Man slutar aldrig att förvånas av genvägar

Sv: Man slutar aldrig att förvånas av genvägar

Men ...... folk gör visst vad som helst för att tjäna pengar. jag blir mållös.
 
Sv: Man slutar aldrig att förvånas av genvägar

Jisses, nåt sånt kommer inte in i mitt stall... Fick hem en häst som var frenetisk sparkare i boxväggen. Hennes matte brukade gå ut och ge henne hö när hon sparkade, ja även mitt i natten så beteendet var rejält befäst. Jag gjorde lite annorlunda...när jag kom till stallet och hästen sparkade, ledde jag ut henne omedelbart till en liten fålla intill och sen gick jag åter in och fodrade de övriga hästarna. Den sparkande damen fick sitt sist ute. Det tog inte lång stund för den hästen att koppla ihop sparkandet med att hon åkte ut så det upphörde helt efter ca 1 vecka. Kostade gratis!
 
Sv: Man slutar aldrig att förvånas av genvägar

Och var dessutom inte smärtsamt för hästen! Himla bra idé du kom på. Härligt att det fungerade!

Angående produkten så är det ju fruktansvärt. Tänk att folk som kallar sig hästmänniskor faktiskt köper produkten. Uhu... Men helt klart en genväg, fast de blir ju ofta senvägar...
 
Sv: Man slutar aldrig att förvånas av genvägar

Förstår inte vad folk kan komma på :eek:

Hade dem tänk att hästen ska äta ur krubban igen eller dricka? Tänk om hästen får panik som dem kan få av ett elstängsel i hagen och i boxen kan den inte fly :eek: .

Hade vart min fd. medryttarhäst, han hade fått panik och vägrat gå nära plattan för komma åt krubban :crazy:
 
Sv: Man slutar aldrig att förvånas av genvägar

Av hästens reaktion att döma, så tror jag inte alls på att strömmen var en bråkdel. vilket staket har en sdn kort stängselbit? Prova att få en stöt direkt från aggregatet:eek: Jag blir inte ett dugg förvånad när det funnits idéer om att strömföra väggar för att slippa få dem tuggade på.
 
Sv: Man slutar aldrig att förvånas av genvägar

Aha! Tack!
Men hur är det med stickpropp vs jordspett då? Behöver proppen inte vara jordad om apparaten är jordad via spett?
(minns att jag sett ett stängselaggregat som hänger ute och som inte har en jordad propp...)
 
Sv: Man slutar aldrig att förvånas av genvägar

Det jag tycker sämst om är den lilla ytan hästen har. Får hästen en kyss av ett elstaket har den gott om utrymme att lägga mellan sig och faran - naturligt beteende för ett flyktdjur.

Här har den bara boxen, och kan inte komma undan. Det är verkligen att gambla med hästens psykiska hälsa.
 
Sv: Man slutar aldrig att förvånas av genvägar

Men kan detta ens vara lagligt som sagt? Det jag läst mig till är att el på häst inte får användas inomhus och ej i korrigerande syfte inomhus? och man får ej heller ha el i skrittmaskin osv. Vart inom ramarna faller denna anordning?
 
Sv: Man slutar aldrig att förvånas av genvägar

Vad jag har kunnat hitta så är inte korrigering av hästs beteende via el, alls tillåtet inomhus, och inte heller om hästen är "restrikerad" (läs Svanstedt).

det är ej heller tillåte med elhalsband på hund, och el på smågrisar är inte heller tillåtet. Inte heller el i skrittmaskiner för häst. så vilken lagsstadga faller denna attiralj under?

mailade dem och frågade och fick svaret att de säljer till hela danmarks elit samt RGB. Och att det inte var någon fara för elen skulle endast användas EN gång, sen är plattan i boxen "död" och att hästens reaktion var likvärdig med förvåning, som ett ljud kan åstadkomma.
 
Sv: Man slutar aldrig att förvånas av genvägar

Då hade de väl kunnat montera en klocka på matta istället? :idea::angel:
 
Sv: Man slutar aldrig att förvånas av genvägar

Konstigt svar btw, det finns ju knarklangare som säljer knark till höger och vänster, det är ju inte lagligt för det? :grin:
 
Sv: Man slutar aldrig att förvånas av genvägar

Av hästens reaktion att döma, så tror jag inte alls på att strömmen var en bråkdel. vilket staket har en sdn kort stängselbit? Prova att få en stöt direkt från aggregatet:eek: Jag blir inte ett dugg förvånad när det funnits idéer om att strömföra väggar för att slippa få dem tuggade på.

Om det inte fanns då finns det nu Axel :idea:
Hey....that´s pretty smart......maybe you could make some $ on that thought :D
El tråd längs trä stocket har funnits länge.

Att komma ifrån :rofl:
Halcyon påpeka en viktig detail, plätten ligger under foder krubb! hur kan hästen äte i lung och rå om den är rädd att få ett stött, och är den like smart som min fjordis då lära den sig fort när stömen är på och inte. Tänken är ett "en gång stört läxa".

Nej......ström/vätten/foder plätts och häster är ett dålig kombination tycka jag.
 
Sv: Man slutar aldrig att förvånas av genvägar

Det jag tycker sämst om är den lilla ytan hästen har. Får hästen en kyss av ett elstaket har den gott om utrymme att lägga mellan sig och faran - naturligt beteende för ett flyktdjur.

Här har den bara boxen, och kan inte komma undan. Det är verkligen att gambla med hästens psykiska hälsa.

Helt OT, men det fick mig att tänka på något av det värsta jag sett i "häst som stänger av"-väg.
På en ridskola fanns det tre minihagar (sjuk-/låna-över-dagenhagar) men en yta ca 3x3 m. Byggda i trä med eltråd i tre rader på insidan.
I en av dessa stod en väl tilltagen kuse på runt 180, och hade väl kanske max en halvmeter framför och bakom sig innan eltråden. Plötsligt kom han för nära (han skulle väl vända sig eller något, den stackaren) och fick en ordentlig kyss. Hästen ryckte till och tog försiktigt försiktigt ett halvt steg bakåt.
Jag undrar hur många smällar den fått innan den lärde sig att slå av flyktreflexen. :(
 
Sv: Man slutar aldrig att förvånas av genvägar

Aha! Tack!
Men hur är det med stickpropp vs jordspett då? Behöver proppen inte vara jordad om apparaten är jordad via spett?
(minns att jag sett ett stängselaggregat som hänger ute och som inte har en jordad propp...)
De sakerna har faktiskt inte med varandra att göra, även om det är lätt att tro det. :)
Skyddsjord (jordanslutning till elnätet) eller ej har inte med jordspett att göra, utan styrs av hur pass beröringsskyddad apparaten är. Har den hölje av icke ledande material och är konstruerad med tillräckligt avstånd till strömförande delar internt, så kan apparaten godkännas utan skyddsjord. Det finns ju ingen risk att komma åt någon strömförande del även om apparaten skulle gå sönder invändigt.
Jordspettet å sin sida har inte med elsäkerhet för användaren att göra, utan syftet med det är bara att agera återledare för den strömpuls som matas ut på pluspolen mot stängslet.
 
Sv: Man slutar aldrig att förvånas av genvägar

Tack!

Jag misstänkte att de inte hade med varann att göra, men trodde jordningen på proppen hade att göra med om apparaten ska användas utomhus ungefär ;)
Tack igen :bow:
 
Sv: Man slutar aldrig att förvånas av genvägar

kl

jisses, är det inte billigare och mer skonsamt för hästens psyke att träna bort sådant?
Jag blir så trött...
 
Sv: Man slutar aldrig att förvånas av genvägar

Helt OT, men det fick mig att tänka på något av det värsta jag sett i "häst som stänger av"-väg.
På en ridskola fanns det tre minihagar (sjuk-/låna-över-dagenhagar) men en yta ca 3x3 m. Byggda i trä med eltråd i tre rader på insidan.
I en av dessa stod en väl tilltagen kuse på runt 180, och hade väl kanske max en halvmeter framför och bakom sig innan eltråden. Plötsligt kom han för nära (han skulle väl vända sig eller något, den stackaren) och fick en ordentlig kyss. Hästen ryckte till och tog försiktigt försiktigt ett halvt steg bakåt.
Jag undrar hur många smällar den fått innan den lärde sig att slå av flyktreflexen. :(

Fy så hemskt!!! :mad:

När det gäller ts inlägg så håller jag med alla andra och har inte så mycket att tillägga...jag blir faktiskt mållös och det är inte ofta...:eek: :mad:
 
Sv: Man slutar aldrig att förvånas av genvägar

KL

den springande punkten är väl huruvida detta är lagligt enligt jordbruksverkets direktiv, eller inte? Vad jag kan utröna så torde det inte vara det och frågan är väl isåfall vilken regel/klausul som gör den laglig som säljaren av produkten kan åberopa.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp