Mängd foder till 1,5-2 åring?!

lisahjelmgren

Trådstartare
Lagom mängd Mj och smrp per dag till 1,5-2 åring , halvblod som beräknas väga 500-550 kg som vuxen.

Har tidigare gett stor del grovfoder och liten del kraftfoder, kan man fortsätta så även denna vinter eller ger man lite mer kraftfoder i denna ålder? (Inväntar foderanalys i dagarna som kommer och vill kunna beräkna foderstat snarast).

Ska Kalcium/fosforkvoten vara samma som för föl? (Får Steel Joint som mineralfoder)

Tusen tack!! :bow:

Sv: Mängd foder till 1,5-2 åring?!

lisahjelmgren skrev:
Lagom mängd Mj och smrp per dag till 1,5-2 åring , halvblod som beräknas väga 500-550 kg som vuxen.

Har tidigare gett stor del grovfoder och liten del kraftfoder, kan man fortsätta så även denna vinter eller ger man lite mer kraftfoder i denna ålder? (Inväntar foderanalys i dagarna som kommer och vill kunna beräkna foderstat snarast).

Ska Kalcium/fosforkvoten vara samma som för föl? (Får Steel Joint som mineralfoder)

Tusen tack!! :bow:

Enligt boken Hästens Näringsbehov och Utfodring ska h*n få 59-68 MJ/dag och 6 g smb rp/MJ för underhåll.

Liknande trådar

Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 560
Senast: mackan
·
Foder & Strö Hej! Jag önskar lite hjälp med att sätta ihop en bra foderstat till min häst, som är en fullblodsvalack på 10 år. Jag vill minnas att...
Svar
3
· Visningar
1 162
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Har för första gången fått sätta tänderna i en grovfoderanalys! Är inte helt nybörjare då jag fått räkna lite via ridskolan innan, men...
Svar
6
· Visningar
1 438
Senast: lady_vip
·
Foder & Strö Har försökt knåpa och funderat mycket över det här med foderstat till hästen. Som många andra i landet så har även jag haft problem med...
Svar
5
· Visningar
1 337
Senast: HannaZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama