Mängd grovfoder föl

Glimfeather

Trådstartare
Hoppas den här tråden får vara kvar ...

Hur mycket hösilage kan man räkna med att få i ett nyss avvant fjordföl på 6 månader? Vuxenvikt 400 kilo, är det rimligt?

Det kommer bli fri tillgång, så han får äta hur mycket han vill. Men jag vill veta på ett ungefär så jag inte är helt ute och cyklar.

Har räknat ut en foderstat efter vårt hösilage och kommit fram till detta:

8 kg hösilage (ts 67%)
1 kg lusernpellets
100 g soja
40 g miner vit

Verkar mängden rimlig eller är jag helt ute och cyklar?

Sv: Mängd grovfoder föl

Fölungar skall ha fri tillgång på grovfoder och sedan får man komplettera vad som fattas beroende på värdena på ditt hö.

Jo, men det jag tror TS är ute efter är ungefär hur mycket ett föl kan förväntas peta i sig vid fri tillgång. Även om det förstås finns stora individuella skillnader måste det ju gå att uppskatta mellan tummen och pekfingret.
Jag har begränsad erfarenhet av föl. Det enda jag har haft koll på kom inte upp i 8 kg/dygn, men strax under det.

Eller, nej förresten. Hon gick med stoet på dagtid.

Skippa sojan just nu, lucern är kanske tveksamt att hästen får i sig eftersom det är ganska stora mängder grovfoder under ett dygn. Sedan är det så att magen inte helt klar för den här typen av foder, jag skulle hellre välja te x Foal Creeps Pellets som är baserat på stomjölk som tilläggsfoder och senare gå över på te x lucern och soja.

Kenneth: Ja, och det skrev jag också i mitt inlägg.

Luleå: Precis det jag menade :) Vi har inga kanonvärden (6,4 MJ 33g smrp) så endast hö är egentligen inte optimalt. Men det är klart få¨r man inte i fölisen mer så är det ju inte så mycket att göra.

Dock har de tagit från ett fält där värdena är högre (55g smrp). Det handlar inte om så många balar, men det kanske går att övertala stallägaren att spara de balarna till våra föl till en början så vi slipper trycka i dem en massa annat.

Ska absolut kolla om jag hittar fölpellets! Hur länge kan de äta det?

Vid ungefär 12 månaders ålder är magen mera färdig för de andra fodersorterna, vilket iofs inte innebär att man måste undvika dessa innan. Men man ska inte räkna med att uträknad mängd näring kommer fölet till godo.

Med tanke på att föl naturligt avvänjs av mamman vid 8-10 månaders ålder...så räkna nåt ditåt, runt 1 år typ. Det finns egentligen ingen anledning att avvänja just vid 6 månader, dvs om man nu inte behöver det. Det är ingen känga åt dig, men tycker mig mer och mer se att det är mer regel än undantag.

Nu har jag räknat lite igen och fri tillgång på hösilage och 1,5 kg krafft fölpellets verkar räcka. Då behövs inga mineraler heller :)

Tack för hjälpen allihopa! :)

Ah, jag läste nog inte ordentligt. Dynavena, vad tycker ni om det? Det innehåller mjölk iaf. Men det kanske är skit i alla fall? Någon som vet pris?

Det verkar ju som att dynavena är anpassat för ännu mindre föl och ev som ersättning för modersmjölken? Dessutom är det orimligt dyrt, över 600 kr per 25 kilo.

Kollar runt bland olika märken men de verkar dåliga på att skriva ut värdena på sina hemsidor.

Kollade på det nu sist, det verkar helt klart mest fördelaktigt. Ska kolla runt och se om vi har någon som säljer det här i krokarna! Vet du ca pris?

Hittade dock ingenstans där det stod mineralanalys på det?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 092
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 291
Senast: Roheryn
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 220
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 595
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring