Manbilder?

Miljon

Trådstartare
Hur friserar ni era hästars manar? Lägg gärna in bilder på hur ni rycker eller klipper!
Låter ni den växa fritt är det förstås också fint, men det behöver jag ingen inspiration för ;)
Jag behöver tips på hur jag ska frisera manen på min ponny, kraftig modell av ponny med ganska kraftig hals, halvtjock man som ligger lite huller om buller och för tillfället är någonstans mellan "för lång" och "lagom" :cautious: Så allra helst bilder från er som har något grövre hästar/ponnyer, men inte fullt så grova som typ ardenner och den typen av kallblod ;)
 
Jag har tagit klippmaskinen och snaggat av all man på min new forest. Blir snyggt och lättskött (hon har eksem)
 
Jag "fuskar" med sax, har försökt rycka, men kommer inte riktigt in i tekniken.
Klipper först rakt av, sen brukar jag borsta och toppa lite så det ser jämnt ut. Brukar göra det några dagar/vecka innan jag ska iväg på något, så manen hinner "snygga" till sig så att säga. :p
 
Har halvblod men låter den växa tills den blir för lång och klipper sen med sax :p. Har aldrig orkat rycka mer än enstaka hårstrån och avslutar man med att klippa lite rakt uppåt så blir det ett lite finare avslut.

Men man blir aldrig nöjd med en nyklippt häst, det är därför man ska klippa lite för kort så att den sen ngn vecka senare är lagom lång och lagom naturlig i topparna :p
 
Jag har tagit klippmaskinen och snaggat av all man på min new forest. Blir snyggt och lättskött (hon har eksem)

Förstår att det är bra att "slippa" manen på eksemhästar, men min ska få behålla sin man iallafall :) Frågan är bara vilken längd och hur den ska friseras.
 
@RedHyuuga och @Buck Hur långa manar tycker ni är lagom?
Hm, bra fråga. Det är nog en smakfråga och olika från person till person. Jag brukar klippa lite kortare, så den sen växer till den längden ja egentligen ville ha. Nu på sommaren klipper jag inte alls. Tänker att hästen behöver så lång man som möjligt att jaga flugorna med, sen till hösten klipper jag ner den till kanske 10cm eller nått, har inte mätt den så vet inte riktigt, men den är inte så tjock så ungefär en handbredd brukar jag köra på. :)
 
Hm, bra fråga. Det är nog en smakfråga och olika från person till person. Jag brukar klippa lite kortare, så den sen växer till den längden ja egentligen ville ha. Nu på sommaren klipper jag inte alls. Tänker att hästen behöver så lång man som möjligt att jaga flugorna med, sen till hösten klipper jag ner den till kanske 10cm eller nått, har inte mätt den så vet inte riktigt, men den är inte så tjock så ungefär en handbredd brukar jag köra på. :)

Min pålle har täcke på och behöver inte manen för att vifta bort flugor, så det behöver jag inte tänka på :)
Men en handsbredd har jag också alltid lärt mig, men har förr bara haft såna hästar där manen fått växa fritt. Nu tycker jag inte riktigt att det passar på ponnyn, men en handsbredd känns väldigt kort på en maffig ponnyhals...? Eller?
Tycker det här är så svårt! Men jag vill ju att hon ska vara fin till sommarens tävlingar :angel:
 
Min pålle har täcke på och behöver inte manen för att vifta bort flugor, så det behöver jag inte tänka på :)
Men en handsbredd har jag också alltid lärt mig, men har förr bara haft såna hästar där manen fått växa fritt. Nu tycker jag inte riktigt att det passar på ponnyn, men en handsbredd känns väldigt kort på en maffig ponnyhals...? Eller?
Tycker det här är så svårt! Men jag vill ju att hon ska vara fin till sommarens tävlingar :angel:
Bilder på ponnyn?

Detta är min häst för ett år sedan (hade inga färska bilder med manen insåg jag nu :o )
13530439_1333775496653293_466696696_n.jpg
 
Såhär såg det ut när jag hade klippt Herr Hästs man första gången....:angel:
(Se bild nedan!)

Då H.H har rätt så tunn, men lång man, krånglar jag inte till det i onödan nu för tiden. Jag tar helt sonika en vanlig mankam, kammar ner till *så många cm från topparna* jag vill klippa av, och sen klipper jag bara längs med kammen. Upprepar tills jag gått igenom hela manen. Då blir det jämnt och fint!

13528773_889810527808947_2442306302668710197_n.jpg

På "fri hand" och med slö sax...Jag kanske borde valt frisörlinjen i gymnasiet istället?! :rofl: :grin:
 
Bilder på ponnyn?

Detta är min häst för ett år sedan (hade inga färska bilder med manen insåg jag nu :o )
13530439_1333775496653293_466696696_n.jpg

På den typen av häst passar det ju bra med kort man :) Min är ganska mycket grövre.

Försökte leta bild, men inser att jag inte har en enda vettig bild där man ser halsen och manen på ett bra sätt :eek: Det är liksom mule i kameran, flugtäcke på, ponny som rullar etc. i all evighet... :angel:
Men tänk en grövre irländare. Lite cob-modell men inte så tung som "riktiga kallblod" liksom. Gud, vad bra jag förklarar :banghead:
 
Såhär såg det ut när jag hade klippt Herr Hästs man första gången....:angel:
(Se bild nedan!)

Då H.H har rätt så tunn, men lång man, krånglar jag inte till det i onödan nu för tiden. Jag tar helt sonika en vanlig mankam, kammar ner till *så många cm från topparna* jag vill klippa av, och sen klipper jag bara längs med kammen. Upprepar tills jag gått igenom hela manen. Då blir det jämnt och fint!

13528773_889810527808947_2442306302668710197_n.jpg

På "fri hand" och med slö sax...Jag kanske borde valt frisörlinjen i gymnasiet istället?! :rofl: :grin:

Snyggt :angel::D Inte för att skryta, men bättre än så lyckades till och med jag första försöket! Men jag är inte nöjd och vet inte hur lång man jag vill ha...
 
Snyggt :angel::D Inte för att skryta, men bättre än så lyckades till och med jag första försöket! Men jag är inte nöjd och vet inte hur lång man jag vill ha...

Jag vet! :rofl: Det är väl varken skryt, eller särskilt svårt att göra det bättre än så - ens första gången! ;)

Trots att H.H är mest dressyrhäst håller jag hans man hyfsat "lång", ungefär 1 ½ handsbredd (fast då har jag också händer som en 4-åring, så det är väl typ 1 normal kvinnohand). Det tycker jag blir snyggt, utan att det blir för stripigt och flygigt :)
 
Jag har en hands lång man, dvs typ 15 cm ungefär. Så att man kan knoppa utan allt för mycket jobb :). En handsbredd är för kort tycker jag.
 
Jag har en hands lång man, dvs typ 15 cm ungefär. Så att man kan knoppa utan allt för mycket jobb :). En handsbredd är för kort tycker jag.

Jag inbillar mig att jag kommer vilja knoppa ponnyn inför någon tävling, så lagom längd för det vill jag ha. Är det ca 15 cm då? Manen är inte tjock på långa vägar, inte för mig som är van med islandshästar, russ och liknande iallafall, men den är absolut inte tunn heller.
 
Jag inbillar mig att jag kommer vilja knoppa ponnyn inför någon tävling, så lagom längd för det vill jag ha. Är det ca 15 cm då? Manen är inte tjock på långa vägar, inte för mig som är van med islandshästar, russ och liknande iallafall, men den är absolut inte tunn heller.
Ja det beror på hur bra du är på att knoppa och hur tjock manen är :). Dvs prova dig fram till vad som är bäst :)
 
Ursäkta mig, men läser "Mansbilder" varje gång tråden dyker upp i flödet :D
Gjorde jag med :p

Jag gav upp att försöka klippa manen efter sisådär 5 år med man åt alla håll så nu mer har min ponny lång man :D Tyvärr inga tips men skulle behöva nu när syrrans häst bor hos mig. Dock är det ingen som ser oss i skogen när hennes man liknar Dressyrtjejen_97:s bild:angel:
 
image.jpg1_2.jpg


Såhär brukar jag ha min hästs man. Kortare ser halsen ännu grövre ut och längre blir manen ful och stripig. Våra hästar låter som liknande modeller. Grövre mindre "kallblod". :-) Oborstad man därav manen ser ojämn ut, tror den är rätt jämn annars.
 
image.jpg1_2.jpg


Såhär brukar jag ha min hästs man. Kortare ser halsen ännu grövre ut och längre blir manen ful och stripig. Våra hästar låter som liknande modeller. Grövre mindre "kallblod". :-) Oborstad man därav manen ser ojämn ut, tror den är rätt jämn annars.

Ja, de är nog rätt lika i modellen, min kanske är något nättare bara :) Så tack för bilden, bra inspiration och jämförelse!
Jag tror att jag vill ha min pålles man liiite kortare än din, så jag får väl försöka mig på det och se hur hon ser ut helt enkelt :)
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 564
Dressyr Skall på tävling på lördag, första på ett år så gissa om jag är närvös Men har problem med manen...Hästen är finsk häst (kallblod)...
Svar
16
· Visningar
2 651
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp