man och svans kvar på sommaren!!! :'(

I

isan_love

min häst kliar av sig sin man och svans under sommaren, och det är så hemskt för jag tycker inte det är snyggt med snaggad man på en häst :(
Hennes man växer alltid ut under vintern igen men sen vi sommaren kliar hon av den igen... har pågått i två år nu :(
Jag har märkt att hon börjat klia sig mycket igen nu när vi har släppt ut dom på "dygnet runt" bete i hagen så jag tror det beror på alla små otäcka varelser som myggor och sånt som kommer fram på kvällen.
Eller vad kan det annars vara???
Vad kan man använda för hjälpa hennes älskade man och svans??
Behöver lite råd så ja svara snabbt så hennes man å svans inte hinner försvinna helt, ska till Hö*ks imorrn så om ni vet nått bra medel lr nått där så fram med era förslag :bump:

Sv: man och svans kvar på sommaren!!! :'(

Det kan vara eksem, då är ett eksemtäcke det överlägset bästa du kan köpa. Det låter rätt logiskt att det är knott som framkallar det, s.k knotteksem. Använd sökfunktionen så hittar du massor om sommareksem!

Själv använder jag täcke, Horsol och flugmedlet RB86. Det fungerar bra för oss. Det går tyvärr inte bota (vad jag känner till), men man kan minska hästens besvär genom att inte utsätta den för det som framkallar klådan.

Spännande resonemang, det är hemskt för att du tycker att det är fult, inte för att hästen kanske blir halvt galen och uppäten alltså?

Eller vad kan det annars vara???
Vad kan man använda för hjälpa hennes älskade man och svans??

Be veterinären undersöka för att vara säker på att det är eksem och inte andra allergier. Men också om vet kan undersöka vilket typ av eksem det kan handla om- det kan vara knott-, sol- eller gräsexem bland annat.

Spännande resonemang, det är hemskt för att du tycker att det är fult, inte för att hästen kanske blir halvt galen och uppäten alltså?

såklart jag tycker synd om min älskling men det trodde jag var helt självklart att man älskar sin häst så jag trodde inte man behövde skriva en halv sida om hur bäst och hur synd det är om hästen för det fattar alla ändå;)

Det kan vara eksem, då är ett eksemtäcke det överlägset bästa du kan köpa. Det låter rätt logiskt att det är knott som framkallar det, s.k knotteksem. Använd sökfunktionen så hittar du massor om sommareksem!

Själv använder jag täcke, Horsol och flugmedlet RB86. Det fungerar bra för oss. Det går tyvärr inte bota (vad jag känner till), men man kan minska hästens besvär genom att inte utsätta den för det som framkallar klådan.

hur vet man om det är eksem då?

Jadu, bra fråga. Man får helt enkelt köra ner näsan i hårremmen och kika efter. Man ser rätt snart om något är fel, huden blir lite "elefantlik", skorvig, ibland (om man inte sköter om eksemen) inflammerad och sårig. En veterinär kan vara bra att ha till hjälp om man är osäker. Det finns säkert massor av läsning runt här på forumet, sök och se vad som finns!

Jag tror du kan chansa på att köpa ett eksemtäcke (de har på Hööks) och någon klådstilland salva, typ AVS14 (finns massvis det är bara att testa sig fram). Det brukar gå åt en hel del pengar i början innan man vet vad som fungerar för just den hästen..
Om du har möjlighet kan det vara bra om hästen får stå inne när det är som mest bitande insekter ute, någon timme vid solupp- och nedgång, eller med möjlighet att gå in när den själv känner för det.

min hästs man börjar försvinna nu tyckte det hjälpte med nylanders hästkräm till att börja med men nu tror jag att jag får ge upp med det.

Det känns hemskt att hästen ska behöva gå med täcke på sommaren. Men samtidigt så sätter jag hellre på ett täcke än att låta hästen lida... För jag är nästan helt säker på att det är knott det handlar om eftersom det är solnedgång och soluppgång det börjar klia på henne! Är det ett täcke jag ska ha då?? hjälper det mot knott??

Så hur mycket kostar ett sånt här eksemtäcke nu då?? jag behöver ju med hals eftersom det är man och svans som försvinner under sommaren.

Ska man låta täcket va på hela dagarna eller bara kväll, natt, morgon??

Senast ändrad av en moderator:

prova prob produkterna.. oljan + schampot...

eksemtäcke finns bara med hals att få tag på vad jag sett. kostar allt från typ 800kr upp till 3000kr.

Men googla på prob produkterna, dom hjälper utmärkt mot eksem etc.

Mitt islandssto har knott-allergi. Hon kliar sig i man och svans. Hon är nu inne på sin 7:e sommar med exem så jag har hunnit prova mycket. Låter som att din häst har någoty liknande. Det som gäller för min häst är: Exemtäcke ända från våren, så fort första knottet syns till, till sent på hösten då dom försvinner. Hon har täcket på sig ute. Hon måste gå in på natten då det är allra värst för henne kvällar och morgnar, och inne får hon vara utan täcke för att få "lufta lite". Jag smörjer in hennes man och svansrot med något klådstillande morgon och kväll. Har provat många, många olika produkter- men just nu använder jag prob-produkterna, dom fungerar bra på min häst. Men som sagt, man måste prova sig fram till vad som fungerar för just din häst. Viktigt att tvätta manen och svansen med jämna mellanrum då alla "rester" av gammal salva mm gör klådan värre. Jag sprayar även något knott-flugavvisande utepå täcket för att försöka hålla dom på lite distans.

Men det jag tycker är allra viktigast: Täcket! Hästar med knott-allergi, eller exem, mår jättedåligt, och vi måste verkligen göra allt för att göra det så bekvämt som vi kan för dom!

Lycka till och hoppas du hittar något som fungerar!

kl

Min lilla tjej led första sommaren av ganska svår allergi, provade allt men inget hjälpte. För två år sedan testade medlet Horsol, och sedan dess har hon inte kliat.

Det är inte vanlig knott, utan Svidknotten som ställer till det. eftersom de attackerar i stora horder och är mycket små, så kan man knappast vifta bort dessa som en vanlig mygga. Svidknotten är inte en knott, trots namnet. Dom trivs vid varmt, vindstilla väder, görna vid något ställe där det finns någor vattendrag, tex kärr, myrar, strandängar, strandnära betesmarker mm.

det verkar ganska glasklart att hästen har eksem.
om det är eksem eller inte spelar faktiskt ingen roll hästen måste tas om hand oavsett för att slippa plågan.
täcke, insektsspray och att ta in hästen om knotten är besvärliga.
att låta hästen gå och lida i en hage och skrubba av sig man och svans är direkt oansvarigt.

Köp absolut ett flugtäcke till henne! Och vänta inte, ju tidigare du agerar desto bättre möjligheter har du att ge henne en dräglig sommar.

Ställde samma fråga förra sommaren ang. min häst, och det var det överlägset bästa rådet jag fick. Vad täcket heter är inte så noga bara det täcker hals o svansrot och har bra passform. Jag köpte ett dyrare weaht*rbeat*r för ca 700, det har funkat kanonbra, sen köpte jag ett billigare på ull*r*d för ca 250 det har fungerat nästan lika bra.

Det känns hemskt att hästen ska behöva gå med täcke på sommaren. Men samtidigt så sätter jag hellre på ett täcke än att låta hästen lida... För jag är nästan helt säker på att det är knott det handlar om eftersom det är solnedgång och soluppgång det börjar klia på henne! Är det ett täcke jag ska ha då?? hjälper det mot knott??
Det är inte synd om hästar som har flugtäcke! Det är synd om hästar som har klåda!!

Kan du välja hagar utan trän och annat att klia sig på så är det en fördel iallafall nu när klådan har kommit igång.

Jag smorde man o svansrot med en hemgjord olja med eteriska oljor i: lavendel och cederträ. Verkar lugnande och läkande. Sen tvättade jag henne en ggr/vecka med grönsåpa.

Eventuellt kan veterinär hjälpa med nån antihistaminspruta, har inte testat detta själv men kanske kan vara värt att höra sig för om.

Har du möjlighet att låta henne stå inne när knotten är värst (skymning och gryning) så är det också positivt.

Senast ändrad av en moderator:

Jag är inte riktigt säker än men jag tror att täcket gjorde det värre för min mammas häst, vi tyckte så synd om dom så vi köpte eksemtäcken för att lidra knotten på natten,
men det känns som om hästen började klia sig mer efter att han fick täcket på sig.
Samma med dom andra hästarna, så nu ska vi se ifall det bli bättre när vi låter dom gå utan täcken. Hittils verkar dom ha det bra och inte vara så störda av knotten (det blåser mycket i deras nya hagar också)

Men jag tänkte på min lilla tjej också, hon kliar sig inte någonstans och verkar inte alls ha problem med knott eller mygg hon är schwizad eller hur det nu stavas :P
Men jag funderar ändå på att sätta på henne ett eksemtäcke utan hals för i deras hage blåser det inte så mycket och det är rätt mycket skog. Tycker ni jag ska göra det? Eller ska jag vänta och se?
Men sen vet jag ju inte hur hon har det under natten heller...

undrar hur mycket ett eksem täcke kostar?? mer än 1200???

Täcken ligger på mellan 1000-2000kr beroende på märke och var du köper det!

Min förra ponny kliade sg också så där men han var mer mjällig och torr än "eksemig".. Dessutom stod han i en hage där luften INTE stod stilla och det fanns inte mycket att klia sig på. Det var främst i boxen som han kliade sig... Jag köpte ett schampo på apoteket för häst som återfuktade mm... huden. Det schampot fungerade utmärkt på min ponny men jag har förbannat mig själv för att jag inte la namnet på schampot på minnet *suck* :o

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka