Man vet vad man har... (jobb)

kolblakkur

Trådstartare
Har beslutsångest! Har blivit erbjuden ett nytt jobb men velar som fasen :( Man vet ju vad man har, men inte vad man får...

Det jag har är en månadsanställning, heltid, dagtid, inga röda dagar. Dvs en ganska ovanlig anställning i min branch (personlig assistans). Sammanlagt 2 timmars pendling dagligen. Oftast jobbar jag dock mer än heltid för företaget är idioter som inte kan förutspå tex sommarsemester. Har underbara kollegor dock knepiga anhöriga till personen jag är assistent till. Helt okej lön, men har begärt mer pga att jag alltid, alltid ställer upp även om det innebär att jag får jobba 250 timmar i månaden.

Erbjudandet jag har fått är en 74% tjänst, alla dagar i veckan, ingen pendling överhuvudtaget (tar min 5 min att gå dit), ganska bra arbetstider för att vara ett assistansjobb, sju dagars schemalagd ledighet på ett fyraveckorsschema. Bättre betalt än nuvarande jobb (2400:- mer i månaden...). Mycket dubbelassistans så man är ofta två som kan hjälpas åt. Ingen månadsavlön, utan man är timavlönad men går på schema. Lite intriger i personalgruppen som man arbetar aktivt med att reda ut.

Hur hade ni valt?
 
Sv: Man vet vad man har... (jobb)

Med tanke på hur du verkat må på det jobb du har nu, med övertid och dålig ledning, så hade jag alla gånger tagit det nya jobbet om jag var du!
 
Sv: Man vet vad man har... (jobb)

Byt jobb!

Jag har själv arbetat som assistent och har kontakt med assistenter i mitt nuvarande jobb så jag vet hur beroende man är av bra arbetsmiljö. Är det nya jobbet kommunalt eller bolag?
 
Sv: Man vet vad man har... (jobb)

Jag tycker det är guld värt att ha nära till jobbet. Så kan du spara 2timmar i pendling varje dag så skulle jag väga det mycket tungt. Med tanke på det andra hade jag bytt :)
 
Sv: Man vet vad man har... (jobb)

Det nya lät ju mycket bättre. Och blir det inte bra, ja då får du väl söka vidare.
 
Sv: Man vet vad man har... (jobb)

Jag säger också byt! Du får mer betalt och slipper pendla, det väger blytungt för mig.
 
Sv: Man vet vad man har... (jobb)

efter min korta tid på ett systerbolag till en assistanssamordnare så skulle jag googla ordentligt om det nya företaget. Det jag fick se och höra om hur assistenter behandlades gjorde att jag nu är misstänksam och inte har stort förtroende för branschen.
 
Sv: Man vet vad man har... (jobb)

Heh, mitt förtroende för branchen är redan noll. Men chefen verkar väldigt bra faktiskt och vi pratade öppet om vad som strulade på arbetsplatsen.

Och Googling tar jag med en stor nypa salt. Det finns riktiga spån till assistenter och ibland skriker de högst. Bolaget jag jobbar för nu hittar man ingen skit om - men ändå vet jag folk som blivit riktigt lurade av dem. Och de bryter konstant mot arbetstidslagarna.
 
Sv: Man vet vad man har... (jobb)

Byt, säger även jag - har också läst dina tidigare trådar. Och tycker nya jobbet faktiskt låter bättre, även bortsett från tidigare fakta!
 
Sv: Man vet vad man har... (jobb)

Timanställningar suger bäverpung på ren svenska - Så behåll det jobb som ger bäst anställningstrygghet.

Timanställning ger inte samma fördelar vad gäller sjukledighet och kan även påverka andra trygghetsförsäkringar jmf med andra anställningsformer.

Det är ju mycket mer än bara lönen och pendlingsavstånd som spelar in om det är ett "bra jobb" eller inte, tex hur svårt är det att få ut ledighet ?

Men sen är ju även arbetsmiljön en väldigt stor del i det hela, en bra arbetsmiljö minskar ju risken för både allvarlig sjukdom och förtida pensionering.

Så en stor tung brukare som ska vändas i sängen eller sättas i rullstol kan medföra ökad risk för allvarlig sjukdom eller rentav förtida pensionering för din del... I ett jobb som ditt så har ju brukarens hinder såväl som deras personlighet väldigt stor inverkan på din arbetsmiljö.

Jag gillar inte det jag skriver ovan då jag tycker att alla ska ha rätt till vård och omsorg i den omfattning dom behöver... Men idag ska det sparas in tid överallt och antalet ersättningar för arbetskador är rekordlågt samtidigt som antalet skador på arbetet ökar - Så när du lyfter sönder ryggen så det enda du kommer att få är en spark i baken och att FK gör ditt liv till en pest och pina när dom kommer med idiotiska uttalanden som att du kan väl hitta ett jobb där du kan ligga ner och arbeta :mad:

Sen vet du väl att det finns tak för hur mycket övertid du får jobba per år ?
Normalt får du endast jobba 150 timmar övertid per år och sen kan facket gå med på dispens för ytterligare 75 timmar. Och allting utöver normalarbetstid ska betraktas som övertid... Det finns även regler om hur mycket du maximalt får jobba per kalenderperiod.
 
Sv: Man vet vad man har... (jobb)

Jag kommer inte vara timanställd - jag kommer vara timavlönad. Jag är anställd så länge uppdraget varar och har ingen fast månadslön om jag tar jobbet.
 
Sv: Man vet vad man har... (jobb)

Jag kommer inte vara timanställd - jag kommer vara timavlönad. Jag är anställd så länge uppdraget varar och har ingen fast månadslön om jag tar jobbet.

Fast det är ju inget konstiga villkor om man jobbar som assistent (inte riktat till dig utan till andra i tråden). Så har jag också varit anställd...
 
Sv: Man vet vad man har... (jobb)

Inget egentligen tror jag. Har mer eller mindre bestämt mig och chefen kommer höra av sig imorgon.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
844
Senast: Stekspaden
·
Skola & Jobb Min partner har testat positivt för covid-19 och jag meddelade min ena arbetsgivare (jobbar extra som personlig assistent, 10 %, enda...
2
Svar
30
· Visningar
4 549
Senast: Ridinglady
·
  • Låst
Skola & Jobb Först och främst, jag vet hur otroligt bortskämt detta kommer te sig. Att jag har ett jobb och verkar ta det som givet. Eller att jag...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 098
Skola & Jobb Eftersom buke är mitt orakel hoppas jag på bra svar från folket. Har hamnat i en lite knepig situation och jag vet inte riktigt vilken...
2 3
Svar
52
· Visningar
9 003
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp