullblod, tänkte jag. Håller på och spanar på 4-5 åriga ston som inte har så mycket resultat för 2006. Hoppas få lite koll på vilka som eventuellt kan vara till salu i höst.

Har upptäckt att många fullblod är rätt små. Jag är tjock :o och behöver ha ett fullblod av bra storlek, runt 164-165 eller högre, eller av grov typ.

Hittade en bild på Isolaracing på ett jättefint sto som heter Manick. Någon som vet hur hög hon är?

Tacksam för tips och råd!

/Lizzie

Sv: Mankhöjden på fullblod

Tror Manick är ganska liten om man pratar mankhöjd, tror kanske det är lika viktigt att du kollar hur hästen är byggd och inte stirrar dig blind på mankhöjd.
En liten kompakt häst kan många gånger vara mer viktbärnade än en stor gänglig.
Dom fullblod som kommit upp över 165cm brukar dessutom vara lite dyrare då dom är mer efterfrågade som ridhästar.
Kan tillägga att min 170cm kille har problem att bära över 70kg (om vi pratar arbete) men mitt förr fbl på 158cm glatt knegade på!

Manick är vad jag kallar "en liten häst" dock inte minimalisk för att vara fullblodssto. Bara sett henne lite grann men, 165 kan jag NÄSTAN skriva under på att hon inte mäter, tyvärr :(

Jag kan dock Tipsa dig om Linlithgrow som jag har för mig ligger under "Till Salu" på just www.isolaracing.se.
Den rör sig trevligt vad jag sett och bör mäta närmare 1,70m.

Tror inte heller den är så förtvivlat dyr...

hoppas du hittar ngt bra!

toughcookie skrev:
Tror Manick är ganska liten om man pratar mankhöjd, tror kanske det är lika viktigt att du kollar hur hästen är byggd och inte stirrar dig blind på mankhöjd.
En liten kompakt häst kan många gånger vara mer viktbärnade än en stor gänglig.
Dom fullblod som kommit upp över 165cm brukar dessutom vara lite dyrare då dom är mer efterfrågade som ridhästar.
Kan tillägga att min 170cm kille har problem att bära över 70kg (om vi pratar arbete) men mitt förr fbl på 158cm glatt knegade på!

Jo, jag vet att det inte är bara mankhöjden som gäller, och att de fullbloden som är lite större är dyrare. Jag är beredd att betala upp till 30.000 kr, så jag borde få tag på ett fullblod som blir en hyfsad dressyrhäst. Eller är jag helt ute och seglar?

Om jag kan hitta ett mindre fullblod (dock i alla fall 160) som är grövre och viktbärande så funkar det OK för min del också. Jag kämpar med min vikt och målet är att gå ner bra mycket. Väger i alla fall 10 kg mindre denna sommar än förra sommaren... och då har jag ändå gått upp 10 kg sedan slutet av februari (pga personliga problem, nära anhörigs död och nu ska min häst avlivas :cry: )

Får jag bara tag på en ny pålla och kommer igång med ridningen igen så kommer det bli lättare att bli av med övervikten.

Men vet du eventuella pållar som ska säljas i höst, gärna ston 4-5 år eller äldre och då av viktbärande typ så får du jättegärna tipsa mig :bow:

/Lizzie
/Lizzie

Just det - nu är det svårt att bara kolla på en bild, men jag fick för mig att Manick verkar vara av lite grövre typ - eller jag kanske inbillar mig...

/Lizzie

lizzie skrev:
Jag är beredd att betala upp till 30.000 kr, så jag borde få tag på ett fullblod som blir en hyfsad dressyrhäst.

Men vet du eventuella pållar som ska säljas i höst, gärna ston 4-5 år eller äldre och då av viktbärande typ så får du jättegärna tipsa mig :bow:
/Lizzie

Det är svårt att veta nu vilka som blir tillsalu i höst… Har tränarna kvar dem så är det för att de ger dem en chans och tyvärr så planerar de inte att sälja en häst om några månader.

Tröttnar tränare/ägaren så brukar försäljning ske mer eller mindre omedelbart. Det är därför du ser så få fullblod på annons, de säljs genom att personer kommer till stallbacken en vardags förmiddag och går runt i stallarna och frågar efter tillsalu hästar…

Jag vet ett rejält trevligt sto som är tillsalu nu. Jag vet att du Lizzie vill ha ut försäkringspengarna förts, men som sagt detta sto är tillsalu nu. Det finns säkert något annat tillsalu i höst, men chansen är liten att du kan få reda på vilka redan nu…

Ninniw skrev:
Det är svårt att veta nu vilka som blir tillsalu i höst… Har tränarna kvar dem så är det för att de ger dem en chans och tyvärr så planerar de inte att sälja en häst om några månader.

Tröttnar tränare/ägaren så brukar försäljning ske mer eller mindre omedelbart. Det är därför du ser så få fullblod på annons, de säljs genom att personer kommer till stallbacken en vardags förmiddag och går runt i stallarna och frågar efter tillsalu hästar…

Jag vet ett rejält trevligt sto som är tillsalu nu. Jag vet att du Lizzie vill ha ut försäkringspengarna förts, men som sagt detta sto är tillsalu nu. Det finns säkert något annat tillsalu i höst, men chansen är liten att du kan få reda på vilka redan nu…

Jo, jag är medveten om problemet :smirk: Har pratat med en tränare som vet att han kommer ha hästar till salu i augusti-september, i dagsläget vet han dock inte vilka. Så jag ska återkomma om en månad. Pratade med en kompis idag som också vill ha tag på ett fullblod, föreslog att vi skulle ta en tur upp till Täby tillsammans och spana i augusti.

Eftersom jag är helt grön på detta att köpa hästar direkt från banan... :angel: hur gör man! Åker man bara upp och går runt på Täby och försöker få tag på lite olika tränare. Har med sig en transport och hoppas man hittar en kuse som passar och som man kan ta med sig direkt. Eller kan man åka upp och kolla läget. Åka hem och fundera och sedan bestämma sig för vilken kuse man vill ha....

Och ja, jag behöver få ut försäkringspengarna efter min nuvarande pålla innan jag kan köpa en ny. Hon kommer att få vandra vidare nu på fredag och förhoppningsvis är försäkringsbolaget snabba med att betala ut försäkringspengarna. Kan återkomma till dig när jag har pengar för att kolla om det stoet du tänker på fortfarande är till salu. Är hon det så är hon...

/Lizzie

lizzie skrev:
Pratade med en kompis idag som också vill ha tag på ett fullblod, föreslog att vi skulle ta en tur upp till Täby tillsammans och spana i augusti.

Gör det! Då är ni två som kan ge varandra råd! Alltid bra att ha en extra åsikt när man handlar häst. Se bara till så att det inte är en person som ”tycker sig veta allt, men inte vet ett dugg”, sådana blir tränare skogstokiga på… Hahah har varit med om kommentarer som –asså spekulanten var ju verkligen trevlig, men kompisen, skulle hon hjälpa till att omskola? Nää släpper nog inte hästen till dem, det känns lixom fel… :crazy:
Vad jag menar är att se till så att ni står för samma saker lixom…

lizzie skrev:
Eftersom jag är helt grön på detta att köpa hästar direkt från banan... :angel: hur gör man! Åker man bara upp och går runt på Täby och försöker få tag på lite olika tränare.

Helt klart bäst att ta sig till banan och knacka på i de olika stallarna, presentera sig och berätta att man letar efter att köpa ridhäst och fråga om det är någon speciell person man skall tala med.

lizzie skrev:
Har med sig en transport och hoppas man hittar en kuse som passar och som man kan ta med sig direkt. Eller kan man åka upp och kolla läget. Åka hem och fundera och sedan bestämma sig för vilken kuse man vill ha....

Tro det eller ej, det är inte ovanligt att köpare har med sig transporten, framför allt om de kommer långväga ifrån. Oftast har dessa redan ringt runt till alla tränare för att avtala tider att provrida olika hästar. Så de är inställda på att ta med någon av hästarna hem, frågan är bara vilken. Det är ju inte säker att tränaren kan släppa i väg hästen utan att ha ”kollat upp dig”. De flesta tränare och ägare är noga med att hästen kommer till en person de litar på.
Klart att inget hindrar dig att du åker hem och funderar, men efter som det kommer spekulanter direkt in i stallarna så finns det ju inga garantier för att hästen står kvar dagen efter… :)

Hoppas att du får loss pengarna snart så att du får den häst du förtjänar. Aldrig kul att stå med en konvalisent, men hoppas att du tar bortgången av din häst bra.

Lycka till !

Ninniw skrev:
Gör det! Då är ni två som kan ge varandra råd! Alltid bra att ha en extra åsikt när man handlar häst. Se bara till så att det inte är en person som ”tycker sig veta allt, men inte vet ett dugg”, sådana blir tränare skogstokiga på… Hahah har varit med om kommentarer som –asså spekulanten var ju verkligen trevlig, men kompisen, skulle hon hjälpa till att omskola? Nää släpper nog inte hästen till dem, det känns lixom fel… :crazy:
Vad jag menar är att se till så att ni står för samma saker lixom…

Kompisen ska inte hjälpa mig med omskolningen, men vi har nog båda rätt "sund" inställning till hästhållning - eller hur man kan uttrycka det. Inte det här att behandla hästen som en "porslinsfigur", men inte heller att man ska behandla hästen som en "vildhäst" heller. Även om jag är en "dressyrtant" så har jag mina hästar ute 12 timmar per dygn, men kan rida i mörker, hästen behöver bara ha täcke på sig om väderleken kräver det. Jag har t ex kallstall, det är alltså lika kallt inne som ute på vintern. Hästrana mår prima, det är värre för mig ;) Dessutom så kan man faktiskt rida ute på vintern - man behöver inte ha ett ridhus på gården ;)

Ninniw skrev:
Tro det eller ej, det är inte ovanligt att köpare har med sig transporten, framför allt om de kommer långväga ifrån. Oftast har dessa redan ringt runt till alla tränare för att avtala tider att provrida olika hästar. Så de är inställda på att ta med någon av hästarna hem, frågan är bara vilken. Det är ju inte säker att tränaren kan släppa i väg hästen utan att ha ”kollat upp dig”. De flesta tränare och ägare är noga med att hästen kommer till en person de litar på.

Jag tycker verkligen att det är jättebra att tränar "kollar upp" eventuella köpare. Då visar de att verkligen bryr sig om hästarna de är tvungna att släppa iväg. Hur vill de kolla upp en. Vem är bra att lämna som referens???

Ninniw skrev:
Hoppas att du får loss pengarna snart så att du får den häst du förtjänar. Aldrig kul att stå med en konvalisent, men hoppas att du tar bortgången av din häst bra.

Det är jättesorgligt att behöva ta bort min pålla. Har haft henne i 7,5 år, sedan hon var 8 månader. Men vad ska man göra. Det är ju ens förbannade skyldighet som djurägare att se till att djuret inte lider i onödan. Har verkligen försökt under 3 års tid att komma tillrätta med ledinflammationerna, men det går inte. Hennes felställning i frambenen gör inte saker och ting lättare. Eftersom hon haltar när hon rör sig i hagen och att hon har sin felställning så är det tyvärr ingenting att T-märka och ha som avelsto heller.

Så det blir nog rätt bra att åka upp till Täby i augusti - då har man återhämtat sig och är beredd på att ta emot en ny kompis. Under tiden tills jag skaffat en ny pålla så får mitt andra sto (en shettis) bo hos närmaste grannen som också har en shettis.

/Lizzie

Manick har jag sett i verkligheten en gång, hon var jättefin! Tittade efter henne på den sidan som fanns angiven men hittade henne inte?

Har själv ett fullblod efter samma pappa som Manick och som är född på granngården (dvs till där Manick är född). En jättetrevlig häst som är väldigt omtyckt även om han ibland har ett humör som blixtrar till ordentligt.

Lycka till med ditt hästköp och jag beklagar att du är tvungen att ta bort din nuvarande kompis.

bullis1 skrev:
Manick har jag sett i verkligheten en gång, hon var jättefin! Tittade efter henne på den sidan som fanns angiven men hittade henne inte?

Har själv ett fullblod efter samma pappa som Manick och som är född på granngården (dvs till där Manick är född). En jättetrevlig häst som är väldigt omtyckt även om han ibland har ett humör som blixtrar till ordentligt.

Lycka till med ditt hästköp och jag beklagar att du är tvungen att ta bort din nuvarande kompis.

JA Manick är en liten läckerbit.

Hon finns på www.isolaracing.se sedan klickar du på "träningsbilder 30 Juni"...så ser du henne en bit ner på sidan.

Hästen som heter isabel grace som är en eller två bilder över henne ska starta imorgon (hejaheja)

Nu såg jag henne, hon är verkligen jättefin!

lizzie skrev:
Jag är tjock :o och behöver ha ett fullblod av bra storlek, runt 164-165 eller högre, eller av grov typ.

/Lizzie

Jättebra att du själv ser problemet. Lite ofint att fråga kanske men hur mycket väger du?

Jag tror att du ska leta efter hästar som du vet ridits av tunga personer. De som bara ridits av lätta med lätt utrustning har kanske aldrig butir mer än dryga 60 kg. Däremot finns det ju arbetsryttare som är tyngre och då är ju hästen mer van från början... Det är otroligt svårt att veta vilken häst som bär vikt bra om man inte provat under en period.

Vi har ett stort, grovt fullblod som inte gilla att bära vikt, han är grorkar nog göra det kroppsligt men han tycker inte om det..

/A

malva01 skrev:
Jättebra att du själv ser problemet. Lite ofint att fråga kanske men hur mycket väger du?

Jag tror att du ska leta efter hästar som du vet ridits av tunga personer. De som bara ridits av lätta med lätt utrustning har kanske aldrig butir mer än dryga 60 kg. Däremot finns det ju arbetsryttare som är tyngre och då är ju hästen mer van från början... Det är otroligt svårt att veta vilken häst som bär vikt bra om man inte provat under en period.

Vi har ett stort, grovt fullblod som inte gilla att bära vikt, han är grorkar nog göra det kroppsligt men han tycker inte om det..

/A

Jag väger alldeles för mycket... :crazy: nu ligger jag på 95 kg (har storlek 46-48), har vägt 110 kg som mest. Det är ingen som tror mig när jag säger vad jag väger. Har det väl utspritt över hela kroppen... :angel:

Så egentligen är det väl vikten på hästen som jag ska gå på, hästen behöver väga 600 kr om den ska klara av att bära mig. Teoretiskt i alla fall - sedan får man ju se på individen.

Har t ex ridit fjording med min nuvarande vikt, även islandshäst. När jag vägde som mest så gick jag på ridskola. Då blev jag satt på ett fullblod som var max 1,60. Hästen orkade -men ridläraren fattade väl inte hur mycket jag vägde egentligen.

Jag håller på med "Operation bantning" - även om det är och har varit misspepp sedan februari... min farmor dog :cry: :cry: sedan blev det bouppdelningen från helvetet :mad: och sedan blev min häst halt igen... :cry:

Men målet är att jag ska ner till minst 80 kg - då kan jag ha storlek 42 och då är jag nöjd. Är ju medelålders så det där med bantning är inte det lättaste. Jag måste ha en häst som jag kan hålla igång med - det är enda gången som jag lyckas hålla vikten.

Så jag hoppas det finns något biffigt halvblod som kommer gilla att ha mig på ryggen :)

/Lizzie

bullis1 skrev:

Gillade uppsynen på Manick. Jag har fått för mig att ett foto på en kuse faktiskt kan säga en del om hästen. Och jag tyckte hon såg jättetrevlig ut.

Ingen skulle vara gladare än jag om jag kunnat behålla min pålla, men man blir inte lycklig av att se en halt häst i hagen... Dessutom tappar jag ju all ridning.

Så jag har ju börjat kolla runt efter en ny pålla, men det som skrämmer mig mest är provridningen :crazy: Jisses, vad ska en säljare tro - här kommer en tjock, medelålders kvinna och ska köpa ett fullblod - en kvinna som är ringrostig värre... :eek: Jag KAN rida ;) är inte så sadelfast numera bara :angel: Och är helt dödsförskräckt över att behöva rida någon annan häst en min egen... Har ju liksom inte suttit på någon annan häst de senaste 6 åren...

Så den dagen jag ska upp till Täby för att kolla på kusar live och ev provrida - då kommer jag vara helt svimfärdig ;)

/Lizzie

lizzie skrev:
Hittade en bild på Isolaracing på ett jättefint sto som heter Manick. Någon som vet hur hög hon är?

/Lizzie

Manick är runt 150-155 och absolut inte grov, tänk på att du säkert sett bilderna av henne med träningsryttare som väger 45-55 kg.

Du ska nog leta efter ston som inte har lika bra resultat/härstammning som Manick. Det är väl mycket troligt att hon går till avel efter avslutad karriär.

*KL*

Är det bara jag som tycker 80 kilo på ett fullblod låter mycket? Jag menar, det kommer ju till sadeloch stigbyglar på minst 8 kilo. Alltså, jag tänker på skillnaden från arbetsryttare och en lättare sadel.

Jag tänker också på täthet mellan ryggkotorna. När jag besiktigade min och röntgade uppdagades det att det var tätt mellan två och jag blev lite orolig. AL på Mälarkliniken sa då frankt: Äh, det har de hela bunten.

Vad säger ni som kan? Är jag onödigt fjollig med vilken vikt min kvadratiske häst får bära?

Jane_Done skrev:
*KL*

Är det bara jag som tycker 80 kilo på ett fullblod låter mycket? Jag menar, det kommer ju till sadeloch stigbyglar på minst 8 kilo. Alltså, jag tänker på skillnaden från arbetsryttare och en lättare sadel.

Jag tänker också på täthet mellan ryggkotorna. När jag besiktigade min och röntgade uppdagades det att det var tätt mellan två och jag blev lite orolig. AL på Mälarkliniken sa då frankt: Äh, det har de hela bunten.

Vad säger ni som kan? Är jag onödigt fjollig med vilken vikt min kvadratiske häst får bära?

Jag tycker det är i mesta laget, ja. Skulle nog själv inte rida mycket om jag vägde så mycket. Beroende på hur stor och hur musklad hästen är naturligtvis. Men det finns nog de som tycker annorlunda.

Om jag säger så, ingen som vägde så mycket skulle få rida mina, men jag är kanske överdriven jag också.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka