Man vet att ens unghund börjar bli vuxen när...

Viveka

Trådstartare
Vet inte hur det funkar med andra raser, men så här är det för mig:

Man vet att ens Welsh Springer Spaniel börjar bli fullvuxen...
  • när den inte längre har behov av att tvätta öron och mungipor i tio minuter på alla nya hundar och människor den träffar

• när den äntligen fattar att VÄNTA-kommandot faktiskt betyder ”Vänta” och inte ”Oj, det är visst något jätteintressant därborta, som jag måste kolla”

• när den inte längre drar ut all vedträn ur korgen och förvandlar dem till småflis på sovrumsmattan

• när den faktiskt tar ögonkontakt och ber om lov innan den springer fram och hälsar på den där skojiga hunden borta vid kröken

• när den inser att man inte BEHÖVER stöta upp alla kråkor inom synhåll på fältet

• när den stannar och väntar på belöningsgodis alldeles av sig själv varje gång stigen delar sig eller den dagliga kissrundan korsar en större väg

• när den hälsar på traktens ungar genom att stå på huvudet och slå kullerbyttor, istället för att välta dem och sno deras vantar och mössor

• när den inte längre hoppar upp på bordet för att stjäla pennor och suddgummin

• när SITT-kommandot fungerar även på 30 meters avstånd, (åtminstone om störningarna inte är alltför stora)

• när den bara ger förbisusande cyklar en blaserad blick.

• När den inser att det är meningslöst att jaga småfåglar, för de flyger ändå bara upp i träden

• När den ibland går snyggt och prydligt 20 meter framför, med svansen i topp, istället för att fara som en galning i sicksack eller runt runt
OK - allt det där fungerar kanske inte till riktigt 100%, men så är min hund också bara 2½ år, och det sägs att Welsharna inte blir vuxna förrän vid 3½... :D

Lagotton har äntligen börjat bli vuxen i år. Hon fyller bara 10 i höst :D

Labradoren väntar jag fortfarande på att han ska bli vuxen (är 2 år och några månader).

Man var att ens beardis börjar bli vuxen då han smyyger upp ena bakbenet då han kissar, ibland. 2,5 år gammal.

Snart kanske barnen i byn kan sluta kommentera att han kissar så roligt :angel:

Ehm. Jag tror att salukis börjar bli vuxna när de inte längre drar i kopplet. Jag hade fram tills för en månad sedan sagt att man märker att salukis börjar bli vuxna när de slutar tugga sönder saker, MEN fröken Aysu (2½ år gammal) som känts vuxen ett halvår nu har börjat tugga pennor. Jag har tappat räkningen på hur många pennor hon dödat. En miniräknare har också åkt med och hon har tuggat lite på skalmarna till morsans läsglasögon. Bara sådär. Knäpphund!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• GHS - dagens dressyr.
  • Shettistråden del II
  • Ridbyxor
Tillbaka