Månadskostnad för travhäst i tävling

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare LindaE80
  • Startdatum Startdatum
L

LindaE80

Jag ska äntligen skaffa egen travhäst! Undrar lite vad ni betalar i månaden för er travis? Försäkring? Foder? mm... Vad ska jag ha för försäkring? Det är ett sto som är 5 år och ska starta. Har hört att Sveland ska vara bra? Tacksam för svar...:)

Sv: Månadskostnad för travhäst i tävling

Beror ju på var du ska stå, vad du använder för foder, bädd ,m.m

Vi betalar kallhyra för våra. 1000:- per häst

De står på spån ca 60 kr per bal x5 per månad = 300per häst

äter hösilge 1,60 kilot ca 10k-12per häst =480/500

och de äter Hippo pro Active i alla fall de som ska tävla.
sedan tillkommer betfor, kli,lusern vid behov, vitaminer, mineraler,salt,olja.
så de fodret blir typ 800 kr ungefär per häst

Hovslagare ca 1 gång i månad för tävlingst häst ibland oftare =800Kr per häst

Försäkring jag har IF försäkring med uttkad veterinärvård ca 250 per häst
så ca kostnad som vi betalar för de är runt 3600 kr per häst i månaden.

Sen tillkommer transport kostander till banan
All utrusning och förbruknings material som man använder + eventuell veterinär vård...

Shit när man ser det så här .. oj vad man lägger ner på dem

Försäkring jag har IF försäkring med uttkad veterinärvård ca 250 per häst
så ca kostnad som vi betalar för de är runt 3600 kr per häst i månaden.

3600:- per häst i månaden??? :eek: Låter VÄLLDIGT dyrt tycker jag.

3600:- per häst i månaden??? :eek: Låter VÄLLDIGT dyrt tycker jag.

Ja med allt menar hon nog.

Jag betalar 2900 för uppstallning ( hö, halm/spån, krafft, hagar, träningsbanor...foder o strö får vi använda hur mycket vi vill utan knussel)
hovslagare typ 800 i mån, försäkring 200 kanske på dom som är lågt försäkrade...sen tillkommer ju resor, ev vet, täcken , utrustning mm...

Stämmer ganska bra... när vi hade starthäst/hästar i egen träning lade vi ut 120 000 kr/år på totalt 4 hästar inklusive dotterns ridponny, efter en uträkning, och då har vi eget stall :grin:

Ja med allt menar hon nog.

Jag betalar 2900 för uppstallning ( hö, halm/spån, krafft, hagar, träningsbanor...foder o strö får vi använda hur mycket vi vill utan knussel)
hovslagare typ 800 i mån, försäkring 200 kanske på dom som är lågt försäkrade...sen tillkommer ju resor, ev vet, täcken , utrustning mm...

typ samma som vi då ungefär..
Bero ju på lite var i landet man håller till oxå ...;)

1500 i stallhyra, fritt med spån och hösilage med lagoma värden (dvs hästen kan gå på fri tillgång utan att bli tjock) .
kraftfoder har jag kommit billigt undan med tycker jag. ca 1000kr/månad när hästen tränades/tävlades som hårdast. (kraffts sortiment, groov och sport)

skoning ca var 6e vecka, 700kr / gång

försäkring har jag inte haft någon alls. här är det så långt till närmsta veterinär som gör operationer (80-90mil) så det är ingen idé.. och hältor osv löser sig ekonomiskt ändå. (jag lägger undan ungefär det jag skulle betalat på en försäkring varje månad)

sen resor till banan för snabbjobb och tävlingar tillkommer ju. och transporthyra.

så ca 3000-3500kr/månad...

:angel: Jag läste nog väldigt snabbt där... Tolkade det som om att hästen var försäkrad för 250.000 och att försäkringen kostade 3600...

3600:-/ häst i månaden för allt lät ju helt ok ;)

Liknande trådar

Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 310
Senast: corzette
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
774
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 601
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 395
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar