Man slutar aldrig att förvånas av genvägar

Sv: Man slutar aldrig att förvånas av genvägar

Jag har väldigt, väldigt svårt att tro att produkten är laglig. Som jag förstått det får man inte använda el i korrigerande syfte och inte på så begränsad yta.
Får man inte ha det i skrittmaskinen(vilket man ju inte får) så borde man inte få ha det i boxen. I skritten hade de iaf kunnat röra sig. Får de röra sig klingar ångesten av ngt iaf. Men inte av att stå still i en box. Så det torde ju finnas ännu större skäl att det inte borde vara lagligt i boxen.

KL
Så himla svårt är det inte att träna bort dunkande i väggar. Det finns betydligt trevligare sätt att göra det på. Bara att inte fodra en häst som lever om utan vänta tills den blir lugn brukar ju fungera. De lär sig rätt fort om man är konsekvent.
 
Sv: Man slutar aldrig att förvånas av genvägar

kl, har inte sett filmen men av de jag läst i tråden så har jag förstått att det är en elektrisk anti spark platta(?). det ville min pappa installera i min hästs box (lite halvt på skämt då), då hon tidigare sparkade konstant i boxen(kunde inte ens sova i mitt rum som ligger vägg i vägg med stallet då jag såklart blev sjukt stressad av allt bankande och började höra i syne även när hästarna var ute :()
dock så löste vi bankandet med gummimattor mer hö mindre kraft och mycket mer utevistelse.
 
Sv: Man slutar aldrig att förvånas av genvägar

Jag har väldigt, väldigt svårt att tro att produkten är laglig. Som jag förstått det får man inte använda el i korrigerande syfte och inte på så begränsad yta.
Fast produkten i sig kan säkert vara laglig att både marknadsföra, sälja och inneha även om användningen av den inte är det.
 
Sv: Man slutar aldrig att förvånas av genvägar

Fast man tycker då att man i så fall borde vara tvungen att informera köparen om att produkten inte är laglig att använda?
Eller?
 
Sv: Man slutar aldrig att förvånas av genvägar

Jag kan inte tänka mig att det är lagligt att sälja en produkt vars enda användningsområde utgör ett brott mot gällande lagstiftning. Vad som kan vara OK att sälja är en produkt där det finns fler användningsområde, varav en är otillåten.
 
Sv: Man slutar aldrig att förvånas av genvägar

Jag kan inte tänka mig att det är lagligt att sälja en produkt vars enda användningsområde utgör ett brott mot gällande lagstiftning.
Då finns det kanske ett hål i lagstiftningen, jag hittar iaf inget som talar för ett förbud mot försäljning av sampaketerade små elstängselaggregat och gummiflärpar.
 
Sv: Man slutar aldrig att förvånas av genvägar

Små elstängselaggregat kan jag se används till stängsel, skulle det vara förbjudet?
 
Sv: Man slutar aldrig att förvånas av genvägar

Precis vad jag tänkte på. Finns många exempel på produkter som egentligen inte får användas som säljs och är lagliga att sälja.

För hundar finns vitgörande schampon som räknas som doping om pälstest skulle genomföras på utställning. Ändå säljs det utan problem.

Likaså är det i Sverige lagligt att sälja sex men inte köpa sex om jag kommer ihåg rätt.
 
Sv: Man slutar aldrig att förvånas av genvägar

Små elstängselaggregat kan jag se används till stängsel, skulle det vara förbjudet?
Nej, det vore ju konstigt.
Jag uppfattade det som att du menade att det inte borde vara lagligt att sälja just den diskuterade produkten, eftersom det avsedda enda användningsområdet inte är lagligt.
 
Senast ändrad:
Sv: Man slutar aldrig att förvånas av genvägar

Jag svarade dem efter att jag mailat dem och de svarade med argumentet att hela danska eliten på RGB köpt produkten, att det väl knappast var ett argument som har att göra med huruvida det är lagligt eller ej. Fick ett svar tillbaks att de ska kolla med jordbruksverket.
 
Sv: Man slutar aldrig att förvånas av genvägar

Har du ö h t sett videon?!
Ja, men jag börjar fundera på om vi har sett samma video.
I den jag sett på tillverkarens hemsida presenteras ett paket innehållande - i huvudsak - ett litet stängselaggregat och en fyrkantig elektriskt ledande gummimatta. Det jag säger är att jag för min del har väldigt svårt att föreställa mig att det skulle vara möjligt att förbjuda försäljningen av någondera. Även en färdig pappkartong med de båda i, plus litet kabel och ett galvat vinkeljärn, känns litet för trivialt och generellt för att det ska gå att kriminalisera försäljningen.
 
Sv: Man slutar aldrig att förvånas av genvägar

Tillsammans med en tydlig anvisning hur man ska montera det, de låtsas ju inte ens att det är för något annat ändamål än det högst tveksamma.

Är användning förbjuden kan jag inte tänka mig annat än att det är förbjudet att sälja detta paket med anvisningar hur man begår lagbrottet.
 
Sv: Man slutar aldrig att förvånas av genvägar

Hur skulle den teorin stämma? försäljningen är ju specifikt anvisad att den ska monteras inhomhus i boxen hos häst? Vilket enligt vad jag kan tyda av jordbruksverkets förordringar är helt och hållet otillåtet?
 
Sv: Man slutar aldrig att förvånas av genvägar

Det innebär ju just bara att användning av den är otillåten. Att inneha/köpa/sälja är lagligt ändå, ingen skada sker så länge den inte används.
 
Sv: Man slutar aldrig att förvånas av genvägar

Däremot används den ju uppenbarligen i reklamfilmen, vilket INTE lär vara lagligt.
 
Sv: Man slutar aldrig att förvånas av genvägar

Nej det gäller ju inte alla produkter. En del är olagligt att sälja eller äga öht, en del är bara olagligt att använda.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp