Mankhöjd i USA????

M

Malin76

Jag har seta och titta på hästar i USA men jag har ingen aning om vad deras mått är!!! Är det någon som kan hjälpa mig? Hur mycket är en hh (hands)? Hur hög är en häst som är 15hh? Hjälp mig, snälla!!

Sv: Mankhöjd i USA????

Hur mycket är en hh (hands)? Hur hög är en häst som är 15hh?

Det är samma måttsystem i England. 1hh=4inches 1inch=2,54cm
15hh = 15x4 inches=60x2,54=152,4cm. nästa mått blir 15,1hh vilket blir 155 cm så det är ju ett mindre exakt mått än våra cm eftersom man inte säger att hästen är 15,05hh utan i hela inches, så det kan nog skilja några cm på 2 hästar som båda beskrivs som 15hh beroende på om man avrundat upp eller ner;)

Liknande trådar

Övr. Katt https://www.tv4.se/artikel/7ezMx6f87yMwzgY0hc3CDk/katt-skickades-ivaeg-i-paket-hittades-100-mil-bort :jawdrop:
Svar
9
· Visningar
1 218
Senast: Rosett
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 031
Gnägg Hjälp! Jag och min tränare planerar att ta med hästen till Tyskland för en veckas träning och har börjat nysta i vad vi behöver göra för...
Svar
16
· Visningar
1 059
Senast: Piaff
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 531
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama