Man kan ju rida western på alla hästar.....

Sv: Man kan ju rida western på alla hästar.....

Skryter? Det var en som ville se en bild på min häst o sedan när jag givmilt nog lade ut en bild så var det en annan som tyckte att hon var söt, o vad göra annat än hålla med?:cool: ;)

Om det inte vore för att min travare inte fungerar på tävling så skulle vi nog kunna vinna en lättare reiningsklass med lite träning. Han kan spinna (i skritt) Galopp från stillastående, Rollbacks är han kung på. Slidestops är lite svårt men det skulle nog gå det med.

Men han vill inte. Blir hysteriskt nervös och ingenting funkar.

lillamyggan skrev:
Om det inte vore för att min travare inte fungerar på tävling så skulle vi nog kunna vinna en lättare reiningsklass med lite träning. Han kan spinna (i skritt) Galopp från stillastående, Rollbacks är han kung på. Slidestops är lite svårt men det skulle nog gå det med.

Men han vill inte. Blir hysteriskt nervös och ingenting funkar.
Jag vet precis hur det är, har samma dilemma med min Whitney. Så därför tycker jag inte att jag är shysst mot henne om jag ändå släpar runt henne på tävlingar. Har försökt vänja henne i två år, men det går inte.
Så nu är hon sällskap/promenadhäst och det tycker hon e sköööönt.
/Änglahäst

*Lånar knapp*
Jag har en 6årig korsning mellan Paint och Connemara som jag rider western med. Jag köpte honom i somras och vi har hunnit med en träningstävling och en D-tävling men rätt ok resultat. I år kommer vi debutera på C-tävling och även vara med i westernallsvenskan. Det ska bli skojjigt. Han älskar verkligen att jobba och lära sig nya saker.
I tisdags gjorde vi galoppombyte för första gången iiihh :banana: .

Jag rider western på en fjording, dock så får jag väl räkna mig som rätt "grön" som westernryttare men man lär sig ju eftersom :p , hästen som jag rider är bara riden på westernvis & det trivs han med, han är VÄLDIGT känslig & den som nångång sagt att fjordingar är sega får nog ta & äta upp dom orden :angel: :D , han är allt annat än seg....Ägaren rider clinics & tävlar även lite då & då med honom :)

Jag rider en kallblodstravare på D- och Cnivå. Urduktig! Kanske lite mycket nerv för att passa som tävlingshäst egentligen men brukar kunna hålla nerverna i styr rätt bra. Vi har vunnit några klasser, kommit tvåa och trea i några men det verkar som 5:e placeringar är vad som förföljer oss:smirk:

Det är klart att alla hästar funkar till western, men ska man ta sig upp å kanske tävla i Danmark, Tyskland och i större sammanhang är det bara några få raser som platsar, eller rättare sagt... systemet har gjort det så....

Jag började på en travare som kunde det mesta efter 5 års slit... men det ska ni veta var till stor hjälp nu när man har något att kunna jobba ännu längre med. Att köpa färdiga hästar som kan allt är inte att rekomendera till att börja med. Är man utbildad själv kan man köpa en sån... Annars blir det bara pannkaka av alltihop. Man ser många fina hästar ute på de stora tävlingarna med inte fullt så duktiga ryttare... Hästar som skulle gå mycket bättre med en annan ryttare som förstår vad de ger sig in i.

Men på de tävlingar som man ser alla raser på, ser man också något annat... hästar och ryttare, som till större utsträckning, komunicerar med varandra och vet var de har varandra.. och de ser ut att ha mycket roligare...

Själv har man nu ett krutpaket till Quarter sto... 6 år.. och vi kan säga som så att vi förtjänar varandra... Vi kommer överens, men om vi inte hade kommunicerat så hade det gått åt pipsvängen...:smirk:

Jag vill bara säga...:bow:

Bra skrivet:D...själv har jag haft både vbl-travare, halvblod, korsningar och nu en korsning och en Welsh Cob. Ska bli kul att se var vi hamnar:D

Min förra häst, ett vbl-trav, kunde det mesta och vi skulle just upp i C-klass när hans ben sa upp sig...han blev 17 år. Trist efter allt arbeta man lagt ner:(...

Jag började rida western för 2-3 år sen med min ridtravare på 13 år. Vi har bara varit med i en tävling. En D-tävling innan vi knappt visste vad western va men kul hade vi iaf. Kom nog sist i varje gren pga gymkhanatakterna som satt i sen träningarna. Red trail o pleasure. Nästa gång får det nog bli att satsa på fartgrenarna.

Jag har ridit och tävlat western med olika raser... Jag började på min shettis som jag tyvärr inte han tävla på någon tävling med för jag växte ur honom, men jag var med på en tränigntävling hos min kompis och då filmade dom mig och de andra som var med, och visade sedan en gång för några tränare (kommer inte ihåg vilka, men några störra tränare var det i alla fall) och dom tyckte att jag och shettisen var jättebra.... :p
sedan började jag rida våran fjording (2003) och var ute och tävlade på D-tävlingar med en sommar och utan att skryta kom jag aldrig hem från en tävling utan att ha vunnit minst en klass... :love: den hästen gjorde allt för mig! =) men sedan var vi tvungen att ta bort henne p.g.a. tarmvred.... (2004) :cry:
men sedan fick jag tag på ett vbl som jag red in (med hjälp av syrran) och var ute på vår första tävling 2005 där jag kom 3:a två gånger (trail och Reining)
min syrra har en nordsvensk som hon tävlar med och har tagit flera vinster med och bra placeringar i mest trail och ranchtrail...
jag har en släckting som har två ryska korsningponnyer som är jätteduktiga och två kompisar som också är ute och tävlar med oss... dom har en fjoring/nordsvensk och en Quarterkorsning med shettis och russ i :p .... och alla har det gått jättebra för!
så visst kan man ha vilken ras som helt att tävla med i western! :banana:

:) jag ahr ett välstammat halvblod som båda tränas på kor och ska tävlas i detta i sommar.Hon hatar vanlig ridning och är vacker och liknar en western paint korsning eller något.de flesta hästar passar!har även en quarter men är under inridning.
se första sidan.

okej, vad skoj! jag känner en som har ett halvblod och tävlar upp till B-tävlingar med sin och den hästen är jätteduktig! så visst går det även med en "klassisk" derssyrhäst! :)

bild1111_orig_SE.jpg

bild1115_orig_SE.jpg

bild1119_orig_SE.jpg

Haha de ser ut som skit just nu å inga muskler eller påskjut heller. Men, de sitter snart där de ska igen.

Vet inte om du vill ha kommentarer till bilderna, men skjuter in några i alla fall. (Vill du inte ha kommentarer så kan du ju hoppa över resten av inlägget... ;) )

På din andra bild så går hon alldeles för lågt och alldeles för framtungt. Jag skulle definitivt arbeta på att rida henne i en annorlunda (framförallt inte så låg!) form, och försöka få henne mindre framtung! Tredje bilden ser bättre ut!

Hon tuggar till på mellersta bilden och sänker huvudet massor då ;)
Samt att i början och i slutet på passen får hon söka sig så långt ner som till marken med nosen för att sträcka ut och stretcha! :)
Här har du en bättre

bild1108_orig_SE.jpg

bild1118_orig_SE.jpg

Vi jobbar massor på bakifrån och fram istället för tvärtom!
Plus att hennes feta hals kan få henne att se ut att vara mycket fram ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 021
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 955
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 726
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 422

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka