Mankhöjd vid 6 månader

mitt sto var 141 cm vid 6 månader. Halvblod med "Gammal" svensk stam. Är idag 168cm vid 2år 6,5mån. Bör stanna vid 170cm som fullvuxen :)
 
Mitt storföl e också 1,41 i manken , 1,50 bak ! Mamman 1,68, pappan eBravour . Hon e en rejäl tjej med mycket muskler och hjärtformad bak . Gissar runt , 1,70 ?.
 
Hampus mätte 121 cm och blev slutmätt 139,6 cm.
Ricky mätte 117 cm och jag tror han kommer sluta på 142-144 cm, är 1 ½ år nu.

Bägge är fjordhästar.
 
Lizette var 141 cm vid 6 månaders ålder. Hon är nu 145 cm vid 7 månaders ålder. Vi tror hon landar på 170 cm eller lite till :) SWB - dressyrstammad.
 
Måste mäta min som igår blev 6 månader, men ngr 140 är hon inte än. Har jag tur är hon 130. Hon föddes ju prematurt och var pytteliten (21 kg). Hon har maxad D-ponnymamma men pappan är stor häst så mindre än ett rent halvblod lär hon ju bli. Men undrar om någon här har fått ett prematurt litet föl och hur gammalt det var när det "växt ikapp" sina jämnåriga?
 
Måste mäta min som igår blev 6 månader, men ngr 140 är hon inte än. Har jag tur är hon 130. Hon föddes ju prematurt och var pytteliten (21 kg). Hon har maxad D-ponnymamma men pappan är stor häst så mindre än ett rent halvblod lär hon ju bli. Men undrar om någon här har fått ett prematurt litet föl och hur gammalt det var när det "växt ikapp" sina jämnåriga?

Mitt ponnyföl med maxad D-ponnymamma och Tysk Ridponnypappa är runt maxat C-ponny mått vägde ungefär samma och var 80 cm hög när hon föddes. Föddes lite för tidigt och var sjuk.

Nu som 2.5 tycks hon ha växt ikapp och är maxad C-ponny själv. Beräknas väl att bli 143-144.

När hon var 8 månader var hon 120 cm.
 
Mitt ponnyföl med maxad D-ponnymamma och Tysk Ridponnypappa är runt maxat C-ponny mått vägde ungefär samma och var 80 cm hög när hon föddes. Föddes lite för tidigt och var sjuk.

Nu som 2.5 tycks hon ha växt ikapp och är maxad C-ponny själv. Beräknas väl att bli 143-144.

När hon var 8 månader var hon 120 cm.

Tack för svar. Då verkar din växa till någonstans mellan mamman och pappan. Hoppas på att min också gör det så hon åtminstone blir 157. Men det får bli som det blir. Fick inte tillfälle att mäta henne idag men ska försöka i morgon. Hennes ben ser i alla fall nästan lika långa ut som mammans nu. :)
 
Tack för svar. Då verkar din växa till någonstans mellan mamman och pappan. Hoppas på att min också gör det så hon åtminstone blir 157. Men det får bli som det blir. Fick inte tillfälle att mäta henne idag men ska försöka i morgon. Hennes ben ser i alla fall nästan lika långa ut som mammans nu. :)

Håller tummen för dig! Min var löjligt liten väldigt, väldigt länge.

Stor var hon inte, Hon fick fostermamma vid 6 månader. Här är väl hon 7 månader och fostermamma är väl 155 cm hög. Hennes egen mamma var nog snarare 150 cm än D-ponny.
st-27.jpg
 
Vad mätte era föl vid sex månaders ålder? Skriv gärna ras med :)

Min var ca 146 på sommaren när han fyllde ett år på dagen,151 när han räknades som två (alltså vid nyår,har som tradition att mäta han varje nyår! ;) ),161 när han räknades som tre, 164 när han räknades som fyra, nu när han (snart) räknas som 5-åring är han 166 cm. Kommer nog stanna däromkring snart.

Danskt halvblod.
 
Mätte min fölis när jag skulle köpa honom, 6 månader var han 127cm. Han är welsh cob och beräknas bli maxad d. Ska bli spännande att se vad han slutar som :)
 
Mamman till denna är 176 så hon är en rejält hög madam, vi har ju valt Ampère som pappa då han sägs lämna lite mindre... Verkar dock inte stämma varken på denna eller helsyskonet som är över 1,65 som 1,5 åring... Fast å andra sidan så är stoets övriga avkommor även de välväxta så det spelar kanske ingen roll vem det är som är pappa rent storleksmässigt...
 
165 som 1½ åring:eek:
min var 173 som 2½åring

Ja ja. du ger väl för mkt mat:D

Får ofta "beröm" för att våra avelsston alltid är så runda och fina.
Men för mkt mat vet jag inte om jag ger dem.
Men är man närmare 120 cm när man föds så är man ju också rätt mkt större som 1,5 åring ;)
 
Min halvblodsblandnings- hingst var cirka 140 som 6 månaders är nu som 7.5 månaders 150 och betydligt högre bak.
Mamman runt 158-159 och hingsten 172 cm...
 
Min är 6mån om någon vecka, ca 138cm (halvblod. förväntas bli strax under 170 om man går på stamtavlan).
 
Min fyllde 6mån igår så då mätte jag henne till 140cm kanske 141.... Hoppas ju att hon stannar på 165cm som vuxen:nailbiting:
Svenskt halvblod - mamma e Landor S ca 165cm o pappa Dream Boy tror 170cm
 
134 fram :) Mätte inte bak då han är så jämn så han är mest troligt lägre bak. Arab är han, verkar som att han blir stor :)
 

Liknande trådar

Avel Hur stora har era korsningar med halvblod blivit som stora? Har de följt mönstret med ”90% av vuxna storleken vid 1 år”? Eller växer...
Svar
9
· Visningar
674
Senast: Ketrawzc
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
1 860
Senast: cili
·
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 348
Senast: thoora
·
Kläder & Bli fin Ramlade över en undersökning där man rekommenderar att kasta "gamla" trosor redan efter 6 månader? Kan "undersökningen" vara sponsrad av...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
7 829
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 17
  • Bada med häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp