Man som går av!

Elsa2000

Trådstartare
Har stött på ett problem med min häst!
Troligtvis är han lite känslig mot insekter el sol, då han skubbar sig på svansen. Detta smörjer jag in med avs14 och det verkar hjälpa.
Däremot så börjar manen försvinna mer och mer, men det ser inte ut som han skubbar sig där! Ser ut som taglet bara har gått av?:cry:
Nån som har några brighta idéer?:bow:
Tror inte det är hagkompisen som biter av den, (har i alla fall aldrig sett honom vara i närheten av den)
Finns det nåt småkryp som skulle kunna ställa till denna skada? Har titta noga,men inte sett nåt!
Snälla hjälp!!!! Han ser snart inte klok ut; en nordsvensk med stubbman!!:confused:

//Elsa:)

Sv: Man som går av!

Jag skulle tro att han kliar av den/får den avbiten faktiskt.

För övrigt läste jag rubriken typ 4 gånger och såg ut så här :crazy::confused:
fick det till nåt helt annat...:D

Jag skulle tro att han kliar av den/får den avbiten faktiskt.

För övrigt läste jag rubriken typ 4 gånger och såg ut så här :crazy::confused:
fick det till nåt helt annat...:D

:rofl::rofl::rofl: Ja den kan läsas på flera sätt!:rofl::rofl::rofl:

Ok, tack för svaret! Ska få gå själv i hagen några dagar så får jag se om det fortsätter eller stannar av!

Som redan sagts - troligen exem, så han kliar. Det finns exemtäcke att lägga på för skydd, samt en hel mängd olika fabrikad som kan sprutas/kladdas på.

Hoppas det löser sig!

Som redan sagts - troligen exem, så han kliar. Det finns exemtäcke att lägga på för skydd, samt en hel mängd olika fabrikad som kan sprutas/kladdas på.

Hoppas det löser sig!

Har även smörjt in manen med avs14, men märker ingen skillnad där, som jag gjorde på svansen. Det är ju ett skydd mot sol och insekter.
Började bli så här för några veckor, kan det hänga ihop med grönbetet tro?

Hade lite likande problem med min Frieser förra sommaren ,fast hans man gick av ca 10-15 cm upp (från toppen)
Detta skedde när det var som varmast ,upplevde set som att solen torkade ut stråna så de blev sköra och snäppte av.

Senare den sommaren fick han flugtäcke pga utav hårt insektstryck ,och nu i år så går han med täcke likaså ,med manen löst flätad under.

Har även smörjt in manen med avs14, men märker ingen skillnad där, som jag gjorde på svansen. Det är ju ett skydd mot sol och insekter.
Började bli så här för några veckor, kan det hänga ihop med grönbetet tro?

Avs skyddar inte mot insekter eller är speciellt bra mot klåda.
Jag köper det ibland som komplement till den andra vården av eksemhäst då det är lätt att smörja in och luktar gott .;)

Hade lite likande problem med min Frieser förra sommaren ,fast hans man gick av ca 10-15 cm upp (från toppen)
Detta skedde när det var som varmast ,upplevde set som att solen torkade ut stråna så de blev sköra och snäppte av.

Senare den sommaren fick han flugtäcke pga utav hårt insektstryck ,och nu i år så går han med täcke likaså ,med manen löst flätad under.

Ungefär så är det på min också!

Men idag fick jag se hur han gjorde!

Han kliar sig i manen med bakhoven:grin:

Får bli att sätta på honom flugtäcket och se om det blir nån skillnad!

Avs skyddar inte mot insekter eller är speciellt bra mot klåda.
Jag köper det ibland som komplement till den andra vården av eksemhäst då det är lätt att smörja in och luktar gott .;)

Fast det står på flaskan mot sol och insektsangrepp!
Men det kanske hjälper dåligt? Jag har ingen aning!!:confused:

AVS 14 hjälper min häst mot hennes klåda i alla fall...hade hon inte haft den hade hon kliat mycket mycket mer!!! Hon har både exemtäcke och blir insmord. Har provat väldigt mycket olika medel men det som funkar bäst är AVS...och hennes man trillar oxå av utan att hon kliar sig men jag tror att det beror på att hon är överkänslig mot proteinet i gräset. Även om hon inte går på bete så är där ju lite gräs i hagen i alla fall!

Det finns massor med eksemtrådar på islandshästar.
Grundläggande är rena flug/ eksemtäcken, ren häst, installning på kvällen eller tillgång till skjul där inte knott och annat otyg flyger in.
Gärna tillgång till skjul hela dagen. insekts spray, att smörja utsatta ställen svansrot och mankam med något mjukgörande. Kolla även magsträngen som kan bli hård och behöver smörjas. Blöt gärna man och svansrot och smörj med tex helosan endast där det behövs, inte för mycket då fett bränner i solen. Smörj på kvällen. Helst inga skogshagar där det är mer knott och broms.
Använd glansspray i manen så slits den inte lika mycket av täcket.

Du har fått en hel del bra tips redan!;)

Men... Min erfarenhet och det jag kan läsa mig till är att AVS 14 lindrar klådan då den redan uppkommit pga insektsbett, vilket också stämmer väldigt bra in på min nordis med samma problem. För att skydda hästen från att bli utsatt hjälper den inte... då måste man förebygga på andra sätt:

Jag varvar med AVS för att lindra klådan, använder tjärsalva, lavendelolja (-inte vid extremt varma eller soliga dagar!) samt Horsol i manen som skydd samt mjukgörande glansspray för att den inte ska torka ut och gå av, då det är bra att borsta ur rejält varje dag, samt gärna tvätta med mild tvål eller schampo emellanåt.

Använder också en elak flugspray emellanåt som jag sprayar på långt avstånd med över hela hästen, samt mygg-roll on i ansiktet.

Det bästa är dock att täcka hela hästen om möjligt, eller helt enkelt ta in den under de värsta timmarna.

Var en mkt bra artikel i förra hästmagazinet, läsvärd även för oss som inte har islänningar, då grundproblemet tycks vara detsamma även om de är värst drabbade :idea:

Liknande trådar

Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 389
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka