man och svans kvar på sommaren!!! :'(

Sv: man och svans kvar på sommaren!!! :'(

jag tycker det är enastådende med täcke på min exemponny!! Dessutom besväras hon inte av brömsar som de andra så både ponnyn o jag e nöjda, o framförallt så slipper hon klia sig!!

Jag svampar min häst med jodopax ut-blandat med mycket vtn svagt gult bara och det hjälper min lille man..:idea:

älskar ullared xD men tyvärr så ska vi nog inte dit föränns i höst å då e det ju lite sent :(

*KL*

Köp inte ett FLUGtäcke, köp ett EKSEMtäcke.

Ponnyn här fick tyvärr debuterande eksem i år. Hade flugtäcke (fint nät, små hål) med hel hals, magplatta och svanslapp. Kliade sig ändå, ordentligt.

Sen blev det sopor av flugtäcket pga kliningen, så då fick han ett Boett eksemtäcke.

Dag ett med täcket - ponny kommer in för att äta sina mineraler som vanligt. Äter dem, kliar en pyttestund och ställer sig sen och äter silage.

Dag två - ponny kommer in, äter mineralerna, ställer sig och äter silage. Inget kli (kanske kliade sig sen dock).

Dag tre - som ovan.

Och innan, med flugtäcke, så han kom in, åt sina mineraler och började sen kliiia. Han har flyttat boxfronten 2 cm och sidoväggen 3 cm utåt med sitt kliande..

Men med eksemtäcket avtog kliandet iaf i det läget (det jag ser bäst) med 95%. Och då har jag inte smörjt honom sen jag köpte eksemtäcket heller, vilket jag gjorde innan.

Så, eksemtäcke absolut. Finns från tusenlappen och upp till 2000 kr ca för ett Boett (originalet). Det lönar sig att köpa kvalitet i det fallet, är rätt stor skillnad på tyget...

Sen finsn det ju olika smörjor, att anv i komb med täcket, där är det mer individuellt vad som fungerar, här tycks Horsol faktiskt fungera såtillvida att det iaf minskade kliet lite. Men som sagt, allra störst effekt gav eksemtäcket.

Och jag NJUTER varje gång jag ser honom ställa sig och äta silage istället för att klia hysteriskt. Och jag NJUTER av att se på täcket att han kliat lite ute men inte hysteriskt. Och jag NJUTER av att se honom lugnt gå och beta med svansen fridfullt svängande någon gång ibland.

Hur mycket han NJUUTER av sitt UFO-täcke kan jag inte riktig svara på, men jag kan gissa att det är en hel del ;)

Ta in skymning och gryning hjälper med, men det är verkligen skymning och gryning som gäller då, går inte komma vid åttasnåret på morgonen.

vilken tid är skymning/ gryning då???

Beror på var i landet du bor och vilken månad det är ;) När solen går ner och upp. På sommaren är det ju ljust nästan dygnet om, men du kommer ändå se ett mönster i vilken tid på kväll resp morgon som knotten är som intensivast.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka