Mängd olja i foderstaten?

kopparberg

Trådstartare
Har sökt både här på Buke och Googlat men inte hittat svaret. Hur mycket olja kan man fodra en häst med? Alltså hur stor mängd / 100 kg kroppsvikt?

Sv: Mängd olja i foderstaten?

Ganska mycket...
Jag har sett någon (HelenaHandberg tror jag) skriva här om givor på uppemot ett kg/dygn

Oj, så mycket! :eek: Då kan jag nog lugnt på sikt ge någon dl allafall om hon fortsätter tycka det är ok att äta oljan.

Jag har aldrig fodrat med olja tidigare, så jag har ingen koll på lämplig mängd! Har kollat i foderböckerna jag fick när jag pluggade foder, men det står bara att man kan fodra med olja, inte hur mycket! Alla övriga fodermedel står prydligt med vilken mängd per 100 kg kroppsvikt man maximalt bör ge.

I "Hästens näringsbehov och utfodring" står det att vegetabilisk olja har 31.3 MJ/kg. Det står ingenting som jag kan se om att man inte kan fodra större mängder.

Delvis knapplån

Högst 5% av foderstaten får bestå av fett för att hästen ska kunna tillgodogöra sig det. Då räknar man alltså allt fett och inte bara det som kommer ifrån oljan.

Har sökt både här på Buke och Googlat men inte hittat svaret. Hur mycket olja kan man fodra en häst med? Alltså hur stor mängd / 100 kg kroppsvikt?

Fett är egentligen ett främmande foder för hästar. Hästens naturliga foder, dvs. gräs, innehåller runt 5% fett och man bör nog inte ge mer fett än detta i foderstaten. Man har gjort studier på hästar som har haft över 10% fett i foderstaten och detta har resulterat i en rad negativa effekter.

För IR-hästar bör man vara särskilt försiktig eftersom en hög fetthalt i foderstaten har visat sig förvärra IR. Icke IR-hästar har t.o.m. blivit insulinresistenta när dom har satts på en foderstat med hög fetthalt.

Högpresterande hästar är en annan grupp där man bör vara försiktig med fett i foderstaten. En hög fetthalt har visat sig hämma användningen av glukos som energikälla (glukos är den enda energikälla som kan användas vid anaerobt, dvs. högintensivt arbete). Dessutom har det visat sig att antalet mitokondrier i cellerna (muskelcellernas kraftverk) minskar vid längre tids utfodring med fettrikt foder.

Så, hur mycket olja kan man ge?

Det beror på hur mycket fett du har i foderstaten från början. Ett grovfoder brukar innehålla runt 2 – 2,5% fett. Du bör således inte ge mer än ytterligare ca. 2,5% fett. Om hästen får 2 kg grovfoder per 100 kg kroppsvikt så bör du alltså ge maximalt 2 x 0,025 = 0,05 liter, dvs. max. 0,5 dl olja per 100 kg kroppsvikt.

Det är dock inte bara mängden fet/olja som har betydelse utan även vilken olja du ger. De fettsyror man bör tillsätta är i första hand omega-3 fettsyror och detta innebär att det är linfröolja man bör ge och inte någon annan olja. Det finns andra trådar som diskuterar omega-3 och omega-6 fettsyror och dess inverkan på hästen.

Senast ändrad:

Maxgivan fett per utfodringstillfälle är 75-100 gram/100 kg kroppsvikt.

1 dl Olja väger 90 gram. Även olja ska vänjas in vid större givor.

Källa - tex SLU utfodringsrek för häst sid 25, men detta är de rekommendationer som finns överallt.

En hög fetthalt har visat sig hämma användningen av glukos som energikälla (glukos är den enda energikälla som kan användas vid anaerobt, dvs. högintensivt arbete). Dessutom har det visat sig att antalet mitokondrier i cellerna (muskelcellernas kraftverk) minskar vid längre tids utfodring med fettrikt foder.

Samtidigt är det detta som är räddningen för många hästar med PSSM/EPSM som överinlagrar glukos i musklerna eftersom de inte kan använda det som bränsle och därför får symptom som korsförlamning, kramper, stelhet och liknande.

Det är ju inte den "normala" hästen men tyvärr inte helt ovanligt även om det fortfarande är rätt ovanligt med rätt diagnos. Men detta är en helt annan tråd, ville bara påpeka det.

Enligt Sven Lindblom så ska man inte ge hästen mer än 1 dl olja per dag. Detta pga av att hästen saknar gallblåsa och inte klarar av att bryta ned stora mängder fett.

Då går det att ge mer än jag trodde! Jag tänkte nöja mig med en dl, om hon fortfarande äter det vill säga. För tillfället ger jag ca 1/4 dl och det går ner!

Samtidigt är det detta som är räddningen för många hästar med PSSM/EPSM som överinlagrar glukos i musklerna eftersom de inte kan använda det som bränsle och därför får symptom som korsförlamning, kramper, stelhet och liknande.

Det finns ett stort antal EPSM/PSSM hästar i USA som har satts på en diet med hög fetthalt som har blivit insulinresistenta och fått fång. Ur askan i elden kan man säga.

Det finns andra bättre lösningar för EPSM-hästar än att sätta dom på en foderstat med hög fetthalt. Det går att utforma en foderstat utan vare sig höga halter av socker/stärkelse eller fett.

Jag vet det, men det är långt ifrån alla. Det gäller mig veterligen mest hästar som tenderar att bli överviktiga och det finns en hel del pssm hästar som inte är "easy keepers" vilket man tidigare sa att de flesta var.

Självklart ska man inte trycka i en häst en massa kalorier i onödan, eller göra den fet. Foderstaten måste ju vara lika balanserad för en pssm häst som får olja -till exempel.

Sedan kan det handla om en övervägning. Jag har själv sett hur en pssm häst går från färdig för nödslakt till helt normal med att sättas på en högfett-diet, och sedan tillbaka till att inte kunna gå när man tar bort fettet och tillskotten. I det läget kan man inte se längre än dag till dag... då gör man det man måste för att hålla hästen välmående så mycket och så länge som möjligt.

Men jag påstår inte att det är rätt att hälla en massa olja i varenda häst, bara att en del mår bättre av det. Men som sagt, det handlar inte om normalfallet och har egentligen inte med tråden att göra.

Däremot vill jag gärna veta vad du tycker är en bra diet för en pssm häst, då i synnerhet en som tappar hull men även en som har lätt att lägga på sig. pm:a gärna om du vill!

Däremot vill jag gärna veta vad du tycker är en bra diet för en pssm häst, då i synnerhet en som tappar hull men även en som har lätt att lägga på sig. pm:a gärna om du vill!

Jag är ingen expert på EPSM-hästar men i princip gäller samma rekommendationer som för IR-hästar, dvs. en fiberrik foderstat med låg socker- och stärkelsehalt samt så mycket motion som möjligt. Bästa hjälpen får man här:

http://sports.groups.yahoo.com/group/EPSM/

Har du själv en EPSM-häst? Jag frågar därför att du i en annan tråd frågar om L-Cartinine. ALCAR (Acetyl L Cartinine) borde fungera på en EPSM-häst eftersom det stimulerar fettmetabolism och användning av glukos istället för lagring av glukos som glykogen i musklerna. Jag skulle absolut testa detta istället för att ge en massa fett. Sen finns det hästar som inte är särskilt predisponerade för IR och för dessa hästar kanske en foderstat med hög fetthalt fungerar. Jag skulle dock vara mycket försiktig med långvarig utfodring med ett fettrikt foder.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
539
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 158
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 944
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 122
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kallbad
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Ratsit