E

ejohansson_

hejsan!

Hur mycket växer en 2åring? alltså hur mycket mer innan den är färdig. nu tänker jag mest på mankhöjden.

i dagsläget är hästen ca 155. hur stor tror ni den kommer att bli?
vet ej hur stora föräldrarna är.

tack på förhand :)

Sv: Mankhöjd

Nästan omöjligt att säga. Vissa växer bara några cm till efter tvåårsåldern, andra lägger på sig en decimeter. Beror på genetisk tillväxttakt (sen kontra tidig häst), utfodring, tills viss del ras, och så en dos av slumpen typ ;)

Haft de som varit långt ifrån färdiga som tvååringar och lagt på sig rejält, och de som mellan 2 och 4 års ålder växt ett par - tre cm, men då haft en ganska hög tillväxttakt som mindre, och varit betydligt mer 'färdiga' som tvååringar.

Nuvarande tvååring t ex skulle jag bli förvånad (men omöjligt är det inte) om han växer mer än max 3 - 4 cm till, och det är ändå en ponny. Och jag har haft de som mellan 2 och 4 års ålder lagt på sig närmare decimetern. De har varit rejält valpiga som tvååringar. (och som bonus den som mellan 4 och 7 års ålder la på sig 6 cm.. den var ordentligt valpig även som fyraåring)

Egna uppfödningen var stor redan när hon föddes, ordentligt stor. Mamma maxad D, pappa strax över 150. Mamman känd för att lämna stort. Ras som rätt sällan blir så mkt över 1.55 max 1.60 (arab). Var som tvååring strax över 1.50 och jag började undra HUR stor hon tänkte bli egentligen. Hon var 1.55 som fyraåring, och mellan två och tre års ålder mest bara breddade och maffade hon, knappt någon höjdtillväxt.

Liknande trådar

Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
494
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
894
Senast: skogaliten
·
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
597
Senast: Bamburine
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
525
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka