Många övervuxna ponnyer på tävlingsbanorna?

O

_oberon_

Finns det många övervuxna ponnyer på tävlingsbanorna? Som är t.ex 1,53... Jag är för lång för d-ponnyer och jag vill inte ha en "stor" häst på 1,65. Är en övervuxen ponny då ett bra altenativ? Jag vill tävla på lokal nivå i både hopp och dressyr.

MKT tacksam för svar!

Tack!:)

Sv: Många övervuxna ponnyer på tävlingsbanorna?

Tyvärr så finns det en hel del övervuxna ponnyn på tävlingar, vilket jag inte tycker är speciellt rättvist mot de "äkta" ponnyerna. Du behöver inte ha en häst på 165 cm för att tävla lokaltävlingar på häst. Det räcker bra med en häst på 150 cm.

japp det finns det,men du kán ju bara köpa en liten häst,men en förvuxen ponny är ofta billigare ;)

Men du tänker inte tävla den som ponny utan som häst va? Hoppas jag....

Om du tänker tävla den som häst, vilket jag hoppas och tror, så kan du nog leta efter connemaror. Det finns en del connemaror som växer strax över och som inte kostar alltför mycket. De kan gå lokala klasser, dvs 1,10 m hoppning och LA dressyr, utan problem många av dem.

Får man tävla en övervuxen ponny som häst Snuffsan?
Visste inte det isåfall..;)

Till _oberon_:
Det är nog en bra ide,dom är nog ofsta smidigare och lite snabbare än hästar(stora) så du har nog en bra tjans..lycka till på tävlings banorna..:)

Tack för alla svar. Jag tkr de å är lite oretvist mot dem ponnyer som är maxad sen dem som har växt över 3cm, så dem är 1,51 cm. Jag tkr dem också borde vara med i ponnyklasserna de skiljer ju så lite.. men det är ju bara vad ja tkr :o) ;)

Näe usch jag avskyr när folk fuskar och tävlar med hästar i ponnyklasser!

Och det är så uppenbart - min kompis tävlade sin ponny på 148 cm och när hon var med på prisutdelningarna så var hennes ponny nästan alltid minst! :eek:

Och min lille skrutt är 143 cm... det finns jättemånga "C-ponnyer" som är högre än honom ute på tävlingarna... :smirk:

Varför inte införa kontrollmätning på tävlingarna?

_oberon_ skrev:
Tack för alla svar. Jag tkr de å är lite oretvist mot dem ponnyer som är maxad sen dem som har växt över 3cm, så dem är 1,51 cm. Jag tkr dem också borde vara med i ponnyklasserna de skiljer ju så lite.. men det är ju bara vad ja tkr :o) ;)

Då kan man ju aldrig ha någon gräns eftersom några alltid hamnar precis på "fel" sida. Nej, det ska vara millimeterrättvisa. Dock är problemet att mätmetoderna inte är säkra. Däri ligger problemet.

Du kan begära mätning på en ponny som du tycker ser för hög ut om du vill.

tess91a skrev:
Får man tävla en övervuxen ponny som häst Snuffsan?
Visste inte det isåfall..;)

Till _oberon_:
Det är nog en bra ide,dom är nog ofsta smidigare och lite snabbare än hästar(stora) så du har nog en bra tjans..lycka till på tävlings banorna..:)

Vem menar du med en övervuxen ponny? Är den över 148 så ränkas det som en häst oavsett om den är av ponnyras.

Oberon: varför skulle du skaffa en på 165, hästar finns från 148,1 och uppåt.

Tack för alla svar...

Men då kostar det typ 1000 kr, sen om det stämmer så behöver man inte betala det tror jag.

Liten fråga, om man har kontrollmätning på en tävling och det visar sig att en ponny med stora framgångar, t.ex. vunnit SM osv... ligger på ca 153 cm, vad händer då?

Helt klart ska du ha en häst som du känner är lagom för dig. Man behöver inte ha 165+ för att kunna tävla.
De mindre hästarna är ju inte så eftertraktade så de är oftast billigare i inköp. Det betyder inte att de är sämre än de stora.
// Linda (vuxen som rider ponny)

men ni får täncka på att man FÅR mätta ner en storhäst 8cm så om du har en häst på 151cm får du mätta ner den till ponny och det är väl inte så orätvist eftersom att på storhäst tävlingar så är hindrena anpasade för 160cm hästar och inte en på 150cm
så der är inte så orätvist:devil:

jamen de är ju samma sak på ponnyer då..om hindrerna är anpassade efter 160 hästar så kan dom väl "anpassa" banan till 148 ponnys och då blir det ju orätvisst för dom som är 142 typ ju..

Sweetdreams skrev:
men ni får täncka på att man FÅR mätta ner en storhäst 8cm så om du har en häst på 151cm får du mätta ner den till ponny och det är väl inte så orätvist eftersom att på storhäst tävlingar så är hindrena anpasade för 160cm hästar och inte en på 150cm
så der är inte så orätvist:devil:

Att man FÅR mäta ner dom? Nej, det får man inte.
Det är tyvärr många mätmän som "fuskar" och låter dom gå som ponnyer eller, som i dom flesta fallen, ägarna som rider tills hästen är helt utmattad, verkar hovarna jättemycket, låter hästen stå utan vatten osv. så att dom SKA se mindre ut när vet. och mätmän kommer. Det är INTE alls samma sak som att man FÅR göra det :smirk:

Vad har du fått det ifrån? Att man får mäta ner dom alltså?

Tänk på att många ponnyer som är "lagligt" under 148 cm ser större ut för att dom är grövre, har stort steg, är högresta, har låg manke mm. Såna blir alltid utpekade, medans dom spinkiga, intetsägande kortstegade ponnyerna med jättemanke som inte syns under sadeln aldrig får ens en blick. Det finns inga mätmän som "mäter ner" utan ponnyn har vid mätning uppvisat en mankhöjd på 148 cm eller lägre, sen under vilka förhållanden osv är en annan sak. Sen kan mankhöjden hos en ponny variera upp till 5 cm har jag hört beroende på vilken sinnesstämning hästen är, själv bryr jag mig inte om ponnyers mankhöjd, spelar det någon roll egentligen? gränsen måste dras nånstans, men hur man än gör kommar folk alltid att töja på gränserna. Låt barnen ha kul med sina ponnyer i stället....

När jag läser sån't här blir jag så GLAD att min dotter numera tävlar stor häst...så slipper man reta sig på "för stora" ponnyer.

Håller med Jezzie...

Satsa på en liten häst, sedan om den är av ponnyras gör ju detsamma- det är fortfarande en liten häst om den är över 1.48.

Förstår inte var "alla" hittar för stora ponnyer på tävlingarna, jag har bara sett ett fåtal. Uppenbarligen har dessa ponnyer varit under 1.48 vid mätningstillfället annars skulle de inte gå som ponny. Min blev 1.48 när han var 5 och 6 vid mätningen, i vanliga fall kanske han låg på 1.50. När han var 8 gick han dock inte igenom.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej alla hästgalningar ;) Tror mig hittat rätt ponny åt min 13-åriga dotter, 15-årig valack i mycket fin form, utan skadehistorik...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 369
Senast: Strandad
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 051
Senast: Roheryn
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 281
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
1 932
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar