Många frågor! *svara snälla*

A

ArabianGirl

Jag har en del frågor nu jag gärna skulle vilja ha svar på!

*Ungefär vad kostar det att vaccinera hästen mot hästinfluensa och botulism? Hur mycket billigare blir det att ta hästen till klinik?

*Om man tar en ponny på foder, vilka papper på hästen ska man vara noga att få med? Pass? Vaccinationsintyg? Mätintyg?

*Hästen har en kass foderstat nu så jag ska ändra lite på den, han är en d-ponny som rids lagom lugnt 6 dagar i veckan. Skulle han klara sig på havre, betfor, mineraler och hösilage? Eller ska jag stödutfodra med typ någon slags krafft också? Vet att det beror på olika individer, men men.

Tacksam för svar! :bow:

Sv: Många frågor! *svara snälla*

Vet inte vad det kostar att vaccinera hästen men tror inte det blir billigarte om du kör h#n till klinik pågrund av transport och bensin.

Bror på om du ska tävla Ir inte. Om inte räcker det med bara kontrakt på att du är fodervärd. Ska du tävla större tävlingar så måste du ju ha papper på vacc, mätintyg osv

Har han gått på lite/annan foder bör du ta det försiktigt så att han inte får kollik eller dålig mage. Havre är väldigt energigivande och höensilage är väldigt starkt. Bror på vad det är för ponny. Min foderhäst, travare/ponny som mäter pricis över ponny måtten äter betfor, kraft grund, kalk och hö och mycket gräs.
Lycka till med ponyn ;)

Vaccination - Om jag räknar om min senaste faktura så att den gäller för en häst (jag vaccinerade 4 hästar samtidigt) blir det ca 900 kr för influensa och botulism. För mig är det ingen vinst alls att åka till klinik, men då räknar jag in böket med att lasta och åka också.

Papper vid foderhäst vet jag tyvärr ingenting om.

Utfodring - beroende på grovfodrets analysvärden kan han klara sig helt och hållet på endast grovfoder och tillskott av selen. Det är grovfoderanalysen som styr om och i sådana fall vad som behöver tillsättas för att få en bra foderstat. Jag har fördelen av att ha ett bra hösilage så mina hästar äter endast det och mineraler för att rätta till Ca/P kvoten och tillföra selen. Sen får de lite Betfor för magens skull och för att blanda mineralerna i. Kika gärna in på foderforumet, där kan du läsa massor om utfodring!

*Ungefär vad kostar det att vaccinera hästen mot hästinfluensa och botulism? Hur mycket billigare blir det att ta hästen till klinik?
Blir det billigar att ta hästen till klinik än att ta ut distriktaren? Det visste jag inte.

Grundvaccinationen för botulism är 300x3. Hästen får tre sprutor i en intervall på tre veckor. Dvs 900:-. Att underhållsvaccinera mot botulism tror jag kostar ca 300:-.
Vet ej vad det kostar med fullvaccination men den senaste siffran jag har i huvudet var för ca 1,5 år sen och då fick jag en enklare ryggundersökning, genomgång av utrustning och tänder (han var ryggvet+tandläkare) och också då underhållsvaccination mot hästinfl. och botulism. Det slutade på 612kr. Så det kanske kostar 4-500kr med själva vaccineringen? I priset tar de ju även en summa för att de åkt ut till er. Tror detta varierar lite. Ring och hör med distriktaren i ert område. Det är iaf inga stora pengar.

*Om man tar en ponny på foder, vilka papper på hästen ska man vara noga att få med? Pass? Vaccinationsintyg? Mätintyg?
Det beror ju på vad du ska ha hästen till. Vaccinationsintyget är såklart viktigt, det måste du ha, eller så får ägaren komma ut med det när hästen vaccineras. Försäkringsintyg är bra att ha om man akut måste in till klinik för snabba beslut. Ska man utföra ett dyrt ingrepp eller utredning vil de ofta se att hästen är försäkrad. Pass kanske kan vara bra också, det händer att veterinären vill se på det. Ska du tävla på stora tävlingar så vet jag inte om du behöver papper av ngt slag.

*Hästen har en kass foderstat nu så jag ska ändra lite på den, han är en d-ponny som rids lagom lugnt 6 dagar i veckan. Skulle han klara sig på havre, betfor, mineraler och hösilage? Eller ska jag stödutfodra med typ någon slags krafft också? Vet att det beror på olika individer, men men.
Fråga ALLTID ägaren innan du ändrar foderstaten och gör det endast med mycket kunskap bakom dig. Min häst äter bara hösilage, havre och mineraler. Det räcker för en häst som rids normalt om hösilaget är av god kvalité. Min har dock för lite selen i sin foderstat vilket jag räknat ut med hjälp av foderanalysen på hösilaget. Mao. är det omöjligt för oss att veta på den lilla information du ger här. Betfor är dock i princip bara energi och alltså inget näringsämne" som hästen behöver. Det kan du säkert ta bort o du vill. Helfoder är jag personligen mkt skeptisk till. Det är dessutom bättre att ge så få olika fodersorter till hästen som möjligt, och av så naturlig form som möjligt. Fortsätt med den foderstat du har och är du osäker - beräkna foderstaten på ett riktigt sätt (man kan ta hjälp hos olika foderförsäljare) så att du inte gör någonting som blir galet i magen för hästen.

Lycka till! :)

Oj, det var billigt med 300 * 3! Jag har betalat för distriktsvet. drygt 600 kr varje gång och det var ändå delade resekostnader! Det kostar väl runt 1000-lappen att ta ut dist.vet själv för att vaccinera, så att åka till klinik borde bli billigare, eftersom det dyraste på fakturan är inställelseavgift och resa. Dessutom måste man ju ha det 3 gånger, så det blir dyrt att grundvaccinera. Det enklaste och billigaste hade väl varit om man kunde hämta vaccinet och ge själv, men dithän kommer vi nog inte.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 929
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Är ny här på buke så har ingen aning om jag har lagt in i rätt tråd eller inte, men iallafall! Jag har typ några allmänna frågor på...
Svar
5
· Visningar
1 198
Senast: Yrja
·
Hästvård Ska man klippa hästen eller låta det vara? Vad tvättar man man med, för det ska man väl göra? Hur gör man med täcken? Hittade ett...
2
Svar
26
· Visningar
10 765
Senast: MM
·
Hästvård Hej! Min häst har sedan senaste igångsättning i november/decemer varit en pigg häst som gärna har tagit ett glädjeskutt i farten och...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 336
Senast: Jojo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar