Månadskostnader för hästen

Jo, men tänker på de övriga kostnaderna i snitt. Försäkring, skoning, tränings osv. Vore bara bra att veta vad ni andra betalar ungefär. Sen är det ju alltid individuellt vad man betalar men ett ungefärligt pris.

Skoning kostar runt 1000-2000 per gång för helskoning
Försäkring beror så enormt mycket på ras och omfattning från några hundra om året till många tusen i månaden. Det är stor skillnad på helförsäkring av dyra halvblod och begränsad veterinärvård för en shetlandsponny.
Priser för träning brukar ligga från 150 kr för en halvtimme till 1000-1500 kr samma tid för dyra instruktörer, gärna stationerade utomlands. Normalpriset ligger förmodligen runt 300-800 kr för 30-60 minuter
 
Månads utgifter:
Stallhyra inkl foder o strö 2700 kr
Hovslagare 200 kr
Försäkring 166 kr
Vaccin 100 kr (ca1000kr/år delat per månad)
Utrustning ca 500 kr i mån

Står 3 mil sö om sthlm city
 
Hej!
Jag funderar på att skaffa häst igen efter några års uppehåll från hästar och ridning pga skada.
Det jag funderar lite på är vad det kostar ungefärligt. Vad ligger era månadskostnader på? Tänker framförallt på er som har häst närmare storstäder. Jag själv kommer ha häst i Stockholm.

Väldigt tacksam för svar!:D

Hej!

Min tjej kostade förra året 104.000. Per månad blir det 8700/månad. Då är precis alla pengar jag lagt på pållan inräknat (veterinär, hovslagare, träningar, transporthyra, dagbok, borstar, höanalys mm mm).

Pållan skos på klinik, kostar 2500 för helskoning och sker var 6e vecka. Stallhyran där vi står är 3000 ex strö. Vi står ca 3 mil norr om Sthm och har ridbana och ridvägar. 10-15 min till ridhus.

10.000 hade jag lugnt räknat med om jag ville stå närmare stan, vet stall som tar 9000/månad i stallhyra och då har man pass på det.

/Lavinia
 
10.000 hade jag lugnt räknat med om jag ville stå närmare stan, vet stall som tar 9000/månad i stallhyra och då har man pass på det.

/Lavinia
Men det är väl INNE i stan??
Jag står ca 2 mil från Stockholm City, och har en kallhyra på 2100. Då är det förvisso ett kollektivstall utan ridhus, men ändå bra standard.
 
Men det är väl INNE i stan??
Jag står ca 2 mil från Stockholm City, och har en kallhyra på 2100. Då är det förvisso ett kollektivstall utan ridhus, men ändå bra standard.
Nej, ett stall på Värmdö tar närmre 9 för fullservice o vörmdö är inte spec centralt :) inte där ute iaf!
 
Absolut! Min häst står 5mil från innerstan (motorväg hela vägen nästan) och för henne betalar jag bara 1950 för lösdrift! :D o hovslagare där ute kostar 800 för helskoning, så det är viss skillnad i pris även om de såklart inte är lika mycket faciliteter!
 
Absolut! Min häst står 5mil från innerstan (motorväg hela vägen nästan) och för henne betalar jag bara 1950 för lösdrift! :D o hovslagare där ute kostar 800 för helskoning, så det är viss skillnad i pris även om de såklart inte är lika mycket faciliteter!
Kör man från innerstan så blir bensinkostnaderna påtagliga. Det är inte gratis att köra 10 mil per gång för att komma till hästen och det tar tid också.
 
Fullservice stall (mockar själv) 4 mil från Sthlm kostar mig just nu 5200 i månaden inkl foder och strö. Vi har ridhus, ridbanor och toalett.

Min hovslagare tar 1100 (givetvis vitt) så det blir väl 650 i månaden ungefär. Ville bara lägga till lite priser för jag tycker själv att det är intressant att läsa. :)
 
Härligt med så många bra svar :D Det verkar vara skillnad på Stockholm och där jag kommer från (landet i Södermanland) där betalade jag 2500 för fullservice fast man hade hand om stallet på helgen ca var 6:e vecka, då ingick verkligen allt.
 
Men det är väl INNE i stan??
Jag står ca 2 mil från Stockholm City, och har en kallhyra på 2100. Då är det förvisso ett kollektivstall utan ridhus, men ändå bra standard.

Finns stall nära stan men inte i stan som tar sån hyra också. /L
 
Jag står på anläggning ca 2,5-3 mil norr om city. Det finns två ridhus, två utebanor, skrittmaskin etc.
Vi har personal som sköter morgonfodring och utsläpp, lunch, mellisfodring och insläpp 7 dagar/v. Det ingår 1 täckesbyte per dag. Vi mockar själva, gör färdigt foder och kvällsfodringen delar vi uppstallade på.
Man kan dock köpa till mockning, foderfix och att hästen sätts i skritten tex.

Jag betalar 2200 i boxhyra för bara box och anläggningsavgift.
Service-delen ligger på 1650 kr.
Min häst är lite grisig i boxen. Så jag använder spånpellets för runt 600 kr/mån. Det måste vi köpa av gården till deras pris.
Hösilage per månad går på ca 1500 kr. Min får 16 kg/dag.
Han får salt och mineraler för någon hundring med per mån.
Hovis tar i vanliga fall 1200 för skoning, vitt så klart. Jag får lite billigare. Men slår man ut det per mån blir det väl 500 kr/mån.
Jag tränar dressyr minst 7 ggr/mån. Det blir 3150 kr totalt.

Det blir 9700 kr i minimi-utgifter för mig varje månad.

Sen tillkommer ev förbrukningsvaror till sårvård och skötsel av häst och utrustning, utrustning, veterinär, maskkoll/avmaskning, ev ytterligare träningar, försäkring.
Och kraftfoder om hästen behöver det.

Jag brukar köpa mockhjälp någon eller några ggr/v med.
 
Jag står uppstallad med mina 2 hästar i Bro, det ligger nordväst om stan.
Gård med fina rejäla hagar (ute 6-16) , finns skogs och plan padock variant
Ridhus, utebana och fantastiska ridmöjligjeter i skog O mark
2 st stall, ett kollektiv och ett fullservice. Fina boxar.
Full serviser kostar 5900kr/mån och då ingår
Strö (spånpellets 5st), hö/hösilage, havre och mineraler.
In/ut 7dagar i veckan
Mockning 7dagar/veckan
Vatten O mockning av hage
Hjälp när hovis kommer
4 fordringar/dag
Jag brukar landa på ca 6300kr/Box
Sen tillkommer:
Hovis 1200kr/häst per gång, vitt såklart! Ca var 6-9 vecka
Träningar ca 3000-4000kr mån
Försäkring ca 1000kr/mån
Och veterinärkostnader som tyvärr pga mkt skador och otur är flera tusen varje månad.
Diesel till bilen och lastbilen ca 1000kr/mån
Tävlingar tillkommer

Så räkna minst 10000kr/månaden för uppstallning som har ridbanor, bra hagar, hovis, försäkring, foder, veterinär, Samt träningar
 
Hej!
Jag funderar på att skaffa häst igen efter några års uppehåll från hästar och ridning pga skada.
Det jag funderar lite på är vad det kostar ungefärligt. Vad ligger era månadskostnader på? Tänker framförallt på er som har häst närmare storstäder. Jag själv kommer ha häst i Stockholm.

Väldigt tacksam för svar!:D


Ju mer lyx du ska ha ju dyrare får du i hyra=)
Ska du ha ett stall nära centrum i Stockholm så räkna med en hyra på minst 10000 kr månaden(enbart stallhyra)
Någon mil utanför 4500-6500.
Svindyrt att ha häst i Storstockholm men helt okej i förorterna=)


Jag bor 10 mil från Stockholm och betalar heela 700 i kallhyra och 1 månad om året ca 5000 i hö och halmkostnad så med hö halm kraftfoder och kallhyra landar jag på 1200 i månaden=)

Inge lyx då iof.. har en paddock och gudomliga rid och körvägar och en sagolik miljö runt om kring stallet.
Stora hagar på 5 hektar och stor ligghall(lösdrift) 1 box till varje häst att använda vid behov.
Så min häst kostar totalt med allt

Stallhyra 1200kr
Bensin 750kr
Försäkring 250kr
Skoning 400kr

Förbrukningsvaror så som flugmedel sadeltvål schampoo pälsglan osv-- om man slår ut per månad ca 100 kr
Allt annat räknar jag inte med som fast kostnad då allt annat är frivilligt och inge jag måste ha men man köper de för de är kul(fint så som träningar utrustning.

Ska utrusting ingå så kostade min häst min förra året följande i övrigt
släp 40000, maratonvagn 17500, rockard 10000. sele 4500
Men räknar inte med de så
Totalt: 2700 kr månaden... billigare än så kan man nog inte ha häst om man när man står installad tror jag=) billigt att inte bo i Stockholm haha

Sedan kan det bli mer en månad om jag åker på kurs eller tränar eller tävlar då kan de bli ytterligare alltifrån 350kr till 2000 men detta anpassar man ju sig efter sin ekonomi=)

Sedan har jag alltid en buffert som ska täcka självrisk och 20% och andra plötsliga utgifter på både hästar och annat.. typ en bil som kan kosta hutlösa summor att laga.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 136
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 063
Hästvård Hej! Jag har tänkt ta upp ridningen igen efter flera flera års uppehåll men känner att jag kommit av mig väldigt mycket vad gäller både...
Svar
9
· Visningar
929
Senast: skiesabove
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 450

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lukt från kattlådan
  • Senast tagna bilden XV
  • Utställnings frågor

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp