Många hästar i liten hage!!!

I

indra82

Har försökt o kolla runt lite, men hittar inget av intresse. Finns det bestämmelser på hur många hästar man får knöka ihop i en hage?? på ca 40/30(ögonmått) så gick det 12 hästar kan detta verkligen vara ok, blev faktiskt helt stum, har aldrig sett nått liknande förut:crazy:

Sv: Många hästar i liten hage!!!

Spontant: Nej, det känns verkligen inte Ok.

Men: Det kanske bara var högst tillfälligt som hästarna stod där, kanske att det flyttades efter att du lämnat platsen? Man skall kanske inte "måla fan..." på stuberten även om det kan vara bra att vara uppmärksam :)

Vad jag vet finns det inga bestämelser ang antal hästar på viss yta. Kan däremot säga att spontant känns det inte ok. Vår vinterhage är ca 50x30 och där kommer två stor-hästar att husera. Skulle inte ha fler hästar än max 3 på den ytan då det blir svårt för dem att springa runt och leka osv för att inte tala om att en häst som blir jagad av en eller flera andra har svårt att komma undan.
Kan ju dock som nämnts vara så att hästarna går där tillfälligt. Vet ju inte hur det ser ut där, men spontant skulle det ju kunna vara så att de håller på att fixa något i en annan hage som gör att de knött ihop alla hästarna i en hage istället för att låta hälften stå i stallet dygnet runt.

tyvärr så är det inte en tillfällig hage, det är en hage på en ridskola för lektionshästar och även privata hästar. Tycker att det borde vara förbjudet:mad:.
Tycker att våran vinterhage är liten till våra 4, den är ju ändå 3hkt:crazy:.

Det värsta är att i har sållt en häst till en tjej som ska ha honom uppstallad där:crazy::cry::cry:, tyvärr så kan man ju inte tvinga henne och byta stall även om jag är jäävligt sugen.

Tycker det är vansinne men jag har också sett det på en ridskola tyvärr och de hästarna såg väldigt stressade ut med så många individer på liten yta.

Men har dom alltså gått så hela vintern? Då måste ju hagen vara fruktansvärt upptrampad?

Men tyvärr finns det väl inga bestämmelser för detta vilket egentligen är mycket märkligt med tanke på hur noga det är med mått i stallar. Dock så är ju Djurskyddslagen under utredning och sådant här skulle kanske påpekas till arbetsgruppen? Den ridskolan där jag såg en väldig massa hästar på liten yta har flyttat så jag hoppas verkligen de har större hagar på sitt nya ställe

hagen va väll geggig men inte allra värst, nått positivt. Ja det kan nog vara en bra ide och upp lysa om det nu ev kommer bli ngon ny "regel". Förstår inte hur man vill ha sin häst uppstallad så, :mad:.

De som arbetar med att utreda djurskyddslagen behöver ju veta att sådant här förekommer och att det därför behövs regler för detta. Tyvärr kommer ju sådant här sällan fram till de som behöver veta det och då får vi aldrig någon regel angående hagytor. Jag vet inte om utredningen dessutom redan är klar har inte hört ett dyft om det.

Sen ska ju SLU starta eller har redan startat ett projekt om hästens välfärd. Och sådant här borde ju komma med i ett sådant projekt för jag tror hästar kan bli mycket stressade i en för liten hage. Det behövs ju att någon verkligen visar att det kan vara skadligt för hästens hälsa för att det ska tillkomma en regel

Senast ändrad:

Har försökt o kolla runt lite, men hittar inget av intresse. Finns det bestämmelser på hur många hästar man får knöka ihop i en hage?? på ca 40/30(ögonmått) så gick det 12 hästar kan detta verkligen vara ok, blev faktiskt helt stum, har aldrig sett nått liknande förut:crazy:
Det är lite flummiga regler om det där, men det är trots allt en ganska ny regel, så bedömningarna måste nästan prövas i högre instans för att de ska kunna fungera som krav fullt ut. Men i föreskriftsmotiven avseende hagvistelse finns förslag på minsta yta. Det är då minst 300 kvm för första häst och därefter + 100 kvm per ytterligare häst (normalstor häst). Hästarna ska kunna röra sig fritt i alla sina naturliga gångarter, och det kan kännas väl trångt kanske med så många hästar. Sedan för att hästarna inte ska riskera att skada sig så krävs att underlaget inte blir för halt förstås. Det borde alltså ställas större krav på en så liten hage än vad det behöver göra på en stor hage (då behöver ju inte hästen svänga lika kraftigt om den galopperar runt i hagen). Annars om hästarna är snälla med varandra så kan man kanske känna att det åtminstone ger hästarna möjlighet till social kontakt...:crazy:

Det är då minst 300 kvm för första häst och därefter + 100 kvm per ytterligare häst (normalstor häst).

Men om det nu är så att TS ögonmått stämmer så är det ju på tok för mycket med tolv hästar och alltså borde en inspektör ha synpunkter på detta? Då kanske TS skulle ringa till länsstyrelsen? Men är det inget krav så blir det väl svårt att kräva en förbättring kanske?

Förresten är det någon som vet om detta med hästhagars storlek har tagits upp av de som skulle se över djurskyddslagen? Och hur går det med den utredningen, de artiklar jag hittade vid en snabb googling gav inte så jättemycket

Men om det nu är så att TS ögonmått stämmer så är det ju på tok för mycket med tolv hästar och alltså borde en inspektör ha synpunkter på detta? Då kanske TS skulle ringa till länsstyrelsen? Men är det inget krav så blir det väl svårt att kräva en förbättring kanske?

Förresten är det någon som vet om detta med hästhagars storlek har tagits upp av de som skulle se över djurskyddslagen? Och hur går det med den utredningen, de artiklar jag hittade vid en snabb googling gav inte så jättemycket
Lagen är övergripande och av den anledningen kommer inte några specifika mått stå där, det tas istället upp i föreskrifterna. Krav på daglig UTEvistelse skulle kanske kunna tas upp där däremot. Jag vet dock inte om de har kollat på det än. Frågeställningarna som kommer från utredarna har dock hittills varit relevanta tycker jag (de som jag fått reda på i alla fall). Men så där just nu kommer jag inte på någon:crazy:

Jag vet dock inte om de har kollat på det än.

så utredningen är inte färdig än? Jag har letat lite men inte hittat speciellt mycket information angående utredningen men det kanske inte är officiellt? Jag är hemskt nyfiken på denna utredning finns det att läsa någonting om den på nätet?

hade varit intressant att få läsa om det finns något dokumenterat!!:)

Borde ju vara olagligt, minimikraven på en hage borde ju minst gå hand i hand med minimikraven på gruppboxar.

Om vi säger att alla dessa hästar har en minsta höjd på 170cm i manke så krävs minst 10m2 i boxarea. När det gäller gruppboxar ska man lägga ihop boxkraven med antalet hästar, dvs. arean gånger antalet hästar vilket i detta fallet är 10 x 12 = 120m2.

Så det finns helt klart en miss i lagen när det gäller någon konkret minimum för hagmått , men om en inspektör skulle komma tror jag knappast att dessa förhållandena skulle accepteras som att hästen kan röra sig fritt i sina naturliga gångarter och jag tror inte en ridskola har tid att rasta sina hästar fritt.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 351
Senast: Stergo
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
699
Senast: Squie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 210
Senast: Görel
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 172

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?

Hästrelaterat

Omröstningar