Mängd hö

Fillifjonkan

Trådstartare
Ska nu till att köpa in hö till övergången mellan hösilage och bete. Hur mycket ska man egentligen räkna per dag för stor häst och shettis?
Jag brukar alltid ha fri tillgång på foder (hösilage) men nu när höpriserna är sjukt höga så kommer jag att begränsa fodermängden för att inte bli ruinerad.

Sv: Mängd hö

Det beror ju helt på vad det är för värden på höet, det kan ju vara bra att hitta ett hö med lite lägre värden om du vill kunna ge mycket, än att köpa ett hö med kanonvärden där du bara kan ge en liten mängd.

Om hästen behöver exempelvis 70 MJ per dag så motsvarar det ca 11,5 kg hö om det innehåller 6 MJ per kilo, men bara 7 kilo om höet innehåller 10 MJ per kilo.

på stor häst brukar man väl ungefär räkna 10 kg per dag.
Min shettis får lite på måfå... Kan tänka att han får 3-5 kg.

Mina två, en haflinger och en shettis, får dela på 7 kg i hagen. De får sedan ca 6-7 kg till (shettisen får ca 2 kg och haflingern 4,5-5 kg) till natten, så sammanlagt en 13-14 kg på ett dygn alltså.

hade själv samma problem innan beställning. Ja hade ingen koll på hur mycket en ettåring åt ungefär oavsett värden o sådant.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
771
Senast: matson
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 098
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
681
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
529
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka