Man och svansfunderingar

Lii

Trådstartare
Sparar ut manen, hästen har täcke med hel hals och går på lösdrift. Manen är alltid flätad, men slits den mindre om man gör en hel inbakad fläta eller rastaflätor? :)

Något supertips för att göra en riktigt snygg inbakad fläta? Annat än att träna, det gör jag redan men får den aldrig snyggare än medelmåttig.

Samt bästa tipset för att få en skitig svans vit igen? Tvättat med skimmelschampo, blev mycket bättre men inte nog rent.

Vet inte riktigt om jag stoppade denna under rätt forumdel men men :-)

Sparar ut manen, hästen har täcke med hel hals och går på lösdrift. Manen är alltid flätad, men slits den mindre om man gör en hel inbakad fläta eller rastaflätor? :)

Något supertips för att göra en riktigt snygg inbakad fläta? Annat än att träna, det gör jag redan men får den aldrig snyggare än medelmåttig.

Samt bästa tipset för att få en skitig svans vit igen? Tvättat med skimmelschampo, blev mycket bättre men inte nog rent.

Vet inte riktigt om jag stoppade denna under rätt forumdel men men :-)
Behöver hästen hel hals hela tiden? Varva med vanliga täcken eller halvhals så slipper du det att manen slits.

Aldrig helhals på häst ”bara för att” och ffa inte dygnet runt.
Sliter på manen enormt , och dessutom helt onödigt ang hur hästen hushåller med värmen .

Lite rörig tråd /frågor /vad du primärt vill ha svar ang, så jag svarar enbart på just den punkten .

Nej hästen har inte täcke med hals hela tiden, det skulle jag givetvis skrivit.

Jag undrar tex om det är bättre att ha manen i en enda inbakad fläta efter mankammen eller i några hängande flätor. Vad som är skonsammast, eller om det inte spelar någon direkt roll.

För att den inte ska bli trasslig och för att den ska ligga fint på en sida. Säkert helt onödigt, men jag gör det i alla fall

För att den inte ska bli trasslig och för att den ska ligga fint på en sida. Säkert helt onödigt, men jag gör det i alla fall

Ja, över lag så slits manen (och svansen) mer om de är flätade, så hade jag varit du hade jag börjat fundera på vad som var viktigast:

Att manen ligger på en sida eller att den inte slits så mycket.

Jag hade faktiskt ingen aning om att den slets mer av att vara flätad, jag har bara tänkt på mitt egna hår som är i så mycket bättre skick efter att jag började sova med det i en fläta. :) Man lär så länge man lever helt enkelt

Senast ändrad:
Sen ska man väl inte ha inbakad fläta hela tiden?

Mitt hår är också mycket bättre sen jag sover med fläta, så att det skulle slita mer beror nog på hur hårt man flätar.

Det sliter enormt på manen att ha den flätad. Dessutom drar det i manen när hästen rör sig vilket kan göra hästen spänd, stel och obekväm. Alltså inte alls särskilt snällt mot hästen. Min ena häst har alltid haft lång tjock man på båda sidor. Mer man på en sida än de flesta hästar har tagel totalt. När hon fick en reaktion på vaccinationen förra året och utvecklade en varböld och den senare fick öppnas var jag tvungen att fläta manen på ena sidan för att den inte skulle fastna i varet som rann och i såret och därmed orsaka mer smärta än vad som var nödvändigt och för att det skulle hållas luftigt, som sagt, manen är tjock. Hennes man såg inte särskilt vacker ut efteråt. En bagatell i sammanhanget såklart och den växer ju ut igen men fy så mycket man hon tappade pga flätandet.
Vill du hålla manen fin så se till att hitta en riktigt bra pälsglans. Spraya i, låt verka och borsta ut manen med hjälp av rotborste eller annan bra borste. Aldrig med hjälp av mankam eller med borstar av plast. Gör det max en gång i veckan, övriga dagar reder du ut manen med fingrarna. Halstäcke och lång man är inte kompatibelt alls.

• Gilla
Reactions: Lii
Läser tråden som att grundfrågan /problemet är att hästen går med helhals och dessutom flätas ?

Helhals sliter på manen.
Flätad sliter också på manen .

Pälsglans i tid och otid sliter det med.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har två chinese crested, en puff och en naken. När puffen var helpälsad ägnade jag mellan 20-40 minuter per dag till att borsta...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 049
Senast: Wenniz
·
Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 910
Senast: Seabaz
·
Relationer Vi har en man i vår släkt som blivit totalt genomelak på äldre dar. Han är 91 år. Han blev änkling för 6-7 år sen och därefter har det...
2
Svar
23
· Visningar
4 387
Senast: pimy
·
Hästvård När jag kom till stallet i söndags kväll hade min häst ett rätt djupt sår på undersidan av huvudet, mitt emellan mule och ganasch. Såret...
2
Svar
38
· Visningar
4 747
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar