Mandrake El Mago

Fullblod89

Trådstartare
Någon mer som har avkommor efter hingsten?:) Någon som förövrigt vet hur hög han är i mankhöjd och hur stora era har blivit efter han;)
 
Sv: Mandrake El Mago

Hej!
Jag har ett 3-årigt sto efter Mandrake. Hon är 167 nu men ser ganska unghästig ut i kroppen så hon borde växa några cm till...

Hur stor är din? Temperament? Trevlig att rida?

Min kommer från galoppbanan och är inte riden så mkt än men verkar väldigt lättlärd och samarbetsvillig so far..:love: Har dock exxxtremt dåliga hovar och är expert på att plocka av sej skor och blir närmast blockhalt vid tappsko :cry:
 
Sv: Mandrake El Mago

Äntligen ett svar :love:

Oj, vad stor din var! Min är en 4 åring runt 157, så gott som färdigväxt.

Hon har otroligt bra temperament, orädd (undantag för kor!), älskar att hoppa men har visat att hon rör sig otroligt bra. Så nu håller hon på att bli dressyrhäst :)

Lätthanterad häst som alltid vill väl även om hon kan ha lite humör när det inte passar henne.

Min startade några gånger förra året men innan jag köpte henne i våras hade hon vilat under en period. vilket säkert gjorde henne gott :laugh:

Min hade också dåliga hovar i början, efter senaste skoningen har hon *pepparpeppar* fortfarande kvar alla skorna :love: Men det blir säkert bättre med din hästs hovar efter ett tag! Har ett 3 årigt fullblod som knappt är inriden som går barfota. Stenhårda hovar :) Så mycket är nog efter att din häst varit i träning och skotts ofta, fick förövrigt veta att dom skor otroligt trångt på fullbloden i träning. Min häst hade skor passande en b-ponny och låååång i tån. Så det kanske inte är konstigt hovarna är som dom är :(
 
Sv: Mandrake El Mago

Ja, hon blir nog rätt stor när hon växt klart och satt lite muskler :)

Extremt trångskodd var hon definitivt när jag köpte henne. Aluminiumskorna gör ju inte saken bättre. Men hoppas att bra (och dyr) skoning samt biotin och kronrandsmassage med olja och jodopax ska göra susen framöver. Just nu får hon gå i liten sjukhage med boots på för annars skulle hon ta av sej skorna dagligen...:cry: Men hon verkar ta det bra och har även hon underbart temperament och är otroligt social och mysig. Blir lite hispig vid nya saker men finner sej snabbt i det mesta.

Min har oxå helt ok gångarter och jag blir jätteglad om jag i framtiden kan rida lite fälttävlan. Testhoppat några småhinder och det går lysande :bump:

Är det Mandrake-stoet på terrängbilderna? Ser fin ut! Hur arbetade du med din när du red in henne? Några bra övningar du vill dela med dej av?

Har letat runt lite men inte heller hittat någon annan som har en Mandrake-avkomma som ridhäst, så jättekul att prata med dej. Första fullblodet för mej oxå så det är en hel del som är nytt när man är van vid tåliga halvblod, men jag älskar känslan när man sitter på ryggen :love:
 
Sv: Mandrake El Mago

Vår f.d galoppör efter honom blev ca 173 cm :) Riktigt snygg är han ..

Har ett sto som är dräktig med honom nu. Hon är själv 170 cm så jag får väl en riktig bjässe :o :D
 
Sv: Mandrake El Mago

Oj, jisses...;) Men känns ändå som ett bättre alternativ med ett smidigt fullblod i den storleken än ett tungridet halvblod :banana:

Vad gjorde du med din Mandrake-häst? Hoppning? dressyr? ft? Hur är han temperamentsmässigt och ridmässigt? *nyfiken*
 
Sv: Mandrake El Mago

Han är såld som ridhäst när han gick ur träning. Så jag vet faktiskt inte vad han gör :)
 
Sedan jag skrev i denna tråden första gången har jag köpt mig ett Mandrake-sto som jag använder i fullblodsaveln.
Chiloé heter hon :) Avkomman jag väntade efter honom dog tyvärr :(
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
1 987
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 547
Senast: Karro-Lina
·
Däggdjur Flera gånger, senast nyss, vid tio i ett på natten så är det någon av våra kaniner som skriker. Vi har tre stycken kaniner av...
Svar
11
· Visningar
1 179
Senast: Efwa
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 375

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp