Mankhöjd 2-åringar (-03)

Sv: Mankhöjd 2-åringar (-03)

Min är en korsningsvalack född 30 april -03.
Han är nu 156 cm.
Han är e: halvblodsskäcken Zeb, 160 cm och u: kallblodstravare, 155 cm.
:)

En svart halvblodshingst född i mars 03, mycket vita tecken.

Efter Marwin. Nuvarande mankhöjd ca 156 cm, ganska krallig kille, som nu har börjat fatta vad tjejer är för något ;) . Ska dock få kvar som hingst över sommaren, och sen troligtvis kastreras under hösten.

Shirehingst född i maj
Har legat stadigt på 168 cm sedan oktober men började växa för ungefär en månad sedan. Jag hoppas at han inte gör som förra våren och växer 11 cm på 2 månader!
Hans mamma är ca. 184 cm och hans pappa är inte liten han heller.
Beräkningarna säger att han blir mellan 184 och 188 cm hög.

danskt varmblodssto, född februari 2003.
mamma 168 cm och pappa 170.
själv mäter hon 159 cm. (säkerligen 3-5 cm högre bak för dagen...!)

Har en vallack f augusti, e: Remember ca 1.65 mkh, mor ca 1.70 mkh.
Han är nu ca 1.58 mkh.

Just nu promenerar vi mycket och har påbörjat longering. Är träns och transportvan. Går bra men är lite i trotsåldern just nu.

Hej
Har en islandshäst som är född den 3/6 03 Hennes mamma är 135 och pappan är 139. Själv är hon nu ca 136 cm. Så här ser hon ut.

stassa.JPG

Jag har sett både Maximilian och avkommor.
Är det inte Görel som brukar säga "är man avelsnörd, så är man!"
Försöker åka på fölvisningar då och då, och det gjorde jag även på den tiden!
En bekant använde honom med, så det fölet såg jag en stund.
Men har ingen aning om var den är nu! Sitter något generad, och har totalt glömt stammen på mamman! :o
Maximilian tillhörde ju en syskonskara, som det gick mycket bra för, då det begav sig.
Han lever väl och har det bra i England ännu? Har inte hört något annat i alla fall!
Det låter som ett västgötasto? För Maximilian såg jag hos Holmestrands på station, och om jag inte missminner mig, har de även haft Trombon där?
Och Biggles... Hm hur skall jag få ihop det här nu då? Via Janne Brink då kanske? ;) För red inte Jan Brink Trend på swede horse? Och vann? Trend som då har samma möderne som Maximilian... Nu blev jag lite osäker! Någon annan som kommer ihåg? Jag kommer i alla fall tydligt ihåg vilken godbit han var på framridningen (Trend alltså!).
Nix, nu vet jag inte alls var din märr är från! :D
mvh

Min unghäst när han var 2 år precis 2 år=) så bar han ca 168-169

Min hästs uppfödare hade mätt och antecknat ålder vid resp mätning. Dessa anteckningar fick jag överta när jag köpte henne. Det skall bli särskilt kul att jämföra med hennes lilla fölis - när han nu behagar att komma ut.
När hon var två år och 2 månader var hon 148 cm. Nu är hon 152.
Generellt brukar man väl säga att hästen uppnått 95% av sin mankhöjd när den är 18 månader. Men statistik är statistik och individuella variationer finns ju alltid.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 831
Senast: Görel
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 954
Senast: supercassie
·
C
Avel Sitter här och funderar, vill kolla om jag har rätt i min tankegång. Skriver inte ut några namn här, fast jag tror att ni iofs kan gissa...
Svar
19
· Visningar
2 306
Senast: cissiny
·
S
Avel Nu har jag börjat fundera på hingst till mitt andra halvblodssto Myrra e. Master-Vagabond-Rockad-Lansiär och behöver lite kommentarer...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 761
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka