Många ridskolor lär ut "sågning"

Gilette

Trådstartare
Iaf på de ridskolor jag har ridit på lär de ut att man ska rida med handen för att få hästen att gå i form. Ställa, böja, ställ höger-rakställ, ställ vänster - kortfattad att hålla på att fippla med handen så att hästen böjer på halsen. Och när hästen väl böjer på halsen får man beröm från ridläraren :S Ngn som känner igen sig?

Det var så jag fick lära mig att rida hästen i "form" från första början. Hade ingen aning om att det var meningen att hästen skulle trampa under sig och höja ryggen för att gå i form. Jag trodde som alla andra att hästen gick på tygeln när den böjde på nacken...jag hade ju inte fått lära mig annat.
Ngn som håller med om att ridskolorna borde lära ut rätt?

Först när jag skaffade egen häst lärde jag mig vad "gå på tygeln" innebar, och då hade jag ändå ridit på ridskola i 8 år. :S

Sv: Många ridskolor lär ut "sågning"

jag fick lära mig rätt på ridskolan. beror helt på vad man har för instruktör.

Va??? Är det inte så det ska vara då? :confused:

Böjer hästen inte på nacken: sätt på den kandar. Kan du inte rida med två tyglar: Äh, vafan, inspänningstyglar är ju perfekt. Har du inget av dessa: Kom igen, såga på. En liten stund till bara så har hästen huvudet mellan bakbenen.

haha ;)
men på min ridskola har vi fått lära oss rätt! :D
speciellt förra terminen jobbade vi jätte mkt me handen, alltså o ha den rätt! :) o hästarna blev superfina! :D

Red på ridskola när jag var liten men de lärde inte ut sågning. Inte heller att fibbla med handen. Så det är nog väldigt beroende på vilken ridskola man hamnat och vilken klass det är på instruktörerna. Rent generellt är det nog så att ju större välkänd ridskola desto större chans att få en välutbildad instruktör (grovt generalliserat)

inte påd en ridskolan jag rider på. där är ridläraren jätte noga med att det "bara" är skänklarna och sättet som ska inverka på hästen. Hon är även noga med att man inte får rycka om hästen bir för pigg.
Det är en super bra ridlärare.

Sedan så är det ju inte så säkert att man orkar rida alla hästar i form på rätt sätt tex en nordsvensk måste man "skaka" los lite i munnen i början så hon inte biter sig fast. Men när hon går stadigt i form så är det bara att pilla lite på lillfingret och driva som en tok.

Lärde mig på samma vis som du, tur at jag slutade där tillslut och skaffade mig foderhäst -> egen häst -> privatlektioner :banana:

jag hade två, tre instruktörer på ridskolan.
jag fick lära mig att driva på hästen bakom och ha ett jämnt stöd i händerna ganska fort för jag utvecklades jättesnabbt och allt föll sig naturligt, hade sitsen med mig från början.
när jag ridit i ca ½året så kunde jag rida de flesta hästar i en helt okej form. så jag har fått med mig det där från början :bow:
när jag red fritt (vilket man eg. inte fick om man inte ridit i 2 år typ) så kom en tjej ner och hjälpte mig jättemkt, gratis, som var jätteduktig.
min ridskola var riktigt bra!

Tja, fast nog ställer jag lite inåt, och sedan rakställer, åsså kanske ngr varv på volten utåtställd, flyttar bogarna, kontrollerar att han följer med mina tygeltag, håller bettet levande i munnen för att undvika att bli stum osv..

..vet inte om det är att såga.. och var går gränsen? Såga för mig är att tex i travtakt dra växelvis i tybeln höger, vänster, höger, vänster så huvudet på hästen pendlar.

Är man bara mjuk och fin i handen så får man placera hästens huvud som man vill om det sker utan att "slita och dra" tycker i alla fall jag.

Ställa, böja, ställ höger-rakställ, ställ vänster - kortfattad att hålla på att fippla med handen så att hästen böjer på halsen.
Det där är inte sågning! Det är att få hästen uppmärksam på tygelhjälperna, precis som man sätter igång, ökar, minskar, flyttar åt sidan, flyttar kraftigare åt sidan, slutar flytta åt sidan osv, för att få hästen uppmärksam på skänkelhjälperna.

Sen kanske det BLIR sågning av det hela, för att man som elev inte förstår skillnaden med att ta igenom ställning och böjning och att "fippla".

SÅ var det för mig med.
När man gick på ridskolan sågade man bara och man trode att man gjorde rätt.
Benen hängde bara där.
Men när man köpte egen häst så började man för privattränare men de lärde en också fel..
Men nu tränar man för en kvinna som kan!
Gunilla Gustavsson heter hon. Helt underbar!!!
Hon är värdsbra! Hon har tränat svenskalandslaget i dressyr för häst...
Ridit svår dressyr sj. På hennes lektioner får man verkligen rida.

Jo, så är jag lärd!:d

-Håll ett stadigt tag i yttertygeln, gärna med kramande rörelser.
-Led hela tiden med innerhanden, gärna ner mot knäet för extra effekt.
-Oj, nu tappade hästen hela framåtbjudningen, driiiiiv!!
-Suck, har du inte sporrarna med dig idag? Ajdå, det spelade visst ingen roll, Putte har ju ändå sporrskav efter dressyrspecialen igår...
-Jag hjälper dig, ge mig tyglarna så går jag bredvid en stund.
-Sådärja, nu är han eftergiven i nacken. Bra, håll honom kvar där, låt honom inte slå upp huvudet nu.

Och så vidare...

känns igen ja!!

fast samtidigt kanman ju inte sitta helt still med handne..då blir d eju stumt.
Man måste ju pilla lite o driva för o få hästen "på tygeln" (varfö rheter de på tygeln egentligen ?)... men såga ska man ju inte bheöva göra..däremot kan man "ruska om" lite på starka hästar.

Tycker det är väldigt tråkigt att höra om de ridskolor som brister i sin undervisning på detta sätt. Dock är det väldigt viktigt att inte dra alla ridskolor över en kam! Numera har de allra flesta ridskolor utbildad personal som säkerligen gör sitt bästa för att få sina elever att lära sig "rätt" från början! Mina egna erfarenheter av utbildad ridskolepersonal är genomgående positiva. Det är väldigt lätt att klanka ner på ridskolor, men som det ser ut idag och med den kvalitetskontroll som finns tror jag att standarden över lag har höjts betydligt jämfört med bara för tio år sedan, varifrån våra egna minnen av dem kanske kommer. Ridskolor får ta mycket skit, men de är inte genuint onda!

Gilette skrev:
Iaf på de ridskolor jag har ridit på lär de ut att man ska rida med handen för att få hästen att gå i form. Ställa, böja, ställ höger-rakställ, ställ vänster - kortfattad att hålla på att fippla med handen så att hästen böjer på halsen. Och när hästen väl böjer på halsen får man beröm från ridläraren :S Ngn som känner igen sig?

Det var så jag fick lära mig att rida hästen i "form" från första början. Hade ingen aning om att det var meningen att hästen skulle trampa under sig och höja ryggen för att gå i form. Jag trodde som alla andra att hästen gick på tygeln när den böjde på nacken...jag hade ju inte fått lära mig annat.
Ngn som håller med om att ridskolorna borde lära ut rätt?

Först när jag skaffade egen häst lärde jag mig vad "gå på tygeln" innebar, och då hade jag ändå ridit på ridskola i 8 år. :S

KÄNNER IGEN MIG!

Jag red en häst som hade stooor galopp och lyfte högt på knäna när man travade. Jag Red honom med abnormt mkt eftergift och mkt drivning. Då tar ridläraren in mig på mitten tar tag i båda tyglarna och sågar ner honom.. Jag frågade vad hon höll på med. Då sa hon att han gick i fel form. Den hästen hade inte ens styrkan att bibehålla galoppen på en volt, och jag hade precis lärt mig hur mkt drivning som behövdes.
Som tur är så lyssnade jag aldrig på henne och försöker att inverka rätt istället.
På den ridskolan fick jag också rida en unghäst som ej kunde svänga. Ridläraren sa till mig innan lektionen - det är inte säkert att du kan svänga... han är så ung.
På jullovet bytte jag ridskola och detta hände i november. :banana:

hej !
på våran ridskola där jag red så fick man lära sig att hästen skulle trampa in under sig och höja ryggen ..
ja har aldrig fått en ridskole häst i form tyckte aldrig man fick rätt kunskaper om de..
mina medryttarhästar har gårr i form ..
inget sågande där..

Knapplån.

Tråkigt att höra att så många har dåliga erfarenheter av sina ridlärares syn på en hästs "rätta form". Något jag är lite nyfiken på är vilken utbildning dessa ridlärare har?

Rent generellt tycker jag att många man pratar med om dylika problem drar alla ridskolor över samma kant gällande det mesta. Just gällande okunskap/ovilja att lära ut angående hästens rätta form, har jag fått för mig handlar om att den som jobbar som ridlärare inte har adekvat utbildning för sin uppgift. Detta tycker jag mig också (som f.d. mångårig ridskoleryttare) ha upplevt själv. Vad som jag tror är viktigt att poängtera (vet ju förstås inte om det är så i de fall som tas upp här) är att de ridskolelärare som har adekvat utbildning är lika skickliga som vilken annan tränare som helst med samma erfarenhet, och har även en sund inställning till hästens form och annat gällande ridningen.

Vad jag ville ha sagt med allt detta var: Jag tror att det som många har upplevt angående "utlärning av sågning" beror på att dessa ridlärare inte har rätt utbildning, inte att ridskolorna lär ut sågning bara för att det är en ridskola. Skulle som sagt vara intressant att få veta vilken utbildning ridlärarna som det syftas på i inläggen har!

Zandrizzz skrev:
Va??? Är det inte så det ska vara då? :confused:

Böjer hästen inte på nacken: sätt på den kandar. Kan du inte rida med två tyglar: Äh, vafan, inspänningstyglar är ju perfekt. Har du inget av dessa: Kom igen, såga på. En liten stund till bara så har hästen huvudet mellan bakbenen.

Det är en av de mest korkade saker jag har hört/läst:crazy: :crazy: :crazy:

Dessutom kommer jag att det är ingen ursäkt att man inte fick lära sig det på ridskolan, det är en egens ansvar att lära sig och utveckla sig, om du inte kan rida mer än vad du gör på ridskolan, LÄS då! Ta reda på fakta. Fråga ridläraren om hur hästen går på tyglen, för det hoppas jag att hon/han vet:crazy:

Liknande trådar

Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 918
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 853
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 315
Senast: Zpunk
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 540
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama