Man slutar aldrig att förvånas, speciellt inte inom hundvärlden.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Man slutar aldrig att förvånas, speciellt inte inom hundvärlden.

Knapplån
I min värld är problemet med smällfeta hundar avsevärt större än med magra.
En hund som är mager men inte undernärd mår inte dåligt, vad som är undernäring är det nog lämpligt att en veterinär får avgöra. Ofta kommer det folk till mig med tunna men i övrigt helt ok hundar, inte för att de själva är oroliga utan för att de får så mkt skit av omgivningen!
PL

Jo det är sant tjocka hundar finns det fler av.
Men att en hund är riktigt smal är inte direkt optimalt och bra för hunden.

Nu Blazicq när jag läst igenom din inlägg igen så förstår jag inte riktigt hur du tänker???

I ditt första inlägg skriver du
Är du säker att de driver det som företag? Jag menar vissa påstår att de har företag men i själva verket så finns där inget.

Skulle vara intressant att få veta vad detta företag heter eller vart det ligger?

Skicka gärna privat mess om du inte vill lägga ut namn här

Här är du ju absolut intresserad av vilka de är och vill att jag ska namnge dem. men sen helt plötsligt kommer detta:
Jag tycker inte om när folk sprider skit om andra

Finns ju verkligen så många företag som sysslar med omplacering och meritering på hundar som dessutom har hemsida.

Vänd dig med din kritik till de du fått hunden ifrån!

Min slutsats av det är att du antingen blev trampad på en tå eller så har du klyvd personlighet, alternativt någon mer som skriver från ditt "nick" som dessutom är väldigt informations fattigt.

Dean skrev:
Nu Blazicq när jag läst igenom din inlägg igen så förstår jag inte riktigt hur du tänker???

I ditt första inlägg skriver du

Här är du ju absolut intresserad av vilka de är och vill att jag ska namnge dem. men sen helt plötsligt kommer detta:

Min slutsats av det är att du antingen blev trampad på en tå eller så har du klyvd personlighet, alternativt någon mer som skriver från ditt "nick" som dessutom är väldigt informations fattigt.

Om inte det har slått dig så har du ju gett mig information under tiden???? Men du kanske inte kan lägga ihop 1+1?

Klart jag ville att du skulle namge dem då jag verkligen ville fått bekräftat att det var det företaget det rörde sig om. Jag skrev även att du kunde skicka namnet till mig och inte lägga ut det här!:mad:

Till skilnad från dig kan jag lägga ihop ett och ett och nä då du vill inte smutskasta andra bara tala om att de är oseriösa.

Svaret på frågan om företag borde du väll veta själv med din enorma kunskap:rofl:

Nope mitt nick innehåller inte massa info tråkigt va?:angel:

Ett sista stycke innan jag lämmnar tråden:
Nej jag hör inte till företaget och nej du har inte trampat på någon tå. Men det är klart att du vill att jag skall framstå som dum :rofl:

Nu är jag defenitiv klar med denna tråd

Nä inga ömma tår här ,fick däremot veta av en hund vi har i träning att ni skriver ett skit på ett hästforum ???? Och jag har aldrig tillhört typen som gömmer mig bakom ett nick ,men för att besvara eran kritik så var jag tvungen att registrera mig här ,och jag har aldrig fått den framförd mer än att ni tyckte att hunden var smal ,vilket jag inte tycker att han är i dagsläget ,men han var för ett tag sedan och därför tog vi honom till vetrinären /fan vad oseriöst ) och dom sa att det var inget fel ,sedan att han vägde 50 kilo och var fet när han kom ja ,det är väl samma sak som att den ägaren (som ni sa att ni hade lärt upp ) sa att ja fem träningar har vi väll gjort och vad det gällde erat dravel om fredde osv höll jag ju på att skratta ihjäl mig åt pga att jag känner dom personerna och att ni har aldrig ens knappt fått vinkat åt dom ,sedan skall vi nog inte gå vidare i din lögnvärld ,men alla andar på detta forum är välkommna att maila mig eller daniel och komma och titta på hundar i träning:) och se hur tunna dom är trillar ihop på starpunkten allihop ,det är väl troligen det som hänt stefan dom är så feta så dom kommer inte ur bilen:d
MVH Mona www.k9-sport.com
alternativt om man vill köpa en vanvårdad tunn valp eller nåt så kontakta mig
www.hem.bredband.net/djurlofs/se

sorkis skrev:
Nä inga ömma tår här ,fick däremot veta av en hund vi har i träning att ni skriver ett skit på ett hästforum ???? Och jag har aldrig tillhört typen som gömmer mig bakom ett nick ,men för att besvara eran kritik så var jag tvungen att registrera mig här ,och jag har aldrig fått den framförd mer än att ni tyckte att hunden var smal ,vilket jag inte tycker att han är i dagsläget ,men han var för ett tag sedan och därför tog vi honom till vetrinären /fan vad oseriöst ) och dom sa att det var inget fel ,sedan att han vägde 50 kilo och var fet när han kom ja ,det är väl samma sak som att den ägaren (som ni sa att ni hade lärt upp ) sa att ja fem träningar har vi väll gjort och vad det gällde erat dravel om fredde osv höll jag ju på att skratta ihjäl mig åt pga att jag känner dom personerna och att ni har aldrig ens knappt fått vinkat åt dom ,sedan skall vi nog inte gå vidare i din lögnvärld ,men alla andar på detta forum är välkommna att maila mig eller daniel och komma och titta på hundar i träning:) och se hur tunna dom är trillar ihop på starpunkten allihop ,det är väl troligen det som hänt stefan dom är så feta så dom kommer inte ur bilen:d
MVH Mona www.k9-sport.com
alternativt om man vill köpa en vanvårdad tunn valp eller nåt så kontakta mig
www.hem.bredband.net/djurlofs/se
Dessutom så har vi ju kunnat verifera våra utbildngar med eller utan tunna hundar
*jag gillar hinsan .bra mat och trevliga rum och så skönt att .... *

Hej.
Nu känns det som jag behöver presentera mig här. Jag heter Daniel Nilsson och är alltså den som har sålt den aktuella schäferhanen som den här tråden handlar om.

Är det något jag hatar mer än skitsnack så är det de som snackar skiten. Och jag får säga att ni hör numera till den värsta kategorin (skitsnackarna). Att påstå att ni framfört kritik till mig att hunden är mager är ett exempel på sådant skitsnack. Det är av en ren tillfällighet som jag fick reda på vad som försigick på detta forum av en god vän som hade sett det. Visst påtalade ni att ni tyckte att han var mager, men att se det som kritik verkar vara ganska löjligt. Visst hade han gått ner rejält mycket i vikt (på kort tid), vilket var orsaken till att vi kontaktade veterinär för att kolla upp om han var sjuk. Inga orsaker hittades. Hade vi inte brytt oss om hunden, hade vi då kontaktat veterinär? Att sedan påstå att det var pga att en spekulant vill veta om hunden var sjuk är rent jävla förtal. Den intresserade spekulanten var aldrig ens och tittade på honom och vi hörde inte av henne något mer. Efterhand har vi lyckats få upp honom i vikt igen och när vi lämnade honom så anser jag att han hade fått ett ganska bra hull, möjligen kan han gå upp lite till ett par kg eller så, men definitivt inte till några 50kg. Veterinären uppskattade att han skulle väga omkring 40kg vid normalhull. Vidare har Maribo Hundtjänst sett hunden och de delar min uppfattning. Jag tycker att det är helt förbannat lågt och småaktigt att gå ut på ett allmänt diskussionsform och skriva något dylikt som ni har gjort. Ni kan istället ta upp det direkt med mig istället om vad ni tycker, men det kanske ni är för fega för?
Kan tillägga att här åt han ca 2,5 L foder om dagen för aktiva hundar, så att ni får ett hum om hur mycket ni behöver ge honom.

Beträffande rastning av hunden så har han rastats med minst tre promenader om dagen + mindre avrastningar samt ett par till tre gånger i veckan har han varit med på långpromenad i skogen - lös med flera andra hundar (en runda på omkring 6 km). Om det är för lite vet så vet jag inte...

Om ni skulle verka seriösa av att skriva liknande skitprat på öppna forum, eller skitprata i andra sammanhang så har ni nog fått det helt om bakfoten. Det anser jag är fruktansvärt oprofessionellt och jag kan garantera att sådant kommer att bli erat fall framöver. Världen och framför allt hundvärlden är inte så värst stor och just nu har jag börjat intressera mig mera i vad ni har presterat och uträttat i den. Det är ganska lustigt att vart man än hör sig för om er så får man ungefär samma svar...

Men, vi hörs nog av ska ni se. Jag har trots allt ganska många vänner och bekanta omkring Örebrotrakten.

Daniel Nilsson
k9-sport.com
daniel@k9-sport.com

sorkis skrev:
Och fan vet om inte säpo krypterar detta meddelande
:rofl: De vekar nästan som så!

/Tippan, själv uppkollad av säpo :devil: Inblandad i hemlighetsmakeri med andra ord *he he*

Dean skrev:
Jo det är sant tjocka hundar finns det fler av.
Men att en hund är riktigt smal är inte direkt optimalt och bra för hunden.
På vilket sätt skulle det inte vara bra för hunden om vi nu undantar utmärglade eller sjuka hundar.
Kan ju tillägga att jag inte kan påminna mig ngn 50 kilos schäfer i lagom hull. Det som vissa "hundfolk" ser som ok hull är ibland kraftigt överhull. Gäller även det som SKK domare inom vissa raser tycker är lagom.
PL

Senast ändrad:

Jag gissar att det beror på att olika människor har olika definitioner av vad smal respektive utmärglad hund är för något. Dvs. en hund som du kallar för mager, kan av någon annan uppfattas som smal och vice versa. Därför är det nästan hopplöst att föra en sådan diskussion om man inte har ett konkret exempel framför sig.

När vi fick hem vår ena hund kunde man med handen känna höftbenen samt ryggkotorna. En sådan hund är enligt min uppfattning på tok för mager. Samtidigt har jag träffat flertal hundar som just ser ut som min hund gjorde, och detta utan att deras ägare tycker att de är alarmerande smala.

Utmärgling är inte fråga om tyckande utan är ett relativt väl definierat medicinskt tillstånd, dock svårt att bedömma utifrån.
PL

Men eftersom det just är ett definierat medicinskt tillstånd är det inte särskilt lätt för en lekman att bedömma huruvida ett djur är utmärglat medicinskt sett eller inte. Och eftersom de flesta lekmän inte har någon utbildning inom detta område och därför saknar kunskap blir det en hel del tyckande och olika definitioner i sådana diskussioner.

Helt riktigt o jag tycker därför inte att en lekman skall försöka bedömma om ett djur är utmärglat el ej.
PL

Visst är det så.

Men sen vet jag av egen erfarenhet hur lätt det är att man (och det inkluerar mig själv också) säger (eller ännu oftare, tänker) att den och den hunden (eller hästen) är på tok för mager.

Det här har gått överstyr och moderator stänger tråden. Jag uppmanar alla inblandade att hålla trevlig ton i fortsättningen oavsett om man till hör angripare eller angripen. Det snackas tillräckligt mycket goja bland skydds-, väktar-, och problemhundsfolk kring Örebro ändå utan att det behöver tas på detta forum.

Något annat att tänka på är att hundvärlden är lite och en insatt kan ofta förstå vilka personer man åsyftar, men den stora allmänheten gör det inte. Det är upp till var och en att försvara sig mot kritik, men då vet plötsligt 100 % vem man är inte istället för en liten klick på 2%. Dessa 2% har dock järnkoll så vill man skriva någon kritik alls får man maskera det väl. Som sagt, den här delen av hundvärlden är liten.

Mvh moderator Jadzia

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka