Man tänjeer olika, hur tänker ni om detta

Sv: Man tänjeer olika, hur tänker ni om detta

Barn och trafik kan sluta med döden. Jag skulle aldrig låta mitt barn cykla mer än 40 meter i förväg och dessutom vill jag veta att ordet "stopp" definitivt funkar, annars får han cykla precis bredvid mej.

Jag hade inte släppt Ella på det viset.
Hon cyklar själv hon är 3½ år och även om hon lyssnar så tappar hon fokus och brister i uppmärksamhet rätt som det är..

Vi har en regel om att leksaker inte får vara alldeles för mycket utanför rummet - men den har tillkommit eftersom att barnen lade sina leksaker precis överallt och många av dom gick sönder då. Antingen för att vi trampade på dom, någon hund blev sugen och tuggade lite, dom kom bort osv osv.
Så nu får killarna leka med leksaker härute, men dom ska in omedelbart efter att leken avslutats. Så nu håller leksakerna mycket längre tid :)

Ville bara inflika att det kan ju finnas olika synvinklar bara, på en sådan regel.

Givetvis men min svägerska är en kontrollfreak så det beror pådet i hennes fall. Tex fick sonen länge inte äta efter sin fotbollsträning för det blev så stökigt i köket. Tack och lov har hon ändrat sig där.

Jag tror att ytterligare en aspekt i detta kan vara att de hade gäster. Många föräldrar får för sig att tredjepartsuppfostra när andra är med, dvs de börjar säga till sina barn om det som de tror att de andra vuxna förväntar sig. Annars tror jag att de flesta föräldrar är rätt konsekventa i sin kravnivå.

Jag tror att ytterligare en aspekt i detta kan vara att de hade gäster. Många föräldrar får för sig att tredjepartsuppfostra när andra är med, dvs de börjar säga till sina barn om det som de tror att de andra vuxna förväntar sig. Annars tror jag att de flesta föräldrar är rätt konsekventa i sin kravnivå.

Fast då om något borde man väl säga till barnet när det cyklar i väg långt i förväg i trafikerad miljö :crazy:?

*KL*
Jag tänker ofta på det där. Hur olika viktiga saker är för olika människor. Men det gäller nog överlag tror jag... gällande heminredning, klädsmak, bilskötsel, synen på sina husdjur, matvanor och såklart föräldraskap.
Visst kan jag ibland tycka att någon gör/tänker/säger "konstigt" enligt min värderingsnorm, men oftast väcker det nog mest en känsla av förvåning hos mig och sen släpper jag det. Eller snarare "aha, de gör SÅ. Hm, jaha, så kan man ju också göra...". Ibland får jag ju också en del GODA idéer på det sättet.

Visst händer det att jag kan träffa på föräldrar där jag tycker de t ex är onödigt "stränga" gällande t ex uppförande vid bordet, språkbruk osv och samtidigt är onödigt "slappa" vad gäller t ex barnets "livsfarliga" lekar eller trafikbeteende. Eller att man är väldigt strikt med att leksaker alltid ska plockas upp på kvällen och sen inte alls ha några som helst krav på att t ex kunna plocka undan sin egen tallrik från bordet.

Men det är ju så med livet; vi gör olika. Och nog tänker säkert massor av personer omkring oss samma sak om oss.

Jag blir nog faktisk mer trött på de föräldrar som håller sina barn under allra strängaste uppsikt, som styr och bestämmer precis hela tiden och som alltid ser djävulen lura bakom hörnet....:grin:

Någon gång måste de ju lära sig ta tillvara på sig själva, hur ska de annars klara sig i livet när de blir stora? Vara precis livrädda för allt? Och även om man har järnkoll på sitt barn kan ju saker hända ändå, är det inte bättre då att ha lärt sitt barn hur denne bör bete sig i olika situationer?

Att låta sitt barn cykla i förväg ser jag inget problem med, inte om man vet att barnet vet att denne endast för cykla på cykelväg och måste stanna innan vägar som trafikeras av bilar, hur ska barnet annars lära sig göra detta om denne aldrig får öva på det i verkliga livet?
Att man sedan är noga med hur man uppför sig när man har gäster är väl inte så konstigt, barnen kanske inte har lika stränga regler när de inte har besök? Att lära sig hyfs när man har gäster tycker jag är viktigt, hur många gånger har man inte stött på otrevliga snorungar som inte kan uppföra sig kring matbordet och tyckt att de är riktigt odrägliga, både ute på restaurang och då man har varit bortbjuden? Det stör mig väldigt mycket i alla fall och då tycker jag nog ändå att jag har ganska hög smärttröskel eftersom jag har barn själv och vet hur de kan vara...

Jag tror några av er har missuppfattat mig lite;). Jag har inget som helst emot att de aktuella vännerna har god ordning på sina barn avseende mat, sovtider etc. Det har jag verkligen inte, det är ju jättebra även om vi själva är lite slappare o t ex låter L gå från bordet när han är klar. Det som gjorde art jag blev förcånad o ville dryfta med er var att de, trots att de är noga med sIna barn på alla vis, lät sittbarn cykla så som beskrivet. Jag ville alltså höra era tankar kring barn och trafik för att se om jag överlag är hönsig eller om fler tänker liknande. Det verkar på svaren i tråden som om set finns både se som tänker som jag i de som är tuffare med vad de vågar låta barnen göra. Självklart ska barn lära sig hantera trafik, set tycker jag med,en däremot är jag tveksam till om barn generellt har den mognaden i fyraårsåldern? Om man kollar t ex facklitteratur så är den ju tydlig meda att barn inte är mogna nog att vistas ensamma alls i trafiken förrän i skolåldern, och det är väl sådant jag grundar min hönsighet ( om det nu är det ) på. Men som sagt, viktigast av allt, ingen som helst kritik av vännernas pli på barnen, jag blev bara förvånad över trafiksituationen! Dessutom gillar jag dem massor!

Och åter förlåt mycket tangentfel...

. Jag ville alltså höra era tankar kring barn och trafik för att se om jag överlag är hönsig eller om fler tänker liknande.

Gällande barn och trafik så är vi ganska (eller kanske väldigt i en del personers ögon) försiktiga. Sonen är 4,5 år och cyklar inte så ofta (i år), men har istället en rejäl trampbil och vi går ofta ute vid vägen där vi bor.

Hemma på tomten har vi en strikt regel om att man INTE får gå ut på vägen vid oss själv utan att säga till mamma eller pappa. Det är en liten grusväg där bara tre grannar som bor nedanför oss kör; samt posten och annat som ska till dem. MEN; det är fortfarande så att några av dem kör lite väl fort för att en liten grabb ska hinna "parera". Vår "stora väg" ligger väl 50 m ut och där är skyltat med rekommenderad hastighet på 50, men många kör fortare. Där får han gå med oss på promenad alternativt köra sin trampbil. Det är ju en ganska lugn väg, men vi vill ändå "ha koll" på honom. Trampbilen får han köra i förväg, men vi är strikta med att köra på sidan, inte köra i full fart när/om det kommer en bil osv. Nu lyssnar också vårt barn väldigt bra på dessa regler och följer dem. Jag kan tänka mig att hur mycket man vågar "släppa" sitt barn beror väldigt mycket på barnets personlighet och hur väl man kan lita på att de verkligen lyssnar på vissa regler.

Med detta sagt: utifrån det du beskrev så tycker jag det låter mer oförsiktigt än vad jag skulle vara. Vi kommer försöka hålla rätt strikt kontroll över det där med att t ex cykla själv i trafik "så länge det går". Som du påpekar så är barns sinnesutveckling sådan att man inte kan räkna med att de kan hantera trafik på en "vuxennivå" förrän de är minst 12 år gamla.

Avståndsbedömning och förmåga att förstå hur snabbt något kommer emot en eller man själv kommer anlända till utvecklas först i 10-13 års åldern, det hänger ihop med tidsuppfattningen som inte heller är fullt utvecklad förrän då!

Ögat är inte färdigt förrän runt 15 års ålder, så att släppa en fyraåring lös på cykel är enligt mig fullständigt vansinnigt för barnet har inte en chans om det dyker upp ett hinder, en bil eller annat fordon/människa! De har helt enkelt inte förmåga att förstå/se när de behöver bromsa/när de kommer krocka eller behöver väja!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka