Många ridskolor lär ut "sågning"

Sv: Många ridskolor lär ut "sågning"

De flesta ridskolehästar har antagligen oxå lärt sig att "om jag böjer på halsen så slutar ryttaren bråka med mig" då springer de och böjer på halsen utan att arbeta och ryttaren tror att allt är frid och fröjd.
nu säger jag itne att det måste vara så men nmog har jag sett det alltid..

Den ridskolan jag rider på nu lär ut sågningstekniken. Det är 90% hand och 10% ben som gäller, och när jag säger ben så benar jag inte att man håller om med benen utan att helt enkelt hacka till hästen i magen med hälen, inte trevligt:crazy:

Jag ju säga att jag inte tillämpar denna metod på mina egna hästar, eller på ridskolehästarna häller för den delen, tycker det är dålig stil.

ush det är så hemskt att det tyvärr är så på vissa ridskolor....

Aha, tror jag missförstod lite då ;)
Personligen gick jag på ridskola i sju år. Visst lärde jag mig en del, men av de senare åren när jag ändå blev lite äldre och borde ha kunnat utvecklas mycket mer kommer jag inte ihåg ett smack förutom att vi gjorde en massa framdelsvändningar. Otroligt va?! Dålig ridlärare eller elev som inte lyssnar? :crazy:

Men nu när jag ändå är i det här forumet, så tänkte jag passa på att ställa en fråga till alla här:

Att inleda ett pass med att böja hästen genom fast yttertygel, ledande inner och framåtdrivande skänklar, vad leder det egentligen till? Är det så mjukgörande att hästen går i samma böjning i tre varv för att sedan byta sida? Jag fick höra av en vän att det inte är så man ska rida hela tiden, men bra att börja med. Håller ni med, eller inte?

jag lärde mig inte heller ngn ting än typ framdelsväningar sista åren på ridskolan. stod typ stilla i utvecklingen:S

Men om man tycker man står stilla i utvecklingen under flera år och inte lär sig något varför byter man inte ridskola då? Det gjorde jag och det hände massor med ridning då. För mig är det obegripligt att man inte ställer krav på sin utbildning när man blir lite äldre, det är ju inte direkt gratis att rida. Förstår att det är svårare för dom som bor på en liten ort och inte har så mycket att välja på men om man har valmöjligheten menar jag.

Gilette skrev:
Iaf på de ridskolor jag har ridit på lär de ut att man ska rida med handen för att få hästen att gå i form. Ställa, böja, ställ höger-rakställ, ställ vänster - kortfattad att hålla på att fippla med handen så att hästen böjer på halsen. Och när hästen väl böjer på halsen får man beröm från ridläraren :S Ngn som känner igen sig?

så du ställer och böjer aldrig din häst? du använder inte tyglarna till nånting?

vi fick lära oss det med sitsen vi.. och att ställa över utan att använda handen nämnvärt gör att man arbetar mer med sitsen och inverjar på hästena bakdel, precis som man ska göra..

men visst, vissa lärare kan inte ett skit.. vi fick ha en sån en gång och jag hade en väldigt kraftig häst.. hon ropade in mig på volten och lärde mig ett trick då man kortar yttertygeln och leder hela tiden med inner, då knäpper hästen av i nacken och ridläraren var jättenöjd.. det var dock inte jag.. jag sa, "men jag vill att hon ska arbeta med baken, inte böja på nacken"..
och sen när vi red öppna tyckte "ridläraren" att det gick skiiitbra för oss, fast jag kände att hästen verkligen bara slängde ut ytter bog och börjde halsen inåt.. dock är denna häst ganska svår så rätt hjälp från ridläarena hade verkligen behövts..
vi har bojkottat den vikarien, ska vi ha vikarie ringer vi innan och frågar vilken vi får.. får vi henne sjukanmäler vi oss..

Senast ändrad av en moderator:

jag vet faktiskt inte varför jag inte bytte. De andra ridskolorna hade inte så bra rykte...:S
Jag hade oxå en period just då när jag inte tyckte de va så kul med ridningen och var nära att sluta så antagligen brydde jag mig itne om jag itne lärde mig ngt eller inte. Det är först nu i efterhand jag tycker det är slöseri med tid. Jag har ridit i 9 år men har säkert slösat bort mer än halva tiden:S

jag utryckte mig nog lite luddigt...
naturligtvis ställer jag och formar jag oxå, jag menade inte riktigt så även om det framstår som att jag tycker så.
Jag menade mer att det är dåligt när ridskolor lär ut att man BARA ska rida med handen. OCh inte lär eleverna att hästen ska arbeta med baken och ryggen, utan att allt är frid och fröjd bara hästen böjer på nacken. Det var så jag menade...

Jag känner inte igen mig alls!

Liknande trådar

Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 918
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 853
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 315
Senast: Zpunk
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 540
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel
  • Ny sits