Mängden spån

Widerberg

Trådstartare
Finns det någon lag om hur mkt spån man minst ska ha i boxen/spiltan eller
bara rekomendationer?

4 hästar i mitt stall har löjligt lite spån, lite drygt 5 cm :crazy:
många ställen är det så man ser stallgolvet...

Sv: Mängden spån

Oavsett vilket strö man väljer lever jag själv efter principen att bädden skall vara tillräckligt ren och tjock för att jag själv ska kunna tänka mig att sova där. I sovsäck då. ;)

En tumregel jag fått lära mig är att om man släpper grepen med tänderna neråt så ska man inte höra den klonka mot betonggolvet.

Tittade i jordbruksverkets "Djurskyddsbestämmelser Hästar 12-2003" precis och där står inget annat än att ströet skall vara lämpligt och ha god hygenisk kvalitet.
Men 5cm låter på tok för lite.
Jag kan bara utgå från mig själv när det gäller spån i hästbox och jag behöver 4-6 balar för att grundströ min hästsbox och sedan har jag en åtgång på 1-2 balar/vecka och då har jag en rejält tjock bädd som min häst kan ligga gott på. Orsaken till det myckna spånet in är att hon är väldigt grisig.

Gamle hästen däremot vr mycket renlig och gjorde av med max 1 bal per vecka och å hade han ett par dm tjock bädd.

Apo

jag är själv en sån som inte har mycket spån... brukar vara ca 5cm eller lite mer och nästan inget på kanterna. Lägger alltid mest i mitten och där kan det bli upp mpt en deci ibland om jag har nyströat. Min häst har inte visat några tendenser till att tycka det är för lite eftersom han varje natt kissat (väldigt fånig med att det måste vara mjukt då så att det INTE "skvätter" på honom) och legat ner och sovit. anser att tjockleken på bädden måste varieras efter hästen man har. Endel kräver inte så mycket men en del är väldigt känsliga och måste absolut ha nån decimeter strö minst.

Jag följer nog principen, tillräckligt tjock för att hästen ska kunna sova liggandes utan täcke på å inte få skavsår.

Jag har principen att man inte ska se golvet på morgonen, inte heller få skavsår på benen:devil:

Har själv en ordentlig bädd till mitt sto, men tycker att gummimatta är bra, då lägger man betydligt mindre spån på..

Det beror väl på hästen? En häst som är renlig och står stilla och kanske får liggsår är det lätt att ha spån i ett 20 cm tjockt lager, men sen finns de de som sparkar ut allt spån och grisar ner. Man har inte råd att lägga in 2 spånbalar/dagen.

Vi har en ridskolehäst som grävde ut hela sin spilta i gången bakom honom. Sen flyttades han till box och då gräver han allting i ett hörn, sen till nästa o.s.v. Medans en annan gör sina behov på ett ställe!

Svårt när dom "kör" runt spånet o kissar ner allting, pricken över i:et..bajsa lite o köra runt bajset med så att 80% av spånet måste ut på morgonen...
Jag tror inte det finns grisigare häst än mitt ena sto!
Har provat att lägga in mycket spån men hon saboterar med sitt kissande så det funkar inte.
Mitt andra sto är jätteprydlig, bajsar i ett hörn o kissar lite lagom .
jag kör ut en halv kärra i den renliga boxen och 2 kärror i "grisens".
Lägger in spån varje dag i grisens box fast lite mindre det är bättre att fylla på lite varje dag så det är rent än att det stinker!

En lagom tjock bädd så det inte är hårt att ligga på så han skulle slå i eller få skavsår, men inte jättetjock. Jag har fått för mig att det inte är så bra att stå på för mycket spån för benen på hästen... Men skulle aldrig i livet låta hästen få skavsår för att man snålar lite på spånet, så jag har lagom mycket spån :D

Jag har permanentbäddar i boxarna som är ca 25 cm tjocka, och fyller på med ca 1 bal i veckan, för att det ska hålla sig trevligt.

Korven skrev:
Jag har principen att man inte ska se golvet på morgonen, inte heller få skavsår på benen:devil:

Samma princip har jag :)
Lite jobbigt dock när jag köpte mitt fullblod i våras... jag vet inte men jag hade nog drygt 30 cm spån blandat med hö i boxen och f*n hon skavt bort allt päls på hasspetsarna ändå :crazy:
Det var skönt när vi fick in halmen vill jag säga, nu har hon en permanent halmbädd och inte minste tendens till skav :)
Och även de andra står på halmbädd, det är mjukt, varmt och lätt att mocka.

Jag glömmer inte när jag fick min första ponny och brorsan som ännu inte hade börjat rida går in i boxen:
- Det är ju mjukt?
jag - Det är väl klart det är ju hans säng, han ska ju ligga och sova här!
Jag var 10 år då :D

Jag har mkt spån till min dam. Det ska vara mjukt för henne att ligga och dessutom så ska hon inte ligga på golvet och bli kall.
Ligger hon dessutom och rullar så ska det finnas så hon fortf. har kvar i mitten. Annars är det ju ingen vits att ha strö.

Frågade dock en veterinär när vi hade en dispyt i stallet om hur mkt strö man ska ha. Han tyckte minst 20 cm då det oftast åker ut mot väggen.

Jag har aldrig haft speciellt tjockt med spån eftersom det bygger upp en sådan mängd ammoniak då! Tjock bädd = svårt att mocka riktigt rent samt att samma spån ligger kvar längre = blir skitigare oavsett hur noga man är.
Sedan har man ju det där med att hästarna faktiskt inte ligger ned hela natten vilket gör att det är jobbigt för dem att stå om det är för tjockt. Det är visst inte särskilt bra för lederna heller att stå för mjukt.

Om du har så mycket spån att du får till en "bädd" i mitten, så ordnar hästen det där själv som den vill!

Lagom är bäst och man måste naturligtvis se efter själv vad som är bäst för just din häst. Alla är ju tack och lov inte lika.
Nu har jag permanentbädd med halm i lösdriften, där de sover. Och tillräckligt med spån i boxarna för att de skall kunna rulla sig om de är blöta när de kommer in. Är det för lite eller för tunt på något ställe ställer sig valacken och krafsar ihop det till en hög innan han rullar sig ;)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
760
Senast: tanten
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
821
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag har en valack på 17 år som jag köpte förra året en import från Irland. Då han var helt ny för mig förra året och mitt stall där jag...
Svar
6
· Visningar
711
Senast: Sirap
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 835
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar