Många frågor...

F

_fialotta_

Helt grön på området :crazy: Är på G att skaffa westernsadel till min häst med ryggproblem och det finns ju en hel djungel av prylar och olika sadlar...

Jag rider barock och sedan resten i skogen. Hade tänkt mig en reiningsadel och helst då en Crates som jag har fått låna, den är jätteskön. Vad har ni för sadel? Jag har en arab, vilken storlek brukar ni ha? Jag har semi quarter på den jag lånar...

Under sadeln, vad är bäst för en häst som lätt för skav? Ullpad? Gelpad? Filtpad? Ullfilt? Bomull?

Vart köper ni alla prylar?? Hööks har lite tråkig westernutrustning tycker jag...

När man nu ändå är på G här blir jag sugen på att träna lite western också. Prova iaf. Om inte annat för att få hjälp att hitta sits och ridning i en ny sadel. Var hittar man tränare`

Tack på förhand!!! :bump:

hej! vad kul att du vill börja med western!

du kan börja med att surfa in på western.nu. Det är en länksida där du hittar bland annat butiker och tränare.

Crates är ett bra märke. På vår ranch använder vi mest Tex Tan och Premier, också bra märken. Alla tre går att få i olika kvalitét, modeller och prisnivåer. Tänk dock på att en bra sadel bör ligga på minst ca 12 000:-. Det finns en del modeller som är bra och billigare, men under 8 000:- brukar de aldrig ligga. Så satsa hellre på att lägga ut lite mer, för att vara säker på att den är bra. Sen är det ju naturligtvis många fler faktorer än priset som avgör kvalitén, men det brukar vara en ganska bra första utgallringsmetod ändå.

Araber brukar även fungera bst med rundskurna sadlar, pga den korta ryggen.

Det finns en rätt ny typ av pad som har ...jag trr det är neoprene? -undersida. Detta gör att den ligger stilla och inte glider omkring som de luddiga gärna gör. Lite dyra visserligen, men har man en häst som lätt får skav så bör man nog satsa på en sån.
Sen är det viktigt att kolla upp varför hästen får skav också. En del hästar är ju känsligare än andra och får skav av "allt", både huvudlag och sadlar. Men annars så bör man kolla upp så att sadeln inte är för stor baktill. Om sadeln ligger för löst där, så ökar risken för skav då den rör sig.
Sen brukar många hästar få skav i fällperioderna, då den lösa pälsen gör sitt till...

Lycka till nu! :)

Det finns en rätt ny typ av pad som har ...jag trr det är neoprene? -undersida. Detta gör att den ligger stilla och inte glider omkring som de luddiga gärna gör.

Har hört att neopren bränner hästarna. Finns det någon grund för det påståendet? Undrar då jag själv tänkt köpa en neoprengjord och padd...

Jag köpte en neoprengjord... Dock hann jag bara använda den ett par gånger innan jag upptäckte att hästen fick "utslag" av den. Donerade den till en annan i stallet. :idea:

Tack för alla svar! Ska kolla upp det här med paddarna. Hur funkar en ullpad? Det hade jag funderat på...

Tack för sajttipset "western.nu"!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka