Manen byter sida

T

Trott

Vad kan det bero på om manen på en häst byter sida?

har hört att den sida manen ligger är den starkaste sidan, är det sant?

Sv: Manen byter sida

Det har jag hört jag också och i min hästs fall så stämmer det, han är svagare i den "manlösa" sidan. Det skulle vara intressant att få veta om det ligger ngn relevant fakta bakom uttalandet :)

Jag har för mig att det bara är samma sak som för människor, att håret/manen som "vill" ligga åt en sida.. :)

Jag har hört att det är tvärt om, att manen ligger på den svagare sidan. Eftersom att musklen på den starka sidan halsen är större och "puttar övar" manen till den svaga sidan.

Hur sant det är vet jag inte, tror det har en hel del med genetik att göra också.

Jag har oxå lärt mig att manen ligger på den svagare sidan, dvs den sidan som man som ryttare tyckare är den enklare sidan med mindre motstånd.

Det har jag också lärt mig, det stämmer dessutom på min häst. Manen ligger på den "veka" sidan, den sida som jag upplever som lättast att jobba med under ridning. Jag tror att uttrycket "manen ligger på den starka sidan" beror just på att en del ryttare misstolkar hästen och tror att den mjuka sidan är den starka sidan, när egentligen den sida som känns "jobbigare" faktitiskt är den starkare sidan.

Jag har också blivit lärd att manen ligger på den svaga sidan då musklerna på den starka sidan "trycker undan" hårsäckarna o då hamnar automatiskt på den svaga sidan. Det stämmer på vårt fullblod som är lite snett musklad av olika anledningar o även på vår nya pärla. Hon har delad man o är lika stark o lätt/svår i båda varven.:laugh: Nån ren fakta har jag dock inte på detta utan det är vad jag fått lära mig..

Våran ridlärare på gymnasiet berättade att ryttare omedvetet rider mer på volt åt det "manfria" hållet. Alltså om hästen har manen på höger sida så rider man ofta mer i vänster varv. Det har väll nånting med att göra att man tycker att man ser halsens form bättre.
Det kan vara en anledning till att hästen ofta är stelare åt "manhållet" :p Om nån fattar vad jag menar :crazy: Det kan då också vara en anledning till varför manen byter sida, beroende på hur man rider.

Om detta stämmer eller inte vet jag inte. Det är bara något som min fd. ridlärare har snappat upp på. :)

Stämmer säkert :laugh: Haha men herregud vad välriden min stora gris är då eftersom hon har delad man!!!:o hihi nej men hon är rak i ryggen o kors. o har aldrig blivit "felriden" kanske beror på det. Observera att det är inte jag som ridit henne hela tiden så jag är inte störig..:angel:

Manen kan byta sida ibland, men det har jag bara varit med om ett fåtal gånger. Att den skulle ligga på starkare eller svagare sidan håller jag inte med om. Det stämmer inte alls på alla hästar jag träffat. Vissa har man på svagare sidan och vissa åt starkare sidan. Styrkan och svagheten sitter ju i bakkärran. Hur skulle det ge utslag på hästens hals? Hur skulle det vara för hästar med man på båda sidorna då? Nej virvlar styr mera än muskler tror jag.

Det lät väldigt vettigt tycker jag. Skulle kännas konstigt att muskler puttar undan manen..
För hur blir det då med hästar som har delad man? :angel:

haha..ja du då måste min vara ganska ok då som har en delad man,
och massor av det.
Så nej jag tror inte det ligger någonting i det alls,
då min häst är lite stel samt sämre i ena varvet.

Våran ridlärare på gymnasiet berättade att ryttare omedvetet rider mer på volt åt det "manfria" hållet. Alltså om hästen har manen på höger sida så rider man ofta mer i vänster varv. Det har väll nånting med att göra att man tycker att man ser halsens form bättre.
Aotch, jag är träffad. :o:D Iof arbetar jag nog mer i andra varvet just för att jag upplever den som svårare - behöver jobbas mer med, men jag börjar alltid åt "manfria hållet". Känner jag att jag behöver galoppera igenom hästen tar jag det bra varvet, dvs den manfria.

Min hästs man ligger till största del åt öhger men från nacken och ca 15 cm neråt ligger den åt vänster. Har nu flätat ner manen till höger och tycker han ser mycket snyggare ut helt plötsligt... Manen påverkar nog ganska mycket även om man inte tänker på det.

Styrkan och svagheten sitter ju i bakkärran.

Fast hästen har ju muskler i halsen med, och dom kan ju säkerligen vara olika starka/stora.
Sedan om det är vad som avgör på vilken sida manen ligger lämnar jag osagt.

Hehe, aldrig hört talas om den teorin ;)
Min häst har sin man på höger sida och det är definitivt hennes svaga sida.. Dock hållar jag inte med om att det är lättare att rida henne i det varvet då man måste ge bra mycket mer ytterhjälper för att "hjälpa upp" henne i bärigheten.

låter helkonstigt tycker jag, det är väl samma sak som med människor, håret virvlar sig och vill lågga sig åt ett visst håll. Min häst tex har liggande man på halva manen, resten står rätt upp.

Liknande trådar

Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
494
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Min ena häst har halstäcke på sig under största delen av vintern. Tyvärr skaver halsen av honom halva manen, detta gäller oavsett märke...
Svar
10
· Visningar
762
Senast: Marita73
·
IT & mobiler Jag är så less på den sida som kommer upp när jag startar hemmadatorn. Denna sida kom upp vid datorbyte. Alla dessa rutor som kommer om...
Svar
3
· Visningar
329
Senast: Shaggy
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 364
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V