Man kan väl inte...

Vita_N_6520

Trådstartare
.. se utifrån att hästen har/ har haft en senskada? :confused:

En person sa att kiropraktorn sagt att hästen hade haft en senskada som inte var riktigt utläkt.
Jag tänkte kommentera att man kan ju inte se det utanpå, men då blev jag osäker så jag höll tyst.
När man har varit hästlös i över ett år blir man lite glömsk. ;)

Jag har själv haft en häst med misstänkt senskada (svullnad) men som UL visade att svullnaden låg precis utanför, det var dels därför min spontana tanke var att det var fel.
Men jag kanske har fel? :P

Sv: Man kan väl inte...

Vissa går att se i vissa skeden. Sedan kan man ju misstänka att kiropraktorn kan se/känna på hästens rörelser att den kan ha en skada.

Hur menar du nu? Det går att se i vissa lägen om det är en senskada, både en ny sådan och en utläkt. Har du hört om banan sena? vid riktigt svåra senskador blir senan aldrig sig lik även efter att det läkt och är mkt tydlig att den varit där. En insatt person kan med största sannorlikhet bedöma att det verkar ytterst troligt med en senskada eller en utläkt sådan.

Jo det går att se, tex en böjsena brukar ju alltid vara synligt, gaffelbandsskador kan man också känna genom ärrbildning beroende på hur skadan varit.

Fast hur kan man då se det? Alltså vara saker på att det är en senskada eller om det är nåt annat vid senan?
Som sagt på min var vi ju helt säkra på att det var senan, det var ju iprincip bara tur att det inte var det.

Och där försvann nog mitt inlägg så jag kan väl sammanfatta det som att Jo jag har nog både sett/känt och hört om det nån gång. :P

Både ja och nej. En del får ju permanenta förtjockningar av ärrbildningarna t ex. Andra kan 'vita päls'-ärr vittna om att de haft en senskada. ANdra kan man se förtjockning/ärrbildning med hjälp av UL, och ytterligare andra kan man inte ens med UL se att det funnits en senskada.

Sen kan ju det givetvis finnas ärr som beror på annat osv, men en kunnig person och om det gäller en lättpalperbar sena så där är det nog inte så svårt, varken att konstatera att det ÄR just senan, eller om det är helt utläkt eller ej. Det är nog det sistnämnda som är svårast dock att 'se med ögat' och känna, då vissa som sagt får permanent förtjockad sena även när den är så läkt den kan, andra inte har någon kvarstående förtjockning.

Men t ex en förtjockad ytlig böjsena som är palpationsöm så krävs det ju inte direkt veterinärexamen för att anta att det finns en icke utläkt senskada där.

Däremot att utan ultraljud bedöma (övht) t ex en skadad nedre infästning till djupa böjsenan - det är ju en annan femma.

Enkelt svar på en enkel fråga... Ja, du kan se om hästen har en pågående eller har haft en senskada. Men absolut inte på alla. Och nästan alla ser olika ut.

Mvh Domino_s

Hur menar du nu? Det går att se i vissa lägen om det är en senskada, både en ny sådan och en utläkt. Har du hört om banan sena? vid riktigt svåra senskador blir senan aldrig sig lik även efter att det läkt och är mkt tydlig att den varit där. En insatt person kan med största sannorlikhet bedöma att det verkar ytterst troligt med en senskada eller en utläkt sådan.

Hur visar sig sk banansena? (nyfiken)
Fick lära mig att galoppörer som är "slutkörda" i träning/tävling kan få bestående skador som kan visa sig genom att de"hänger i knäna", typ niger lite med frambenen. Visar det sig i benställningen eller känner man det direkt på senan?

Liknande trådar

Hästvård Hej! För fyra veckor sedan var vår ponny svullen på utsidan av skenbenet, höger fram, när vi tog in henne från hagen. Hon var inte halt...
Svar
7
· Visningar
2 485
Senast: Robina
·
Hästvård Läser så mycket skräckhistorier hela tiden, så nu undrar jag: Någon som haft ett sår på samma ställe som visat sig INTE vara senskada...
Svar
19
· Visningar
2 983
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Vi fick ta bort en av våra hästar som hastigt blev sjuk förra veckan. Vad den blev sjuk i kommer vi nog tyvärr aldrig få veta eftersom...
Svar
14
· Visningar
4 889
Senast: lizzie
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 396
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka