Gilette
Trådstartare
Iaf på de ridskolor jag har ridit på lär de ut att man ska rida med handen för att få hästen att gå i form. Ställa, böja, ställ höger-rakställ, ställ vänster - kortfattad att hålla på att fippla med handen så att hästen böjer på halsen. Och när hästen väl böjer på halsen får man beröm från ridläraren :S Ngn som känner igen sig?
Det var så jag fick lära mig att rida hästen i "form" från första början. Hade ingen aning om att det var meningen att hästen skulle trampa under sig och höja ryggen för att gå i form. Jag trodde som alla andra att hästen gick på tygeln när den böjde på nacken...jag hade ju inte fått lära mig annat.
Ngn som håller med om att ridskolorna borde lära ut rätt?
Först när jag skaffade egen häst lärde jag mig vad "gå på tygeln" innebar, och då hade jag ändå ridit på ridskola i 8 år. :S
Det var så jag fick lära mig att rida hästen i "form" från första början. Hade ingen aning om att det var meningen att hästen skulle trampa under sig och höja ryggen för att gå i form. Jag trodde som alla andra att hästen gick på tygeln när den böjde på nacken...jag hade ju inte fått lära mig annat.
Ngn som håller med om att ridskolorna borde lära ut rätt?
Först när jag skaffade egen häst lärde jag mig vad "gå på tygeln" innebar, och då hade jag ändå ridit på ridskola i 8 år. :S