Man vs häst

vinkelina

Trådstartare
min man har aldrig varit nära en häst innan han träffa mig. Förra hästen fick han kamma manen på då hon inte var en nybörjarhäst (bet fram och sparka bak typ)

Nuvarande är betydligt snällare och vi tränar hantering från marken (tanken är att han skall lära sig rida, dock på ridskola så vi väntar på en passligt grupp. Hästen köpte vi i november)

Planen nu är att jag skall våga låta honom åka ensam till stallet, ta ut henne ur boxen, mocka och ev promenera/longera om jag av någon anledning inte kan åka ut. Ligger nog någon månad i framtiden. Han är intresserad så är inte påtvingat

Jag är dock jättedålig på att hantera nybörjare och problemet är att han inte kan läsa häst. Hon vill nämligen gå över honom i tex boxen, ignorerar att han står mellan henne och mig tex. Jag ser och ber då min man att backa henne några steg, fungerar bra. Men de blir en fördröjning på reaktionen då de går via mig

Tips på övningar jag kan hitta på åt dem, utan att de blir knas och där jag kan närvara utan att påverka. Hon är jättesnäll men ser inte min man som ledare
 
Gör som med barn. Ge dem en uppgift att fokusera på. Att gå mellan/runt de där konerna, stanna precis innan den där bommen/stanna när hästen har frambenen på ena sidan bommen och bakbenen på den andra sidan. Baka in mellan de där två bommarna. Ställa hästens så alla fyra fötterna är innanför den där fyrkanten med bommar.

Människan fokuserar på bommarna och konerna och hästens fötter. Inte på att placera sig så, märka om hästen gör ditt osv. När hästen inte lyssnar/lyssnar för sent blir det fel, personen flyttar automatiskt hästen så fötterna (på hästen) hamnar där de ska, är rappare på att när sista foten går över bommen säga STOPP osv.

Normalfuntade, bussiga hästar som eg kan men bara tar sig friheter börjar lyssna även på den där rookien. Rookien blir säkrare osv.
 
Gå promenader. Till en början på ridbana. Gå, stanna, backa, sväng. Visa först och berätta hur han ska göra och tänka. Lämna över till honom så han får prova och lära sig. Så har min sambo lärt sig och nu är han jätteduktig och jag kan utan oro lämna över hästarna till honom någon dag. Sen tar det ju lite tid, men ju mer han är med hästen, desto mer och snabbare lär han ju sig!
 
min man har aldrig varit nära en häst innan han träffa mig. Förra hästen fick han kamma manen på då hon inte var en nybörjarhäst (bet fram och sparka bak typ)

Nuvarande är betydligt snällare och vi tränar hantering från marken (tanken är att han skall lära sig rida, dock på ridskola så vi väntar på en passligt grupp. Hästen köpte vi i november)

Planen nu är att jag skall våga låta honom åka ensam till stallet, ta ut henne ur boxen, mocka och ev promenera/longera om jag av någon anledning inte kan åka ut. Ligger nog någon månad i framtiden. Han är intresserad så är inte påtvingat

Jag är dock jättedålig på att hantera nybörjare och problemet är att han inte kan läsa häst. Hon vill nämligen gå över honom i tex boxen, ignorerar att han står mellan henne och mig tex. Jag ser och ber då min man att backa henne några steg, fungerar bra. Men de blir en fördröjning på reaktionen då de går via mig

Tips på övningar jag kan hitta på åt dem, utan att de blir knas och där jag kan närvara utan att påverka. Hon är jättesnäll men ser inte min man som ledare


Fast hur tuff är hon då? Att hon är lite småfräck är ju en sak. Eller kan han inte leda henne alls?

Det tar ju typ två sek för en häst att bedöma dig. Det är ingen idé att försöka fejka, bättre då att göra som Alexandra skriver. Ge små gememsamma uppgifter från marken, gå slalom etc.

I boxen är det väl enklast han bara binder upp henne istället för att hålla på och snurra runt med henne lös. Särskilt om han inte kan, är lite klumpig med täcket, etc.

Min är en j*vel på att utnyttja folk. Han hanteras av mig, stallägaren, och folk han känner väl. Då är det inga problem.
 
När jag hö "OOOO HAN ÄR SÅÅÅÅ SNÄÄÄÄÄÄL" då dra jag ören bakåt!
Mitt råd till er båda.......bättre han ta upp golf eller nåt.
 
min man har aldrig varit nära en häst innan han träffa mig. Förra hästen fick han kamma manen på då hon inte var en nybörjarhäst (bet fram och sparka bak typ)

Nuvarande är betydligt snällare och vi tränar hantering från marken (tanken är att han skall lära sig rida, dock på ridskola så vi väntar på en passligt grupp. Hästen köpte vi i november)

Planen nu är att jag skall våga låta honom åka ensam till stallet, ta ut henne ur boxen, mocka och ev promenera/longera om jag av någon anledning inte kan åka ut. Ligger nog någon månad i framtiden. Han är intresserad så är inte påtvingat

Jag är dock jättedålig på att hantera nybörjare och problemet är att han inte kan läsa häst. Hon vill nämligen gå över honom i tex boxen, ignorerar att han står mellan henne och mig tex. Jag ser och ber då min man att backa henne några steg, fungerar bra. Men de blir en fördröjning på reaktionen då de går via mig

Tips på övningar jag kan hitta på åt dem, utan att de blir knas och där jag kan närvara utan att påverka. Hon är jättesnäll men ser inte min man som ledare

Om hästen är vettig: låt din man lära känna hästen på sitt eget sätt.
Försök inte uppfostra din man, det blir sällan bra.
 
min man har aldrig varit nära en häst innan han träffa mig. Förra hästen fick han kamma manen på då hon inte var en nybörjarhäst (bet fram och sparka bak typ)

Nuvarande är betydligt snällare och vi tränar hantering från marken (tanken är att han skall lära sig rida, dock på ridskola så vi väntar på en passligt grupp. Hästen köpte vi i november)

Planen nu är att jag skall våga låta honom åka ensam till stallet, ta ut henne ur boxen, mocka och ev promenera/longera om jag av någon anledning inte kan åka ut. Ligger nog någon månad i framtiden. Han är intresserad så är inte påtvingat

Jag är dock jättedålig på att hantera nybörjare och problemet är att han inte kan läsa häst. Hon vill nämligen gå över honom i tex boxen, ignorerar att han står mellan henne och mig tex. Jag ser och ber då min man att backa henne några steg, fungerar bra. Men de blir en fördröjning på reaktionen då de går via mig

Tips på övningar jag kan hitta på åt dem, utan att de blir knas och där jag kan närvara utan att påverka. Hon är jättesnäll men ser inte min man som ledare
Kan han inte lära sig lite efterhand som han blir bekväm med dom? Det är ju ganska så naturligt ändå att tex säga till hästen att hallå, gå inte på mig liksom. Sen kanske det inte alltid blir exakt rätt tajming och han kanske inte kan förutse och förhindra allt direkt men det är inte hela världen.

Min uppfattning när det gäller folk som är nya och okunniga och är med tex hästens ägare är att dom inte vågar ta egna initiativ då dom kanske inte vet om det är okej att säga till hästen. Väntar kanske på att ägaren ska agera och gör inget åt hästens ouppfostrade beteende därför. Kanske så det är för honom med. Han antar kanske att du har koll.

Dock är ju frågan om hästen måste longeras när du är borta, trots allt så är det en liten konst för att det ska vara till fördel för hästen så att säga, det är svårt även för duktiga. Att promenera en häst tex är ju inte så svårt sålänge inte hästen är tokig.
 
Senast ändrad:
Kan han inte lära sig lite efterhand som han blir bekväm med dom? Det är ju ganska så naturligt ändå att tex säga till hästen att hallå, gå inte på mig liksom. Sen kanske det inte alltid blir exakt rätt tajming och han kanske inte kan förutse och förhindra allt direkt men det är inte hela världen.
Fast just timing tycker jag nog ändå är rätt viktigt, inte att det nödvändigtvis blir perfekt varje gång men att åtminstone ha förståelsen för hur det skall vara. Annars kan hanteringen ju bli direkt kontraproduktiv, med belöningar som förstärker fel beteende och korrigeringar som korrigerar fel beteende.
Min uppfattning när det gäller folk som är nya och okunniga och är med tex hästens ägare är att dom inte vågar ta egna initiativ då dom kanske inte vet om det är okej att säga till hästen. Väntar kanske på att ägaren ska agera och gör inget åt hästens ouppfostrade beteende därför. Kanske så det är för honom med. Han antar kanske att du har koll.
Förstår hur du menar och så kan det nog ofta vara, men min uppfattning är att den helt oerfarne även ensam kan ha svårt att agera. Jag tror att det bästa är att få guidning och åtminstone grundläggande handledning av någon som har koll, sen kan det ske irl på plats eller genom att t ex titta på filmer. Att lära sig av sina egna misstag har visserligen ett värde, men tillsammans med hästar kan det ju bli potentiellt farligt - och då tänker jag att det är vettigare att lära sig av andras misstag. Kanske kan TS helt enkelt berätta medan hon jobbar, det behöver inte handla om regelrätt instruerande utan kan räcka långt att bara förklara att "nu gör jag såhär därför att hästen gjorde sådär".
 
Fast just timing tycker jag nog ändå är rätt viktigt, inte att det nödvändigtvis blir perfekt varje gång men att åtminstone ha förståelsen för hur det skall vara. Annars kan hanteringen ju bli direkt kontraproduktiv, med belöningar som förstärker fel beteende och korrigeringar som korrigerar fel beteende.
Tajmingen är ju egentligen allt oavsett vilka djur man umgås med. Dock kanske det inte är det första att börja fokusera på när det gäller sådan basic hantering för en helt nybörjare. Förklara saker och ting ska man ju absolut göra annars är det svårt att lära någon, sen om han gör fel eller rätt, det märker han. Sen kan man ju ha klara tydliga regler att inte belöna hästen när den går över en tex.

Mycket handlar ju om självförtroende också, han kanske kan lära sig bara att kratsa hovarna eller om hästen är uppbunden i stallgången flytta undan den när han byter sida tex. Det ger en ett självförtroende och kräver ingen tajming för att det ska bli rätt. Liten risk att det blir fel så att säga.

Jag vet hur löjligt stolt jag var när jag var yngre och hade vänt hästen i spiltan själv liksom. Nu är ju alla sådana saker sånt som är självklart men för en nybörjare så är en sådan grej ganska stor. Sen efterhand ju mer man umgås och håller på med hästarna ju "svårare" situationer hamnar man ju i.

Jag känner bara lite att det kanske är mycket för en helt nybörjare att lära sig att uppfostra hästen när den går över en.
 
Senast ändrad:
min man har aldrig varit nära en häst innan han träffa mig. Förra hästen fick han kamma manen på då hon inte var en nybörjarhäst (bet fram och sparka bak typ)

Nuvarande är betydligt snällare och vi tränar hantering från marken (tanken är att han skall lära sig rida, dock på ridskola så vi väntar på en passligt grupp. Hästen köpte vi i november)

Planen nu är att jag skall våga låta honom åka ensam till stallet, ta ut henne ur boxen, mocka och ev promenera/longera om jag av någon anledning inte kan åka ut. Ligger nog någon månad i framtiden. Han är intresserad så är inte påtvingat

Jag är dock jättedålig på att hantera nybörjare och problemet är att han inte kan läsa häst. Hon vill nämligen gå över honom i tex boxen, ignorerar att han står mellan henne och mig tex. Jag ser och ber då min man att backa henne några steg, fungerar bra. Men de blir en fördröjning på reaktionen då de går via mig

Tips på övningar jag kan hitta på åt dem, utan att de blir knas och där jag kan närvara utan att påverka. Hon är jättesnäll men ser inte min man som ledare

Uppfostra hästen! En häst ska veta att man inte går över folk. Det är den mest basica kunskapen som finns! Det är ens uppgift som ägare att se till att hästen vet vad som gäller i samröre med människor. Min sambo kan inget om hästar och kan inte läsa djur alls egentligen men hästarna är väluppfostrade, han har sunt förnuft och de två faktorerna kommer man långt med. Han har tagit in och ut mina, gett dem hö i hagen osv. och gått med båda två på samma gång till och från sommarbetet 400 meter bort många gånger utan några problem när jag har varit för sjuk för att klara det själv. Det enda jag har gjort är att visa hur jag leder, vad han ska ha koll på och att han inte får linda grimskaftet runt handen eller hålla direkt i grimman. Hästar ska veta att man uppför sig när människor är i närheten och gör de det så ser jag inga problem om människan är vettig och har någon form av naturlig pondus. Däremot hade jag inte låtit någon som inte kan longera. Longering är en svår konst om det överhuvudtaget ska ge hästen något och inte bara slita på hästen och är inget man lär sig i en handvändning.

Visa hur du gör, gå undan och låt honom försöka. Låt honom prova själv och bryt först om du ser att det håller på att bli dumt. Förklara vad som hände och vad han ska ha koll på. Säg till honom att brösta upp sig om hästen håller på att gå över honom och har du en gång sagt att han ska backa hästen om hon är påväg att gå över honom så förstår han väl att han ska göra det alltid? Han och hästen behöver hitta sitt egna sätt att kommunicera på och även om det är en början att visa hur man själv gör så är det inte alls säkert att ditt sätt fungerar lika perfekt för honom.
 
Jag visade bara min man hur man gör praktiska saker tex sätta på en grimma, leda osv och sa att hon (hästen) inte får köra med dig. Sedan satte jag grimskaftet i handen på honom och gick därifrån.

Nu var ju min häst snäll även om hon kunde köra lite med folk om hon fick chansen (typ köra ner huvudet och beta :D). Men han fick helt enkelt lära sig utan att jag övervakade hela tiden.

När det funkade bra med vår häst fick han börja hantera andras hästar.
 
Jag visade bara min man hur man gör praktiska saker tex sätta på en grimma, leda osv och sa att hon (hästen) inte får köra med dig. Sedan satte jag grimskaftet i handen på honom och gick därifrån.

Nu var ju min häst snäll även om hon kunde köra lite med folk om hon fick chansen (typ köra ner huvudet och beta :D). Men han fick helt enkelt lära sig utan att jag övervakade hela tiden.

När det funkade bra med vår häst fick han börja hantera andras hästar.

Det tycker jag låter som bästa sättet.
 
Jag har med kört på @Tora linje.

Funkade perfekt med lillhästen. Han är alldeles för bekväm för att ställa till med något. Slutade med att sambon hoppade upp och red barbacka i bara grimma ute i sommarhagen istället för att leda in hästen.. Tur att häst visste vart de skulle.

Den andra däremot kan vara jävligt vass och dra iväg helt utan förvarning.. Henne får sambon bara ta in om det är kris (och han gör det under protest, hon har dragit omkull honom förr) och då med kedja. Knappt att jag tar in henne utan kedja ibland, alldeles för opålitlig..

Men med en normal eller extra snäll häst som går att leda, då bara räcker jag över grimskaftet och låter de hitta rätt på egen hand.
 
Min har inte jättekoll men kan lasta tävlingsponnyn själv och får även på rätt utrustning på rätt ställe så han kan rida sin häst själv.

Han får oftast göra på sitt sätt, det löser sig.
 
När jag hö "OOOO HAN ÄR SÅÅÅÅ SNÄÄÄÄÄÄL" då dra jag ören bakåt!
Mitt råd till er båda.......bättre han ta upp golf eller nåt.
Varför ska han börja spela golf när han vill lära sig att rida och ta hand om hästar? Alla är väl nybörjare nån gång inom hästvärlden (eller vilken hobby man nu än håller på med) och då är det väl jättebra att TS ber om tips?
 
Jag är lite harigare än @Tora men efter hand som min sambo har hamnat i olika situationer med hästarna så har jag märkt samma sak som henne och @lil-sis : det reder ut sig.

Min sambo lärde sig rida hos min faster som har turridningshästar. De flesta är stadiga (och lite lata ;) ) men några är det lite mer "go" i. Vid ett tillfälle red sambon flockens ledarsto som är superstabil men också envis utav bara h-vete. Jag red stallets yrväder som vi generellt inte sätter upp nybörjare på - hon är förvisso snäll och bockar inte men gillar att springa FORT och är känslig, så folk som inte har så mycket ridvana kan tycka att det är obehagligt att hon har så mycket framåtanda.

Under ridturen stannar min sambos häst och vägrar röra sig framåt, trots att han på min uppmaning ponnysparkar allt han har (men ni vet hur det är - hästen har redan känt av att han är en nybörjare utan rätt "pondus" så hon sket naturligtvis i honom). För att öht kunna fortsätta ridturen byter jag och min sambo hästar. Jag är först jättenervös att "springa fort"-stoet ska skrämma min sambo men han blir helt exalterad när han märker hur känslig hon är och säger typ "men nu förstår jag ju hur man kommunicerar! Den här hästen lyssnar ju på mig!". Sedan den dagen är detta sto min sambos absoluta favorithäst :love:. Det är nästan en sån där Min Häst-serie connection mellan dem; häst och ryttare klickade helt enkelt. Och jag fick mig en läxa i att inte alltid "curla" min sambo - han kunde bevisligen hantera en häst med mer fart i, oron satt bara hos mig. Sen ska man såklart alltid försöka vara pedagogisk med nybörjare, men jag tror att de måste få chansen att prova och liksom göra sina egna misstag. Alltid med säkerhetstänk in mind förstås, men jag tror att många av oss hästtjejer är så vana vid att göra saker "på vårt sätt" att man kan bli otålig när det inte fungerar direkt för en tafatt pojkvän. Känsla och timing är svårt att lära ut; de måste få upptäcka vissa saker själva. Tror jag.

Här filmar min sambo en ridtur med övernattning som han och jag gjorde. Jag rider det envisa ledarstoet och han rider sin älsklingshäst :). Nu har det gått så långt att vi planerar att ta ett föl efter detta sto!
 
Senast ändrad:
Nu hade jag tur som köpte en häst som av naturen har mer respekt för män, men att jag också hittade en man som är väldigt intresserad av relationen djur-människa.
Han är duktig på att läsa signaler och att notera hur jag jobbar med mitt sto (som testar mig mer än honom egentligen)

Jag har dock visat honom många "cowboy" klipp, typ dokumentären om Buck och liknande produktioner då han är intresserad av cowboycultur (Han har nog aldrig vuxit ur det) och han har därför lite intresse för att få hästen att gå i samma tempo som honom, med fokus på honom och med respekt för hans egna space.
Han var hästvakt nu över Påsken när jag befann mig utomlands och hästen skulle ha en viloperiod. Han skötte allt galant, 25 min promenad om dagen. :up: Guld värt.
 

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 538
Senast: Badger
·
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 198
Senast: Grazing
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 983
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 237
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp