Månadskostnader för hästen

Moooa

Trådstartare
Hej!
Jag funderar på att skaffa häst igen efter några års uppehåll från hästar och ridning pga skada.
Det jag funderar lite på är vad det kostar ungefärligt. Vad ligger era månadskostnader på? Tänker framförallt på er som har häst närmare storstäder. Jag själv kommer ha häst i Stockholm.

Väldigt tacksam för svar!:D
 
Priserna varierar nog väldigt mycket beroende på vad du har för krav. Hur vill du ha hästen uppstallad? Lösdrift, box, nära till ridhus osv.
Dessutom kan det vara bra att veta vad du vill göra med hästen. Ska du tävla eller skogsmulla? Det kan bli stora skillnader i kostnader.

Om du specificerar lite mer vad som är din tanke så kommer du få mer relevanta svar. :)
 
Tänker mig ett stall med box, ridbana/ridhus och 1 träning per vecka för eventuell tävling.
Helst pris på vad ett fullservicestall kostar här i Stockholm ungefär? Jag är nämligen inte härifrån och vet ej vad folk betalar här.
 
Hej!
Jag funderar på att skaffa häst igen efter några års uppehåll från hästar och ridning pga skada.
Det jag funderar lite på är vad det kostar ungefärligt. Vad ligger era månadskostnader på? Tänker framförallt på er som har häst närmare storstäder. Jag själv kommer ha häst i Stockholm.

Väldigt tacksam för svar!:D

Jag har häst 5mil från Sthlm innerstad och här kostar lösdrift inkl allt (Hö, kraftfoder, halm, tillsyn etc) 1950. Till de tillkommer 300 kr för verkning var 6-8 vecka, 150 kr i försäkring varje månad. 500 kr per år för vaccinering så ca 50 kr månad där. Sen tillkommer ju träningar, utrustning, ev veterinärbesök etc men de räknar jag inte pga inte fasta kostnader. Så totalt per månad ex bensin blir det ca 2350:- dock kommer jag väldigt billigt undan pga lösdrift och barfotahäst.
 
Tänker mig ett stall med box, ridbana/ridhus och 1 träning per vecka för eventuell tävling.
Helst pris på vad ett fullservicestall kostar här i Stockholm ungefär? Jag är nämligen inte härifrån och vet ej vad folk betalar här.
Beror ju på var i Sthlm, o hur långt ifrån. Men runt 5-6 skulle jag väl räkna med i enbart hyra inkl mockning osv alla dagar i veckan. Du kan nog komma undan lite billigare om du är en bit bort! Bara gå in på annonssida o söka :)
 
Jag har häst 5mil från Sthlm innerstad och här kostar lösdrift inkl allt (Hö, kraftfoder, halm, tillsyn etc) 1950. Till de tillkommer 300 kr för verkning var 6-8 vecka, 150 kr i försäkring varje månad. 500 kr per år för vaccinering så ca 50 kr månad där. Sen tillkommer ju träningar, utrustning, ev veterinärbesök etc men de räknar jag inte pga inte fasta kostnader. Så totalt per månad ex bensin blir det ca 2350:- dock kommer jag väldigt billigt undan pga lösdrift och barfotahäst.
Oj, du verkar ha det väldigt billigt?
 
Beror ju på var i Sthlm, o hur långt ifrån. Men runt 5-6 skulle jag väl räkna med i enbart hyra inkl mockning osv alla dagar i veckan. Du kan nog komma undan lite billigare om du är en bit bort! Bara gå in på annonssida o söka :)
Jo, men tänker på "alla" kostnader, inte bara själva stallhyran :)
 
Hej, vad kul!

Ja det beror ju helt på vad du tänkt dig för standard och vad du tänker göra med hästen.

Hur tänker du stalla upp? Lösdrift/kollektiv/installning med helinackordering etc Där kan det skilja väldigt mycket bara på hur långt från stan du kan tänka dig, ända ute runt Arlanda är priserna rätt dyra på större anläggningar, 4500-7000:-/månad. Men det finns också billiga kollektivstall och lösdrifter, men då behöver man oftast bil och åka en bit från Stockholm.
Vad som är billigt varierar ju med, men att hitta stall runt 3500 inkl det mesta brukar vara hyfsta enkelt här runt, men då ingår några stallpass.

Utöver uppstallningen så beror det ju också på vad som ingår, strö, grovfoder, kraftfoder, mockning etc
Kg pris på strö och grovfoder varierar rätt mycket med tillgång och säsong.
Om det är ett kollektiv och inget ingår så tänk på alla kringkostnader med att hämta foder och strö, och allt arbete för det.

Skoning, har två hästar varav en skos var 5:e vecka, blir en del pengar!
Normal vetvård som vaccinationer, tänder, ET/Kiro om du tänkt använda det, träningskostnad, anläggningskostnad om du ska träna någonstans om det inte ingår i uppstallningen.

Hästförsäkringen inte att förglömma...
Kommer du behöva köpa släp?
Allt beror på hur du har tänkt dig ditt hästägande, så svårt att specifiera...

Lycka till!
 
Hej!
Jag funderar på att skaffa häst igen efter några års uppehåll från hästar och ridning pga skada.
Det jag funderar lite på är vad det kostar ungefärligt. Vad ligger era månadskostnader på? Tänker framförallt på er som har häst närmare storstäder. Jag själv kommer ha häst i Stockholm.

Väldigt tacksam för svar!:D
I Stockholmsområdet ligger priset någonstans mellan 3.000 och 15.000, försäkring, utrustning och veterinär ej inräknat. Jag betalar runt 4000 i månaden i snitt. Då ingår uppstallning, foder och skoning för en islandshäst. Tillgång till ridhus och Fodring (morgon+lunch)/utsläpp vardagar. resen av fodringarna är kollektivt.
 
Såg nu att du definierat mer, googla runt lite runt anläggningar du kan tänka dig och kolla, en del har priser på hemsidan, annars kan du ju bara kontakta dem! Eller åk runt o kolla "live", är vikitgt att man trivs där man har hästen!
 
Jo, men tänker på de övriga kostnaderna i snitt. Försäkring, skoning, tränings osv. Vore bara bra att veta vad ni andra betalar ungefär. Sen är det ju alltid individuellt vad man betalar men ett ungefärligt pris.
 
Tänker mig ett stall med box, ridbana/ridhus och 1 träning per vecka för eventuell tävling.
Helst pris på vad ett fullservicestall kostar här i Stockholm ungefär? Jag är nämligen inte härifrån och vet ej vad folk betalar här.
Då skulle jag nog räkna med ca 10' i månaden.
 
Jo, men tänker på de övriga kostnaderna i snitt. Försäkring, skoning, tränings osv. Vore bara bra att veta vad ni andra betalar ungefär. Sen är det ju alltid individuellt vad man betalar men ett ungefärligt pris.
Du måste nog specificera mer var. Om du vill ha typ Max 2 mil från innerstan eller kan tänka dig längre bort osv. De varierar kraftigt :)
 
Tänker mig så centralt som möjligt. max 2 mil känns rimligt, helst i Nacka. Kan tänka mig att priserna stiger när man vill ha centralt.
 
Försäkring varierar oerhört utifrån vilket skydd man vill ha, och vilken ras. Jag har betalt mellan 150 kr-1500 kr/månad i hästförsäkring.

Skoning beror också på häst. Vissa behöver specialskoning som utförs på klinik, 2000 kr/skoning. Andra har kunnat gå 6-8 veckor med sina skor, 1100 kr/skoning.

Behövs tillskottsfoder kan det gå loss på extra 1000 kr/månad. Vaccinationer och hälsokontroller/tänder brukar vi ta årligen på klinik, brukar sluta runt 4000 kr (går ej på försäkring). Med lite otur behövs en extra tandkontroll om året, då rusar det genast iväg lite till.
 
Jag står strax utanför Stockholm, på Ekerö.
Stallhyra: 4200kr exkl. Strö som kostar 42kr säcken inkl moms, det går åt ca 8-10/ månad för min häst.
Försäkring: 620 kr/ månaden, 120 000 vetvård a1.
Skoning: 1250 på klinik av godkänd rutinerad hovslagare.
Vaccination + hälsokontroll+ tandtroll: ca 3500kr/år.
Kiropraktor/massör ca var tredje månad: 700kr.
Träning: allt från 200-550kr/ lektion men ca 1200kr/månad.
Veterinärvård: 0-100000. Vissa år ingenting andra år kostar det multum, då min försäkring bara täcker Max 18.000kr/försäkringsår för hälta så kan det bli dyrt. Jag har lagt ut ca 87 000kr från egen ficka på veterinärkostnader dom senaste 13 månaderna.
Alla priser är inkl moms.

Men i genomsnitt så kostar det mig 9-10 000kr månad.
 
Jag tror det kan vara vettigt att ta med 10 000 kr i budget och sätta av ett eventuellt överskott i en buffert för katastroffall eller dyrare månader.
 
Ah, jag tänkte mig 10 000kr i månaden men med sparpengar också :) Ville mest veta att jag inte va helt ute och cyklade.
 
Senast ändrad:
Tänker mig så centralt som möjligt. max 2 mil känns rimligt, helst i Nacka. Kan tänka mig att priserna stiger när man vill ha centralt.

Då får du nog räkna med kanske 8 i enbart stallhyra. Runt 1500 för helskoning.
Ah, jag tänkte mig 10 000kr i månaden men med sparpengar också :) Ville mest veta att jag inte va helt ute och cyklade.

Vill du ha fullservice nära stan räcker nog inte 10, räkna med mer.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 136
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 063
Hästvård Hej! Jag har tänkt ta upp ridningen igen efter flera flera års uppehåll men känner att jag kommit av mig väldigt mycket vad gäller både...
Svar
9
· Visningar
929
Senast: skiesabove
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 450

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lukt från kattlådan
  • Senast tagna bilden XV
  • Utställnings frågor

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp