Mankhöjd på westernhäst

Mirre

Trådstartare
Sitter och spånar lite.
Har ingen häst längre nu så blir sittandes här istället:D

Vad anser ni är "lagom" mankhöjd på häst tänkt för främst reining och trail/ranch trail?
Ska inte skaffa häst nu eller så men bara funderar lite.
Är grymt sugen på quarter/paint i framtiden.
Vad skiljer raserna åt ridmässigt?
vad föredrar ni?
Hur långa är ni och hur hög är er häst?
Ras?
Stam?
Bilder!!:bump:

Sv: Mankhöjd på westernhäst

Vad anser ni är "lagom" mankhöjd på häst tänkt för främst reining och trail/ranch trail?
Runda slängar 150 - 155 cm
Paint är en QH med färg så det skiljer sig inte mer än att vissa ha bättre rörelser än andra
vad föredrar ni?
Det närmsta jag kommer är 50% Paint än så länge...och han är bara 2 månader, egen uppfödning. Är inte så övertygad om rasens förträfflighet än...:cool:
Jag är 174 cm, Lilly är ca 150 cm och Rocket blir nog 155 cm.
Ras?
Lilly är en Welsh Cob-04 och Rocket är Paint/okänd
Stam?
Lilly= e: Leyeswick Dai u: Crugybar Lucyś Lady
Rocket= e: Vic Tim Rocket u: Funny

Bild på Lilly:
hast06e2.jpg

Bild på Funnyś Little Rocket:
Rocket_kicki.jpg

Vad skoj! hoppas att du hittar någon bra häst när det väl blir av! vad har du haft för häst innan då? *nyfiken* :p

ca. 150-160 (beroende på vilken det är som ska rida hästen... ;))

svårt att säga vad en quarter gör bättre än en pain och vise versa, beror nog mer på stam och individ... ;)

vad föredrar ni?
Quarter helt klart! :love: och dessutom finns det ju mycket mer tävlingar för en quarter än vad de finns för paint...

jag är 170 och hästen är ca. 153-155

Ras?
Varmblod... :crazy: :p

Stam?
e. Count's Pride u. Katja Way (men kanske inte säger så mycket för westernfolk... :p)

11394580.jpg

Fina hästar ni har!:love:

real_cowgirl: har haft travare och Clydesdale

Med tanke på grinden och ev. serpentiner i trailen tycker jag att en häst runt 150 passar bra.

vad föredrar ni?

Har aldrig ridit en paint men testat en quarter i reining och det var en upplevelse för sig. :)

142 resp. 150

Ras?
Fjording resp. Arab/Varmblod

Stam?
e Alexander Lukas 183 u. Heidi resp. Okänd

båda är förövrigt suveräna i trail :)

http://www.pixbox.se/alb_show_id122841_page0.html

http://www.pixbox.se/alb_show_id122822_page0.html

Dem har jag lämnat iväg ett tag.
Stoet fick åka hem igen och valacken är ute på foder.
Behövde en paus och lite mer tid till annat:)

Vad anser ni är "lagom" mankhöjd på häst tänkt för främst reining och trail/ranch trail? 145-150
Vad skiljer raserna åt ridmässigt? Ingenting så generellt. Det är ju samma ras egentligen, bara färgen som gör att den kallas Paint.
vad föredrar ni? Spelar ingen roll. Men jag gillar skäckar så.. ;)
Hur långa är ni och hur hög är er häst? Jag är 171cm, Liona är 150cm
Ras? Solid Paint (Alltså enfärgad paint.. typ... knas! jag hatar att färgen ska spela en sådan roll :cool:)
Stam? u. Liza MBL
e. JJ barred king
ue: Fiftys King Cutter

Liona till vänster! :idea:
67182_1177863498.jpg

http://MalinBard.bilddagboken.se/in...kPTQ2MDgyNzA2JnQ9MTE3NzYyNDgwMSZjdXJyaW1nPTM=

Vad anser ni är "lagom" mankhöjd på häst tänkt för främst reining och trail/ranch trail? 145-155 cm.
Ska inte skaffa häst nu eller så men bara funderar lite.
Är grymt sugen på quarter/paint i framtiden.
Vad skiljer raserna åt ridmässigt? Det har jag faktiskt inga stora erfarenheter av.. tror inte att det är så stor skillnad på dem ridmässigt.
vad föredrar ni? Jag tycker att Painten är vackrast, eftersom jag älskar skäckar.
Hur långa är ni och hur hög är er häst? Jag är 167 cm lång, Cindi är ca 147 cm hög.
Ras? Arbiskt fullblod / paint
Stam? Ingen känd.
Bilder!!

DSCN2302.jpg

har en pålla som passar mig. Bryr mig inte om raser då jag inte tänker tävla på em nivå. Jag är 1.65 o 54 kg. pållan är 1.42 o 350 kg ca.....

Oj.. såg att denna tråden var rätt så gammal. Så jag svarar igen.

Vad anser ni är "lagom" mankhöjd på häst tänkt för främst reining och trail/ranch trail? 145-155 cm
Vad skiljer raserna åt ridmässigt? Raserna skiljer ingenting i stort sett, det är ju samma - förutom att painten har fläckar, det är väl mest stammen på hästen, mentaliteten osv på varje enskild individ som skiljer.
vad föredrar ni? För ras? Quarter, Appaloosa eller Paint, gärna 145-450 cm i mankhöjd.
Hur långa är ni och hur hög är er häst? Jag är 168 cm lång, min nya häst är 150 cm hög - alldeles lagom.
Ras? Quarter
Stam? e: Okies Catalyst

Ja me han klarar av mig utan hinder.
Sedan.. hur ofta ser man westernryttare på hästar som är lagom åt dem i längd?
Jag menar kolla in alla männen på quaterhästarna.
Inte är männen små utan runt 80-90 kg samt 180 lång på 145 hästar.

Där gnäller ingen.

Men med oss gnäller man. Men vi trivs ihop och jag sa stirra ej blindt på bilden då min kropp är så här "sladdrig" sedan graviditeten.
Men den blir ju bättre.

Skall inte behöva försvara mig kring detta.

Jag tycker ej det ser så dumt ut.
Sitter stadigt på honom och överlivet är ej mkt över honom.
Sedan är han stor och kraftig själv.

Denna ras rids oftast av vuxna.
Är en sådan ras som orkar upp till 80 kg om dem är musklade mm.
:love:

Ras har igen att göra med western! bara den kan göra jobbet.
Hästen ska passa ryttern, tycka det ser för lållig utt en 2mt+ bjäsa på en D ponny.
Az

Till dig exmoore ponny, du ser inte alls konstig ut, tycker ni passar ihop:)

Själv har jag en quartervallack, han är 150 i mnkh, liten och krallig, reining/cowhorse stammad.
Jag är 157cm, och väger 63, alltså liten o krallig....

Vi är allround, gillar allt, har ännu inte testat kor, men det kommer väl det med;)

I övrigt tycker jag inte det spelar någon roll vad man har för häst, så länge man trivs ihop:)

Tack.
Värmer skall du veta.
Har nu en till bild här i galleri.
Kolla på den med.
Visst jag är lång samt mullig.
Men korta ben och lite längre överliv. Men ser inte fy skam ut mer att min rumpa är stor =)

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 029
Western Hej! Med bakgrund som engelsk ryttare har jag på senare år börjat rida allt mer western och funderar nu eventuellt på att skaffa mig en...
Svar
10
· Visningar
3 940
Senast: malumbub
·
Western Har äntligen fått gubben min att bli intresserad utav hästar, självklart blev ju valet att rida western. Han har ridit lite på några...
2
Svar
26
· Visningar
6 724
Senast: _FiA_
·
Hundhälsa Får väl erkänna att jag är smått novis just i att tänka extra på sånt här eftersom att jag ska byta lite inriktning och ska för en...
2 3
Svar
58
· Visningar
3 207
Senast: ch791022
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka