Många ridskolor lär ut "sågning"

Sv: Många ridskolor lär ut "sågning"

Jo... det är ganska vanligt att folk säger att alla ridskolor suger. Men är nu på en superbra ridskola som lär ut skitbra och månar om hästarna. =D

Dom två ridskolorna ja har gått på, har också lärt ut att det är "okej" att såga ner hästarna på tygeln.

Så fort hästen man red krökte lite på nacken berömde ridläraren fort; bra där nu! Nu går han i form! (fastän bakbenen var en halvmil efter hästen..)

När ja red på ridskola så sa dom alltid att man fick "klämma" fast knäna mot sadeln, om man tyckte det va svårt att sitta ner i traven (vilket är helt FEL, FEL FEEEL!:o ). När ja började rida för privattränare så sa hon direkt; Lossa knäna, ner med hälarna! & Då var de ju mkt lättare att sitta ner, vilket man förstår. (Men vi börjar få bukt på min sits nu iaf :bow: )

Det jag inte förstår är Varför en del ridskolor lär ut helt knasigt? :confused:

& sen blir det ju lite svårare att "lära om sej" när man är van vid att göra en sak på ett visst sätt & har gjort de i flera år. Så neej, ja förstår mej inte på vissa ridlärare :crazy:

Jag rider på en ridskola i Sala där vi mest rider med skänkel och sits. Men visst, när vi "rider med handen" så sågar och sliter vi Såklart inte med tyglarna. Men en häst jag ibland rider är någon Irish cob-korsning som kan vara fruktansvärt tjurig. Och trots att jag plockar mjukt med händerna (som att krama tvättsvampar ungefär) och behåller bjudningen så brukar hon oftast motarbeta handen och/eller gå bakom den. Då brukar jag länga stiglädrena något hål och försöka sittare djupare "i hästen" och Försöka att rida så lite med handen som möjligt. Hon går, trots kunniga ryttare, ofta i någon ovanligare form. Trampar inte under sig särskilt långt, men höjer ryggen enl. min ridlärare. Mkt märkligt.

Föresten såg jag en ny ryttare i gruppen innan som kom från ingenstans. Hon hade ridit flera år och kunde trots det Inte utskilja hästen från Rätt form och fel. Jag ansåg att hon red Mkt märkligt, då hennes mage snuddade vid hästens hals, och benen fladdrade vilt strax uppe vid ryggen. Dock fick hon en rätt-tillvisning av ridläraren. :crazy: (Är sämst på att sätta ut passande smileysar ^^)

jag har haft tur med min ridskolor.

på den första var det aldrig tal om att hästarna skulle gå på tygeln eller i form, vilket gjorde att det aldrig blev någon hets om att få dom att kröka på nacken. alla bara red o var glada och tyckte att allt gick bra. :D

men i efterhand så har jag insett att vi nog hade hyffsat bra form på dom små liven och att det var ganska så bra!

sen på den stooora ridskolan jag gick på, där berodde det på vilken ridlärare man hade, tack o lov så var den jag red för mest helt allergisk mot "stygga händer". :bow:

nu går jag på en liten ridskola för vuxna elever, där man inte heller får hålla på med händerna för mycket, bara där det krävs och då väldigt försiktigt. det är väldigt noga med sits och balans och att hästarna går bakifrån o fram. det är härligt att vara på ett ställe där det FÅR ta tid innan hästen hittar sin form, och där alla "ser ner" på folk som rider med händerna. (ser ner på är väl fel ordval, men jag kommer inte på något bättre :p )

himla bra tycker jag att slippa någon hets! man kör sitt egna race. jag vet att det ser FÖRJÄVLIGT ut i början av mina pass, (och ibland hela passen) men det får det göra, och det är ingen som tycker att jag är sämre för det! :bow:

Ja, ridläraren berömde när hästen böjde på nacken. Mycket volter.. men någon sågning lärdes inte ut.

OT: Lizan.. snygg avatar :D

*lån*

Ärligt talat så tror jag att de ridlärare som har jobbat flera år på ridskola är trötta på att tjata! I början är man säkert jättenergisk och vill rätta till allt, och tillrättavisar om någon gör fel, men efter några år tröttnar man och kanske struntar i att säga till om den där handen som är som ett cykelstyre och tycker att allt är bra bara hästen böjer på nacken även fast de vet att det inte är korrekt.
Efter tag kommer man nog på att hur mycket man än säger till om saker (spec. till småbarn) så kan man aldrig förändra alla till bättre ryttare! Det kommer alltid nya nybörjare...

Men det är bara vad jag tror, har nog uttryckt mig lite konstigt på vissa ställen men jag är lite trött nu så.. :angel:

På min förra ridskla så sa läraren att man ska såga men min kusin sa till mig att det ska jag inte göra för hästen får sår i mungifan då.Jag sågade inte men då blev min ridlärare sur på mig för jag inte "hj'älpte" hästen.:mad:

Känner inte igen att ridlärare lär ut den typen för att få hästen på tygeln, därimot finns det elever som sågar för de inte vet hur de ska göra och vad "gå på tygeln" är för något.

Att ställa och böjja hästen anser jag är mjukgörande.

På ridskolan jag red på och min mor och syste fortfarande rider, sätter ridläraren ett spö mellan "tummarna" på eleverna för att de ska hålla handen stilla och arbeta med sitsen.

edit:
Eftersom jag är uppvuxen på ridskola och varit mycket aktiv har jag sett många skräck exempel på elever som sågar. Med en ridgrupp på 12 pers kan inte instruktören tjata på den eleven hela tiden.
Men de småtjejer som sågade när de var nybörjare lärde sig nog mycket själva att det inte funkar när de blir mer vana ryttare.

Och jag har även sett många privatryttare, ungdomar som vuxna, som sågar och är väldigt hårda i handen och rycker och sliter.

Senast ändrad:

mm samma här. Skaffade oxå egen häst och började med privatlektioner och lärde mig rätt.

Madick skrev:
Det där är inte sågning! Det är att få hästen uppmärksam på tygelhjälperna, precis som man sätter igång, ökar, minskar, flyttar åt sidan, flyttar kraftigare åt sidan, slutar flytta åt sidan osv, för att få hästen uppmärksam på skänkelhjälperna.

Sen kanske det BLIR sågning av det hela, för att man som elev inte förstår skillnaden med att ta igenom ställning och böjning och att "fippla".

nej det vet jag, men det beror ju på på vilket sätt man gör det på...
om man håller på och fipplar med handen för att få hästen att böja på nacken men inte driver är det ju en annan sak än att man ställer och böjer för att få hästen lösgjord, men du fattar nog vad jag menar:s

Skönt att höra att många av er verjkar ha gått på bra ridskolor men instruktörer som har lärt ut rätt!
På den ridskola jkag red på lärde majoriteten utav ridlärarna ut att man endast skulle rida med handen, jag trodde såklart att det var rätt.
Nu har jag iaf en jättebra ridlärare:)

pmm skrev:
På ridskolan jag red på och min mor och syste fortfarande rider, sätter ridläraren ett spö mellan "tummarna" på eleverna för att de ska hålla handen stilla och arbeta med sitsen.

De fick vi också göra! Innan jag fick flytta upp en grupp, så red majoriteten m. hj. av "sågningsmetoden", min ridlärare sa till 30 ggr vid varje lektion, men man måste ju själv ha viljan att lära sig rida!

Jag bytte nyss instruktör. Eller det var väl snarare skolan som bytte... :( Personligen hade jag gärna behållt den andra.

Den nya tycks nämligen inte bry sig om huruvida hästen går i form, så länge den böjer på halsen.
När jag senast fick en "svårriden" häst så bad han mig helt enkelt lirka ner henne. Vad 17 har det för mening???

Säkert tror jag också att en ridlärare efter ett tag inser att det inte går att "rädda världen". :D Men, just själva inställningen till hästens form (bara en sådan sak som att säga gå "ner" på tygeln, som exempel) tror jag varierar med ridlärarens utbildningsgrad! Min tro och förhoppning är att ridlärare med utbildning för sin uppgift hellre då blir mer likgiltig för huruvida ryttaren öht rider hästen på tygeln eller ej, än att lära ryttaren hur man får hästen att "böja på nacken".

En annan sak som jag har funderat på lite allmänt är följande: Det verkar enligt tråden vara rätt många som har dåliga erfarenheter av ridlärarens syn på hästens form. Frågan är om dessa ridlärare tillämpar samma princip i sin egen ridning? I så fall tycker jag att vi har en alarmerande dålig standard inte bara på undervisningen utan också på ridkunskapen hos de som arbetar som instruktörer, utbildade eller ej! Bara en liten fundering såhär på kvällskvisten... :angel:

*lånar knapp*

Själv har jag aldrig blivit lärd att såga. Hade en mycket kompetent ridlärare på ridskolan som själv tävlade i dressyr mycket högt upp i klasserna även om hon inte tillhörde den allra yttersta eliten. Första terminen fick vi knappt styra hästarna själva utan det var inriktat på sits och balans, vi hade ledare till varje häst. Under andra terminen hade vi också ledare till hästarna men fick mer börja styra själva. Det var absolut inte tal om sågning. Så jag tror det beror på var man lärt sig och vilken utbildning ridlärarna har. Men visst är det tråkigt att det lärs ut felaktigt på många ridskolor.

Jag förstår inte heller hur du kan definiera det som att såga? Att mjukgöra hästen måste väl ändå anses som en väg till formen?

Jag har också på ridskola för många härrans år sedan lärt mig rida för mycket med handen. Gick som motreaktion över till att rida så lite med handen som möjligt. Nu har jag hittat en superinstruktör som lärt mig rida korrekt med sätet OCH förklarat hur det fungerar med handen. Man vill att hästen ska vara eftergiven i nacken - i SIDLED. Att hästen ska kunna böja nacken och följa med handens lätta tygeltag. När hästen inte gör det så gör jag halt och tar så lätta tygeltag som möjligt för att hästen ska ställa i nacken (att jag står still är för att hästen (eller jag?) bara ska behöva tänka på 1 sak). Jag ställer några gånger fram och tillbaka (långsamt och en sida i taget och följer med med yttertygeln ordentligt så hästen har möjlighet att följa med i SIDLED).

Om hästen inte kan ställa sig när den står stilla så lär den ha svårt att göra det när jag ber den om ställning + något annat (eller snarare så är det kanske jag som har jag svårt att ge flera hjälper samtidigt). När hästen slappnar av i musklerna bakom ganacherna på sidan av halsen så slappnar den också av i nacken = eftergift. Att från det gå till att rida hästen i form kräver ju mycket mera, men att ha en häst som är avslappnad och lyssnar är ju första steget dit.

Att dra hästens huvud i sidled med mål att få den att KRÖKA på nacken är ALLTID fel, att få den att lyssna på ställande tygeltag är däremot att korrigera (tycker jag). Denna övning ska BARA göras i halt, om man gör det vid ridning frammåt resulterar det i pendlande huvud vilket man ju inte vill ha. Jag tror dock att många instruktörer är ute efter en häst som är lösgjord i nacken i sidled, men uttrycker sig så att eleverna uppfattar att hästen ska ge efter neråt. Jag hoppas iallafall att det är så.

Vad roligt att höra! Det är precis det jag menar med att vi måste ha hög standard på våra ridlärare! Jag själv har också helt och hållet väldigt positiva erfarenheter av de utbildade ridlärare jag ridit för! Och jag hoppas och tror att de allra flesta som arbetar som ridlärare är duktiga och vet vad de pysslar med, och att exemplen vi fått ta del av är tråkiga undantag!

Och något jag tycker är väldigt viktigt, de dåliga erfarenheterna har ju inte uppstått just för att personen rider på ridskola utan för att den råkat hamna hos en dålig ridlärare. En privattränare tror jag kan ha precis lika fel inställning, även om jag förstås hoppas att det finns så få som möjligt som har det. Alltså, ridskolor lär automatiskt inte ut sågning!! Dock kan man fundera över nämnda ridskolors omdöme som anställer ridlärare med fel inställning, men som sagt är de också antagligen få, och jag är helt och hållet övertygad över att den absoluta majoriteten av ridskolornas ridlärare vet vad de håller på med! :)

Om man BARA rider med handen så går ju inte hästen i form utan böjer bara på halsen, det är därför jag definerar det som att såga..

Liknande trådar

Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 918
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 853
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 315
Senast: Zpunk
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 540
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama