Många människor påverkar hästen...

milly

Trådstartare
Hur tror ni det blir? Om man t ex är för det första en ÄGARE, en medryttare (ca 2dagar/vecka) och sen också stallägaren som alla handskas med hästen...

Alltså, om den ena tillåter hästen göra si och den andra inte, lär sig hästen aldrig "hutt" då och blir förvirrad? (vet inte vad den får göra)
Eller är hästen alltid som den är med JUST den och den människan??

Påverkar det hästens beteende MED MIG om t ex medryttaren låter hästen göra vissa saker (pga okunskap/ovana) som JAG inte tolererar?!
Ändrar sig hästar direkt vid byte av ledare/människa eller tar dom med sig OVANOR som en annan har tillåtit den göra?
Förstår ni?

Sv: Många människor påverkar hästen...

det är klart att alla människor och varelser påverkar varandra, men i hur stor utsträckning beror antagligen på hästens psyke, och själva hanteringen. om man tar ett exempel (BARA exempel förstås! ta inte illa upp!) och säger att den ena personen slår till hästen när hon/han ger den hö, så kan man väl förvänta sig att hästen kommer att vara nervös inför nästa högiva. däremot så vet hästen också skillnad mellan människor.

jag tror att det beror på ålder och tidigare erfarenheter. om jag var i den situationen som du beskriver så skulle jag mycket tydligt kolla upp hur de andra beter sig, och säga att "såhär vill jag att min häst blir hanterad".

Jo, det har jag gjort!!

Men hästen märker ju när hon kan göra lite som hon vill och att medryttaren inte säger till henne ordentligt...
Inget jätteproblem alltså, men det är tråkigt bara om man tränat hästen att göra "si o så" och att den inte får göra vissa saker, men sen klarar inte den andra personen av att följa dessa regler (pga envis häst!) o hästen kan göra som hon vill...

Men jag ger medryttaren TID att lära känna hästen... och hästen henne... Det har bara gått ett par veckor nu.
Hon (medryttaren) är så himla FÖRSIKTIG bara... typ "såja, hästen, kan du stå still nu". Man måste vara lite mer BESTÄMD med min häst :angel:
Men det ordnar sig nog när de lärt känna varandra bättre! :smirk:

oh, jag förstår! man måste vara bestämd med alla hästar, det är helt enkelt så man måste göra, och det kanske du kan lära henne? för jag antar att hon är medryttare för att hon vill lära sig att hanteras med hästar?

hur gör ni då? är ni där i stallet samtidigt eller är hon där utan dig?

jag har precis hittat en ny medhäst, och det var självklart att jag och ägaren var där tillsammans så att hon fick visa mig hur hon brukar göra, vad som är okej och inte okej (typ hur man ger godis, hur man hämtar från hagen, etc). för allt det där är ju så varierande från person till person! och av ren vana eller för att man inte tänker sig för så kan man ju göra si eller så, fastän det blir helt fel för att ägaren gör det andra.

men jag förstår vad du menar, för lite poängen med att ha en egen häst är ju att man får ett personligt förhållande när man kan avgöra just sådana där beteendegrejer.

min häst kan skilja på mig och medryttaren.
Han testar henne mer än han testar mig. Men oj vad han HAR testat mig i våra dagar :o :smirk:

danilo skrev:
oh, jag förstår! man måste vara bestämd med alla hästar, det är helt enkelt så man måste göra, och det kanske du kan lära henne? för jag antar att hon är medryttare för att hon vill lära sig att hanteras med hästar?

hur gör ni då? är ni där i stallet samtidigt eller är hon där utan dig?

jag har precis hittat en ny medhäst, och det var självklart att jag och ägaren var där tillsammans så att hon fick visa mig hur hon brukar göra, vad som är okej och inte okej (typ hur man ger godis, hur man hämtar från hagen, etc). för allt det där är ju så varierande från person till person! och av ren vana eller för att man inte tänker sig för så kan man ju göra si eller så, fastän det blir helt fel för att ägaren gör det andra.

men jag förstår vad du menar, för lite poängen med att ha en egen häst är ju att man får ett personligt förhållande när man kan avgöra just sådana där beteendegrejer.

Jadå, vi har haft FLERA dagar tillsammans i stallet innan hon började ta hästen alldeles själv... Jag visade henne allt och skrev också en "hjälp-lapp" på vissa rutiner så hon inte skulle glömma.
Hon har nu varit TRE ggr i stallet utan mig. I det stora hela har det gått jättebra men sen finns det vissa moment som hästen "bråkar" med henne... :crazy:
Hästen testar henne, det vet jag! Och när hästen har märkt att hon är osäker så tar hästen övertaget... Hon stannar o vägrar att gå, medryttaren får henne ingenstans och ger sig... lite pga rädsla också... Och hästen utnyttjar detta! De är ju inte dumma.

jag känner igen mig själv då jag var "nybörjare"... och ny med just den här hästen... Då gjorde hon så med mig också!
Man kan inte duttilutta med henne, typ "nä, men lilla hästen... kan du vara snäll gå fram nu".
Hästen och jag har ett helt annat förhållande nu efter många år tillsammans, så jag vill också ge min nya medryttare en CHANS att få lära känna hästen o låta de få ett eget "förhållande" som fungerar. Det tar ju ett tag innan de kommer "inpå" varandra! Hästen känner sig också osäker med en ny människa... vet inte vad som förväntas av den osv.
Så jag ger dem TID så får vi se. ;)

Hästen är iaf väldigt SNÄLL och gör inga jättedumma grejer som t ex att hon sticker, försöker slänga av en, bitas, sparkas osv.
Det enda hon gör, när hon märker att hon kan bestämma, är att hon stannar o vägrar o gå "med minen :angel: "... och krånglar med medryttaren när hon ska sitta upp (står ej still) osv.

hur länge har medryttaren ridit då? och på vilket sätt? bara på ridskola?

har du berättat för henne att hon brukar testa ryttare? och vad man ska göra i sådana fall, i olika situationer?

jag förstår henne, jag kan vara fegis ibland också, men just därför så behöver jag ha klara besked av ägaren hur man ska hantera hästen.

danilo skrev:
hur länge har medryttaren ridit då? och på vilket sätt? bara på ridskola?

har du berättat för henne att hon brukar testa ryttare? och vad man ska göra i sådana fall, i olika situationer?

jag förstår henne, jag kan vara fegis ibland också, men just därför så behöver jag ha klara besked av ägaren hur man ska hantera hästen.

Hon är 17år och har bland annat hjälpt till o ridit/skött två hästar på en "fritidsgård" (i Danmark). Har ridit och rider fortf. lektion på ridskola!
Hon HAR FÅTT klara besked och vi har diskuterat mycket... Men hur ska jag säga till henne att hon måste vara mycket MER bestämd?! Hon säger att hon är det redan men det jag sett av hennes "bestämdhet" är väldigt vekt...
Jag har sagt till henne att "gör si och så när hästen försöker bråka".

Äsch, de behöver TID!! Det klart man är lite osäker i början, hon är ju inte så VAN som JAG och dessutom känner hon inte hästen ordentligt än...

Det jag mest tänkte på var hur det påverkar HÄSTEN att olika personer gör OLIKA med den! T ex att medryttaren ger efter ganska lätt (inte lätt för HENNE) och låter hästen få som den vill...

Om jag vore medryttaren skulle jag uppskatta om du som ägare förklarade att jag behövde vara mer bestämd. Det kan ju ta olika lång tid för olika personer innan man känner sig säker i sig själv i dessa lägen. Då får man helt enkelt tvinga sig. Exempelvis kan jag berätta vad min mamma berättade för mig en gång. Hon var extremt hundrädd och undvek att gå förbi hundar när hon träffade på dem ute. När hon sedan fick min syster o mig så kunde hon inte visa sig rädd, för då hade hon ju visat sina barn att hundar är farliga. Hon tvingade sig helt enkelt till att gå förbi hundar. Det blir lite samma sak här, även om hon inte är säker så måste hon försöka visa sig säker (fast det är ju inte helt lätt). Säger inte medryttaren till nu så kommer hon bara att förlora ännu mer mark och behöva säga till ännu kraftigare än hon kanske behöver göra idag... Sedan kan det vara så att hon blir osäker för att du är med och inte vågar säga ifrån p g a det (vet inte hur bra ni känner varandra, och det är ju din häst hon håller på med o vet att du kanske kollar extra nu i början).

Jag var ganska osäker i början, och det berodde delvis på respekt för hästen men också för att jag visste att jag var "kollad" av ägaren. Men jag ryckte upp mig, för jag var tvungen, eftersom jag inte kunde låta hästen bestämma. Efterhand så stärktes självförtroendet då det visade sig att hästen faktiskt lyssnade på mig bara jag sade ifrån, och idag är det ytterst sällan jag behöver säga ifrån och det funkar jättebra.

Som sagt, jag har sagt till henne...

Vi ska ta någon dag igen tillsammans så får vi se över problem som uppstått dem emellan!
Första gångerna var vi tillsammans där och jag förstår precis det där att man känner sig osäker pga att ägaren iakttar...
Därför sade jag till henne att nu måste du ju få prova själv UTAN MIG så får vi se hur det går... Nu kanske det är dags snart att ta en dag tillsammans igen för att se på problemen...
Men hon behöver ju också mycket tid SJÄLV med hästen, det är så man lär sig mest!!

jag har själv varit medryttare och det är en helt annan sak (iaf i BÖRJAN) än att hålla på med sin EGEN häst, jag vet hur det är....

Undrar om det skulle hjälpa nåt om hon skulle rida för instruktör också? Få lite mer hjälp o så... UTAN MIG där!
(det är "skogsluffarhäst")

Jag har ett klockrent exempel från idag faktiskt!
Har en väldigt snäll och trevlig valack som kan ha lite väl brottom in i boxen ibland.
Detta vet jag ju om men det har liksom inte bekommit mig.

Idag när jag skulle ta in honom så stannade hästen innan boxen och jag var tvungen att gå in först.
Jaha? :confused:
Men så sa stallägaren att hon hade haft några rejäla duster med honom.

Ja det är bara att tacka och ta emot. ;) Däremot så är han aldrig särskilt jobbig när jag håller på med honom...

Medryttaren behövde aldrig uppfostra honom eftersom han var en ängel med henne. :D

milly skrev:
Hur tror ni det blir? Om man t ex är för det första en ÄGARE, en medryttare (ca 2dagar/vecka) och sen också stallägaren som alla handskas med hästen...

Alltså, om den ena tillåter hästen göra si och den andra inte, lär sig hästen aldrig "hutt" då och blir förvirrad? (vet inte vad den får göra)

Påverkar det hästens beteende MED MIG om t ex medryttaren låter hästen göra vissa saker (pga okunskap/ovana) som JAG inte tolererar?!
Ändrar sig hästar direkt vid byte av ledare/människa eller tar dom med sig OVANOR som en annan har tillåtit den göra?
Förstår ni?

Många hästar lär sig skilja på vem det är som tillåter/tillåter inte vad.
Naturligtvis kommer hästen att testa på dom andra personerna om det är tillåtet.
Men i slutändan kommer hästen att skilja på personerna.
Samma sak gäller vid ridning också.

Det är iaf min erfarenhet.

bengall skrev:
Många hästar lär sig skilja på vem det är som tillåter/tillåter inte vad.
Naturligtvis kommer hästen att testa på dom andra personerna om det är tillåtet.
Men i slutändan kommer hästen att skilja på personerna.
Samma sak gäller vid ridning också.
.

Det är just det jag hoppas på! Att även om medryttaren låter hästen göra vissa saker och låter hästen göra som den vill emellanåt, så "smittar" inte detta av sig till när JAG har med hästen att göra.

Corax skrev:
Jag har ett klockrent exempel från idag faktiskt!
Har en väldigt snäll och trevlig valack som kan ha lite väl brottom in i boxen ibland.
Detta vet jag ju om men det har liksom inte bekommit mig.

Idag när jag skulle ta in honom så stannade hästen innan boxen och jag var tvungen att gå in först.
Jaha? :confused:
Men så sa stallägaren att hon hade haft några rejäla duster med honom.

Ja det är bara att tacka och ta emot. ;) Däremot så är han aldrig särskilt jobbig när jag håller på med honom...

Medryttaren behövde aldrig uppfostra honom eftersom han var en ängel med henne. :D

ja, sånt tackar man o tar emot! :D

men om de kan lära sig positiva saker från andra borde de ju också lära sig negativa... :crazy:
Man märker ibland att hästen beter sig lite "bråkigt" med mig dagen efter medryttaren varit där... Hon (hästen) provar väl om det går med MIG också, men då tillrättavisar jag henne direkt! Då fattar hon "ja, just det. Det är ju matte som håller på med mig nu! Bäst att sköta sig då. Henne går ju inte att bråka med".

Men sen tror jag faktiskt också att iaf MIN häst blir lite vilsen med nya människor OM de inte är bestämda och konsekventa! Då förstår hon inte vad som förväntas av henne och blir förvirrad o stressad... och gillar inte att umgås med den personen.
Dessutom vill de ju ha en STARk ledare som de kan lita på, och när de märker att personen är OSÄKER så blir de ovilliga att följa denne...

Så alltså när BÅDA lärt känna varandra och börjar lita på varandra borde det bli mycket bättre! Medryttaren får mer självförtroende och vågar visa en starkare ledarskap-sida och hästen litar på henne och vill vara henne till lags...

Eller hur?

Jag tycer det är svårt att säga till hästarna när ägaren är med, för man vet inte vad ägaren tycker om det. Jag vill inte att ägaren ska tycka att man är elak, säger till för småsaker eller är för feg. Jag är oftast för feg men om jag är själv med hästen är det lättare.

De flesta hästar testar ju i början och tre veckor är ingen speciellt lång tid. För mig tog det ett halvår minst för mig och hästen att matcha in oss på varandra, så din medryttare måste nog få gå igenom samma sak också! Fast du kan ju alltid försöka hjälpa henne och visa rent praktiskt men utan att vara instruerande. Lägg in det obemärkt när ni hanterar hästen tillsammans så minskar risken att medryttaren känner sig kritiserad.

Vad gäller hästen så lär sig de flesta hästar vad som gäller för olika människor och jag tycker inte att det är någon nackdel för hästar att bli hanterad av flera människor. Vissa är ju enmanshästar men om man pratar generellt. De lär sig att det måste anpassa sig lite och blir inte så bortskämda!

Jag har ju haft flera medryttare och om vi säger att jag har ridit hästen i 2-3 år och också "kan" den ganska bra så har inte hästen börjat testa mig helt plötsligt bara för att det har börjat någon annan ny medryttare under tiden utan hästen och jag har haft samma förhållande. Men det skiljer sig säkert mycket. Men du får väl kanske ha inställningen att nu när du är där får hästen faktiskt följa dina regler. Det är ju en övning i sig för hästen att träna på att skilja på olika människors ledarskap men jag tror att de flesta fixar det.

Jag har en häst som jag delar med min syster , utöver detta handskas stallägaren med honom i och med att hon leder honom till och från hagen , byter täcken och fodrar honom. Jag tror att så länge man är överens om hur hästen ska uppfostras och behandlas uppstår det ingen somhelst förvirring. Däremot är jag även medryttare på en annan häst där ägaren låter hästen gör det mesta mer eller mindre som han vill och tycker. När han är med mig vet han däremot vad som gäller och är mycket lydig.

Känner igen det där, men istället för att vara 'ägare' är jag 'medryttare'. Det är inte helt lätt. :P Man vet att ägaren säger till en att vara mer bestämd och man vet att man inte är det,, men man är rädd för att göra ngt fel att vara FÖR bestämd. men efter ett litet tag tillsammans så går det över. Man lär känna hästen och vet precis hur bestämd man ska vara. Min lilla hingst, testade mej hela tiden när jag blev medryttare, det var inte heller såna saker som att sticka i väg, bocka (dom kommer nu) Utan stanna och vägra gå fram typ, för han skulle aldrig sprga iväg om han kände att jag var rädd. Efter ett halv¨r var det jag som bestämde, för det mesta iaf :) Nu efter två år, så skulle han aldrig göra ngt han vet att han inte får, visst det kommer ett och annat bocksprång,m han springer i väg eller ngt, men så fort jag säger nu får det vara bra eller ngt sånt. ja d är det bra. Men vem kan bli arg för ett litet glädejebocksprång, då jag bara sitter och ler, ja då kan det ju komma ett till. Vill få fram att det kommer med tiden. Lycka till :)

milly skrev:

Förstår ni?

Jora nog vet de vad som gäller med vilken människa men det underlättar inte när man har olika regler för saker och ting. Jag har t ex sällan problem med in- och utsläpp i stallet då jag vill ha ordning och reda från ALLA hästar, det kanske tar ett par gånger men sen så brukar det inte vara så jobbigt.

Patsy hanteras nästan uteslutande av mig vilket gör att jag har inga som helst problem med henne men hon är inte alltid lika smidig med andra, mest troligen beroende på att vi gör saker på olika sätt. Men därför vill jag också att hon hanteras och rids av andra, för hennes skull, för vad händer om jag tvingas sälja eller blir skadad för en längre period? Iofs vet jag en person jag skulle fråga om jag kunde få lämna Patsy hos där jag vet att hon hanteras som hos mig (och lite bättre) men det kanske inte skulle vara möjligt.

Oj, vilket svammel...

Inkonsekvens är aldrig bra men hästar är smarta varelser och vet vilken människa som tolererar vad men det betyder inte att de inte testar gränser.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett litet dilemma som jag aldrig ställts inför förut. Jag känner mig irriterad och förvirrad då det som är bäst för min häst...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
11 096
Senast: Marty
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 383
Senast: MattiZ
·
Islandshäst Jag går och grubblar och grubblar över en häst som jag inte kan släppa tankarna på. Jag är medryttare på en gård som för ett tag sen...
Svar
16
· Visningar
2 283
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 005
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar