Mängd grovfoder för stoooora hästar

Krockodil

Trådstartare
Hur mycket hö eller liknande äter era stora hästar, alltså de som står 170 + i mankhöjd eller väger 700 kg eller mer??

Min är ca 175 cm hög, normalbyggd och väger runt 6-700 kg. Han ska få ca 13 kg hö under vintern och jag har fått många reaktioner från andra som sett foderstaten att det är vääääldigt mycket hö. Jag tycker inte det är mycket och han ska få äta det då jag vet att han behöver det, men är nyfiken på vad andra tycker är en normal giva för en stor häst. :)

Sv: Mängd grovfoder för stoooora hästar

tycker det låter ganska rimligt? min får 12 kilo hösilage som blir ca 9-10 kilo hö omman räknar på torrsubstansen. men min får även halm att äta, och är väldigt lättfödd. min är 170 och väger runt 630 kilo.

ju mer hö desto bättre =)

Tycker inte alls att det låter mycket! Ju mer hö och ju mindre kraft desto bättre :) Fodrar du 4ggr om dagen blir det ju bara lite mer än 3kg vid varje fodring! :)

Är så trött på 5-7kg hö och 3kg kraft syndromet som härjar runt om i landet! :crazy:

Det är väl inte speciellt mycket? Folk är verkligen konstiga. :crazy:

Själv så kommer min antagligen få runt 15 kg hösilage, beroende på analysen, han är "bara" 163cm och väger ca 550kg, 21 år.

Senast ändrad:

Mitt fullblod är 172cm och svårfödd, väger tyvärr bara 550kg i dagsläget.
Han får fri tillgång, petar i sig ca 16kg hö/dygn. och 5kg kraftfoder.

ge den vad den behöver

Har ett varmblod 175 cm ca 610kg , han står på 20 kg hö och kan säkert peta i sig något kilo toll om han fick:laugh:

andra varmblodet 165cm ca 560 kilo petar isig 12-13 kilo :laugh:

normalgiva är egentligen ett märkligt uttryck..

givan beror ju på analysen å ättid å den hästens behov , så vad som är normalt för den ena är ju onormalt för den andre

Kanske dax å döpa om till något annat namn :laugh:

min häst på 152cm, 430kg åt ca 15 kg hö i vintras så 13 är inte mycket

Tycker inte det är mycket, mina allt från 149 cm i mkh till 170 äter fritt på silage

Mitt kallblod är inte högt men tungt ;) Han kommer få ca 11-12 kg hösilage i vinter och stå på halm. Han får inget kraftfoder dock och har ju inte samma ämnesomsättning som en ädlare ras.

Fullblodet på 167 cm kommer äta runt 15 kg hösilage och halm, plus ca 1,5 kg lucern.

Kbltravare, 158 hög, väger runt 600 kg. Svårfödd
Kommer att få 20-25 kg hö i vinter + fri tillgång på lusernhack.

Folk är snåla och sjukligt rädda för fetma, därför tycker dom det låter mkt.

Själv skulle jag ge minst 15 kg till en så stor häst om den inte var extremt lättfödd eller tuggade långsamt.
Runt 12-15 kg tycker jag är absoluta minimum för storhästar!!

Min förra var 173, högrest och svårfödd. Han fick minst 15kg om dagen förra vintern.

Min älg på 180 cm får så mycket mat han orkar + lite till!
Han är väldigt svårfödd och tunn.

ca 13 kg till en så stor häst känns som lagom, eller i alla fall inte mindre.
Jag hade en kuse på 170 (halvblod) och han åt minst 12 kg hö. Åt lite mer hösilage, kanske 16 kg. Men jag hade gärna sett att han petat i sig lite mera.

Tycker det är det svåra, att få i dom tillräckligt.
Annat med kallblod, dom äter ju tills dom spricker. :o

Förra vintern gick min på 3kg, 3kg, 4kg 5kg. och han åt alltid upp samt 4kg havre, 1kg hippo alfa delat på tre tillfällen. hade önskat att jag kunde fått i honom mer grovfoder men han åt inte mer. han är 6år och 176 cm

Min gamling 170+ men det är mest långa ben så han väger inte så mycket, max 600 kg, äter 15-20 kg hösilage beroende på ts och hur mycket han vill äta.
Han har egentligen fri tillgång men äta är inte hans favorit sysselsättning och ger man för mycket trampar han bara runt det och äter mindre än han borde så man får reglera hur mycket man ger efter vad han har lust med. För min del fick han gärna äta mycket mer.

Så jag tycker inte att 13 kg är så mycket.

Mitt halvblodssto på 177cm åt i våras 14 kg hösilage med rätt hög torrsubstans och bra värden. Sen fick hon ju kraftfoder också. Denna giva passade henne utmärkt.

Sen har jag en svårfödd 2åring som i våras åt 20 kg av samma hösilage + 2 kg lussern och kraftfoder. Hon var endå för smal. Så det är alltså väldigt individuellt hur stor mängd som krävs.

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
626
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
661
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
707
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka