Man tänjeer olika, hur tänker ni om detta

ako

Trådstartare
Man tänker olika, hur tänker ni om detta

Man har ju i olika familjer självklart olika regler och anser att saker är olika viktiga, och häromsistens när vi hälsade på ett par kompisar med barn i samma ålder som L, alltså runt 4, blev det så tydligt att jag måste dryfta det med er.

Kompisarna är väldigt noga med barnens mat- och sovtider och ordning och reda etc (vilket vi är sämre på ;) ), men å andra sidan, när vi skulle ut på promenad, fick fyraåringen cykla i full fart före så att hen försvann utom synhåll på cykelvägen som sedan avslutas vid en vanlig 50- väg. Det hade jag, som annars ser mig som lite slapp i min uppfostran jämfört med de aktuella kompisarna, aldrig någonsin låtit L göra (låt vara att deras barn är ett halvår äldre- det finns inte på kartan här om ett halvår heller). Jag vill att han ska vara intill och helst hålla handen i all trafikerad miljö... För mig känns det jättekonstigt att man håller hårdare på att barnet sitter still när hen äter än att hen inte får cykla utom synhåll, hur tycker ni (kommer inte åt frågeteckentangenten, har lillan sovande på armen). Obs att jag gillar kompisparet massor, jag blev bara så fundersam-

Tack på förhand för svar :)

Senast ändrad:
Sv: Man tänjeer olika, hur tänker ni om detta

Jag har en son på snart sju månader och funderar en hel del på liknande frågor, men jag håller helt klart med dig. Ibland tror jag nästan att jag är "för" harig, och hoppas att jag kan växa in i rollen så att min son inte blir för hårt hållen. Jag menar, det är ju självklart att det ska vara tryggt och säkert (speciellt i trafiken!) men jag blir helt förfärad när jag umgås med min vän med en fyraåring som klättrar runt som en klätterapa i jättehöga ställningar på lekplatsen och täljer med pinne när vi är på utflykt i skogen. Så jag är nog lite mer åt det "hariga" hållet och ser för min inre syn allting som kan gå fel.

Man växer i mycket som tur är! Jag är helt cool inför vilda lekar (fast kniv känns lite läskigt) och höga klätterställningar, men just små barn o trafik tycker jag är en läskig kombination.

Jag är allergisk mot många av dessa standardiserade uppfostringsgrejer.

Vad säger man, ät fint osv. Sen är det bra att sitta still när man äter för att minska risken för att sätta i halsen, men det är praktiskt, inte estetiskt.

Jag tror en del människor kan fastna i saker som man "ska" göra. Sen är det svårare med saker som inte har någon manual.

Däremot har vår son aldrig mått så bra som när vi verkligen jobbade på rutinerna. Han fick verkligen in dygnsrytmen i kroppen på ett väldigt positivt sätt.

Hur ser du på detta med barn och trafik då? Undrar om det är jag som är larvig, men har alltid fått höra att barn under skolåldern inte är trafikmogna i princip alls.

Jag har det tänker oavsett vi är ute och rider med hästarna eller cyklar promenerar mm att jag vet ju aldrig vem eller vad som kommer i mot vilket betyder att

Vid ridning stannar man hästen och låter fordonet passera
Cyklar min 6 åring och jag går då kan hon cykla en bit framför men kommer det en bil så stannar hon, och kliver av cykeln, kan handla om cirkus 3-5 meters försprång.

Nu är detta efter landsvägen men en välldigt klar och tydlig regel

Låter vettigt, och dessutom är en 6-åring mycket mognare än en 4-åring.

Barn och trafik är jag ytterst noggrann med och där är barnen väl drillade. Däremot är vi väldigt rutinlösa. De rutiner som finns har kommit dit helt naturligt (barnen blir hungriga med jämna mellanrum etc.) och de skapar själva vissa rutiner.
Vårt mål har hela tiden varit att tryggheten ska bestå i att vi finns, inte i att man ska göra en viss sak vid en precis tidpunkt.
Det har alltid varit viktigt för oss att kvällarna och dagarna faktiskt kan se väldigt olika ut men det ska fungera ändå.

Jag läste om en förälder som drog fram en badbalja kl. 19 på en nyårsafton då de var bortbjudna till vänner därför att barnet alltid brkar bada kl. 19. I mina öron låter det helt sjukt!

När det gäller vilda lekar så är jag nog i grunden rätt hönsig men har gett mig den på att inte belasta barnen med mina egna farhågor. Tjejerna har varit små klätterapor redan från början med rätt bra självbevarelsedrift. Däremot ser jag många faror för lillkillen som inte kklättrar speciellt mycket men är ytterst intresserad av olika slags verktyg och maskiner och där kan det ju gå illa så väldigt snabbt om man inte har nog koll.

Vi körde radiobilar i helgen och jag konstaterade att det finns en orsak till att fyraåringar inte har körkort. Han tittade åt ett håll och körde åt ett annat :)

Sv: Man tänker olika, hur tänker ni om detta

Jag vill gärna att min son ska sitta stilla när han äter, OCH ha honom inom synhåll när han cyklar eller annat. Vi har väldigt klara regler för hur man ska passera vägar, hur långt bort han får åka etc. Allt beror såklart på situationen, men vid större vägar (Dvs, alla riktiga vägar egentligen) så måste han hålla sig nära och följa våra trafikregler. Dom "vägarna" han får passera långt före är några vändzoner som vi går över på väg hem från hans bästis. Det är två minimala fyrkanter i slutet av villaområden, med god sikt och cykelväg på båda sidor om fyrkanten. Han stannar alltid och tittar, men där vet jag att om han skulle missa så ser man ordentligt där som bilförare, i alla fall 100 m fri sikt.

Tack för alla svar! Fler synpunkter tas gärna emot. Ska kanske förtydliga att även jag vill att mitt barn sitter still när han äter ;), det jag reagerade på var mer att man å ena sidan är väldigt noga med t ex att alla barn ska vänta in varandra o inte lämna bordet förrän alla är klara ( vilket i sig inte är något konstigt alls) och liknande, samtidigt somm samma föräldrar släpper i väg barnet på cykel långt före i miljö där det faktiskt kan komma bilar. Tyckte liksom inte riktigt det fick i hop, om ni förstår? Tack, tack

Jag tror... Att man mår bäst av att inte försöka "uppfostra" andra föräldrar:crazy:
Jag vet att det är svårt att inte ha åsikter, men i bland vinner man på att inte lägga sig i hur andra har det. ( inget elakt menat!!!!!)
Vi lägger olika värderingar i saker och ting, och det som är viktigt för mej, är inte det för andra.
Det som är direkt farligt kan man ju belysa med : Hoppsan! Va du är tuff som vågar lita på att han/hon stannar innan den stora vägen.
Eller annat som belyser utan att skuldlägga den man pratar med.
För helt garanterat har den föräldern åsikter om MITT sätt att uppfostra barn. Så är det bara.
Däremot tycker JAG att det är vansinnigt att släppa ett barn i trafiken på så sätt du beskriver, men det är MINA åsikter.
( och troligen skulle jag inte be den föräldern vara barnvakt till mitt barn, uppenbarligen har vi olika sätt att se på faror) :angel:

* Jenny *

KL
Jag är en hönsmamma med en 6 1/2-åring och en 4-åring. Trafik = försiktighet och hålla handen, om så bara på en parkering. Barn syns inte bra för backande bilar.
Mn brukar säga att barn under 12 inte ska cykla ensamma i trafik.
Rutiner är vi inte bra på men det kan jag även se som en styrka. Vi reste i tre månader i vintras och bodde ömsom hos folk, i tält och i stugor. Skitjobbigt om vi hade måstat ha det på exakt samma sätt samma tid varje dag. Det blev som det blev och vi anpassade oss efter sammanhanget och fick än mer flexibla barn som plötsligt kunde tex bajsa på vilken toa som helst och utan extra toaring. Låter löjligt men några av er känner säkert igen toaproblematik etc.
Visst vill vi att de sitter tills de ätit klart och det gör de men vi är inte så rigida med saker och ting.

Tillägg: träffade en klok kusin häromdagen och vi diskuterade detta med hårt hållna barn etc. Min brorson har ALDRIG fått ha minsta leksak utanför sitt rum. Min kusin har två tonåringar och sa att deras kompisar ibland kan säga att så där får vi aldrig göra hemma. Hennes fråga är: är det inte ditt hem också? Hon arbetar som familjepedagog och resonerar att ett hem är samtliga fmiljemedlemmars och inte bara de vunas. Barnen bor också där, varför får inte det synas och märkas? Barn ska göra si och så men vi vuxna gör hur vi vill.

Jag tänker absolut inte påpeka eller försöka "uppfostra" det aktuella föräldraparet, jag gillar dem dessutom jättemycket, jag vill bara dryfta lite anonymt med er i höra vad andra tycker eftersom jag själv prioriterar ganska motsatt- sovringen är inte så helig , vi sover när vi blir trötta här i huset, men ordning i trafoken är jätteviktigt för mig

Förstod jag det rätt att ni var hemma hos dem? Då kan ju faktiskt barnet ha lärt sig att man får cykla fram till bilvägen men inte längre, och föräldrarna vet att de kan lita på det och låter därför barnet cykla före. Det skulle jag nog också kunna göra om jag visste att min fyraåring var en sån som höll sig till reglerna.

Ja troligen är det ju så. Jag är kanske hönsig som inte tycker att en fyraårig är mogen för det ansvaret. Intressant att se hur ni andra resonerar :)

KL. Förlåt för hur mycket tangentmissar som helst i mina inlägg- har inte riktigt lärt mig att skriva på Iphonen än ;)... Jag hoppas att ni också förstod att jag inte menade något illa mot mina kompisar, jag blev bara så väldigt förvånad över att de, som jag upplever som väldigt "ordentliga" föräldrar eller hur man ska säga, agerade som de gjorde i den aktuella situationen (och flera liknande situationer). De litar väl helt enkelt på att deras fyraåring har koll, och de är ju de som känner sitt barn bäst förstås, men någonstans ringer en klocka hos mig som säger att ingen fyraåring kan vara tillräckligt mogen för att vara ute ensam ens i lugn trafik, de kan ju få syn på något och glömma bort sig och rusa ut i gatan tänker jag? Nåja, ville som sagt bara ventilera, och som sagt, jag gillar vännerna massor och ser dem som engagerade och noggranna föräldrar- och därav också mitt huvudbry ;)

Ha det fint allihop :)!

Tillägg: träffade en klok kusin häromdagen och vi diskuterade detta med hårt hållna barn etc. Min brorson har ALDRIG fått ha minsta leksak utanför sitt rum. Min kusin har två tonåringar och sa att deras kompisar ibland kan säga att så där får vi aldrig göra hemma. Hennes fråga är: är det inte ditt hem också? Hon arbetar som familjepedagog och resonerar att ett hem är samtliga fmiljemedlemmars och inte bara de vunas. Barnen bor också där, varför får inte det synas och märkas? Barn ska göra si och så men vi vuxna gör hur vi vill.

Vi har en regel om att leksaker inte får vara alldeles för mycket utanför rummet - men den har tillkommit eftersom att barnen lade sina leksaker precis överallt och många av dom gick sönder då. Antingen för att vi trampade på dom, någon hund blev sugen och tuggade lite, dom kom bort osv osv.
Så nu får killarna leka med leksaker härute, men dom ska in omedelbart efter att leken avslutats. Så nu håller leksakerna mycket längre tid :)

Ville bara inflika att det kan ju finnas olika synvinklar bara, på en sådan regel.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka