Män högst rankade i världen - Hoppning

M

Mato

Kollade på rankings listan för hoppning och såg att av de 76 främst rankade så var endast 13 st av dem kvinnor.
Varför tror ni att det är så? Även fast majoriteten av alla som rider i världen är kvinnor, så lyckas män bättre?

Sv: Män högst rankade i världen - Hoppning

jag vet inte hur det fungerar utomlands, men jag har några egna reflektioner om hur det är i Sverige. Som ridlärare upplever jag ofta att tjejer är i överkant självkritiska, många är mycket bättre än vad de själva tror, och klankar ned på sig själv eller undviker att utmana sig, medans många killar tvärtom har gott självförtroende och plöjer på tills det går bra. Killar är även mer benägna att byta häst om hästen inte passar dem eller inte fungerar så bra som önskvärt vore. Tjejer skyller hellre misslyckandet på den egna ridningen. Många gånger kan attityden vara mer avgörande för resultatet än talangen.

Många killar som håller på med hästar kommer från hästintresserad familj ( Det är ju tyvärr inte så vanligt att pojkar testar ridning annars ), och får nog därför ofta en bra uppbackning.

Det är inte alltid så enkelt att vara ensam kille som rider, så jag kan tänka mig att det verkligen är ett beslut att man vill hålla på med hästar som ligger till grund för det hela, en hel del tjejer rider nog för att man har kompisar i stallet. Som kille blir man tvungen att försvara sitt beslut.

Jag tror oxå att killar är mer tävlingsinriktade än tjejer och har mer vinnarskalle!!! Tjejerna nöjer sig nog ofta att pyssla och "tycka om" hästen och rida för nöjes skull och inte i huvudsak för att vinna. Summan av kardemumman blir ju därmed att killarna gör dom bättre resultaten...

Jag är inte riktigt säker på att det verkligen är majoritet av kvinnor i världen?

En orsak är att kvinnor föder barn, det gör inte män. Många lägger ner ridningen när barnen kommer.

Jag är inte riktigt säker på att det verkligen är majoritet av kvinnor i världen?

Funderade på det med. I Sverige är det ju en tydlig skillnad, men hur det ser ut i t.ex. Bangladesh har jag ingen aning om.

Har faktiskt inte fått fram siffra om det är så, men tänkte mer på hoppning, hur många som tävlar i sporten, även fälttävlan och dressyr osv. Så där kanske jag ljög, någon som vet hur man kan kolla upp det?

Har alltid undrat över detta eftersom här i Sverige ser man så många tjejer som är ute och tävlar och ibland kanske 4-5 st killar. Men på större tävlingar så är det ungefär lika många.

Många killar som håller på med hästar kommer från hästintresserad familj ( Det är ju tyvärr inte så vanligt att pojkar testar ridning annars ), och får nog därför ofta en bra uppbackning.

Den här teorin tror jag också mycket på. Har tänkt göra en vetenskaplig rapport om detta. Kanske borde man göra en research på de högst rankande männen för att se deras bakgrund och om de kommer från framgångsrika hästfamiljer?

Killar är mycket bättre naturligt än vad tjejer är :angel:
(på att rida)

Jag tror att det delvis kan vara lite så att många tjejer köper hästar och tar sig till 'toppen' tack vare deras passion till ridningen, även om de kanske inte är superduktiga, medan killar som tar sig till toppen är de absolut bästa killarna.
Därför räcker inte ridningen till redigt när man kommer till absoluta topplistan.
Killar som inte är riktigt bra (med undantag :cool: ) brukar inte fortsätta rida heller.
Jag har bara fått den känslan ibland :p

Det har väl lite med att killar är mer målmedvetna/tävlingsinriktade att göra. Känner dom att dom är jättebra så lägger dom ner sin själ i det, medan tjejer kanske slutar för att de inte känner att de har rätt intresse eller tid för det.

Det bler lite luddigt nu men kanske någon förstod :p

Ang att ridningen skulle vara större för tjejer tror jag inte, det är nog mest i Sverige det är så.
I vissa länger har de ju tom tävlingsklasser speciellt för tjejer /killar. Det skulle ju aldrig fungera här :D

Killar är mycket bättre naturligt än vad tjejer är :angel:
(på att rida)

Det har väl lite med att killar är mer målmedvetna/tävlingsinriktade att göra. Känner dom att dom är jättebra så lägger dom ner sin själ i det, medan tjejer kanske slutar för att de inte känner att de har rätt intresse eller tid för det.

Det bler lite luddigt nu men kanske någon förstod :p

Ang att ridningen skulle vara större för tjejer tror jag inte, det är nog mest i Sverige det är så.
I vissa länger har de ju tom tävlingsklasser speciellt för tjejer /killar. Det skulle ju aldrig fungera här :D

Har aldrig hört talas om att man har tävlingsklasser speciellt för tjejer och killar? Varför är det så för tror ni?

Jag tror att många tjejer ser hästar som mer än bara en häst, alltså som en vän eller något som man älskar medans killar endast ser en häst och ridningen som de älskar. Jag tror att alla tjejer går igenom en tid då man bara älskar sin häst och bryr sig inte om att utveckla sig själva i ridningen. Får inte samma vibbar av att killar har sånna perioder utan de fokuserar sig på ridningen direkt.

En orsak är att kvinnor föder barn, det gör inte män. Många lägger ner ridningen när barnen kommer.

Jag skulle säga att den största orsaken är att kvinnor föder barn och stannar hemma med dem, medan männen får barn men fortsätter satsa på tävlandet och reser runt jorden i alla fall. Har inga belägg för detta men jag är övertygad om att det inte är ett ovanligt scenario vare sig det gäller hästsport eller andra idrotter/karriärer.

kl
Som någon nämnde är tjejer/kvinnor också nog i allmänhet mer självkritiska och försiktiga medan män har lättare för att våga misslyckas och köra sitt race (nu generaliserar verkligen jag hej vilt)!

Dessutom är det ju så att den tiden som kvinnorna måste stanna hemma om man nu väljer att föda barn, den tiden faller de som stenar på världsrankingen. Meredith M-B tillsammans med några andra, försökte ju få till en ändring av detta - så att man "fryser" rankingpoängen under tiden man är borta. Tyvärr gick inte förslaget igenom (det är jag iofs inte så förvånad över, det är väl män som bestämmer...:mad: )

Var ligger Malin nu tex? Hon har ju varit hemma några månader och har precis gjort comeback på hoppbanan.

Jag tror inte det är av någon speciell anledning. Kanske bara för att dela upp klasserna?

Fast att påstå att det är pga graviditet är ju lite konstigt. Så jäkla länge är inte folk gravida.
Jag förstår inte heller varför man skulle frysa rankingen?
Skaffa barn är ett medvetet val man gör, det är ingen som tvingar en att göra det när man ligger i toppen på världsrakingen.
Är man borta från tävlandet (av fysiska problem eller medvetna val) så kan man ju inte ha samma rättigheter som dem som tävlar flera tävlingar under den perioden.. :crazy:

Däremot så är det ju säkert så att många avstår helt från ridning/tävling pga barn just för att de känner att de inte har tid/ork med båda.

Nog gick väl den ändringen igenom?! Från årsskiftet ska det gälla. Det minns jag bestämt att jag såg på Sportnytt/Sportspegeln för ett par veckor sen.

Graviditeten i sig är ju nio månader. Det mest rimliga att ha som generell gräns är att tävlandet fortsätter till halva graviditeten. Sen tar det för de flesta kvinnor ett antal månader att komma tillbaka i den form man varit tidigare samt få hästarna i god form. Ett år inte alls orimligt.
Frysa rankningen för att de kvinnliga ryttarna som skaffat barn sen ska kunna fortsätta tävla utan krångel med inbjudningar och annat. Sånt går mycket efter ranking.
Och ja, skaffa barn är ett medvetet val men jag tycker inte att ett tämligen vanligt val ska straffa kvinnorna på det sättet. Att kvinnor i ålder 25-40 skaffar barn är inget konstigt eller fel eller dåligt.

Vissa idrotter, t.ex. skidåkningen fryser ranking en säsong vid skador. (Om jag minns helt rätt.)

Varför man ska frysa rankingen?

Män som väljer att skaffa barn kan tävla hela tiden - den enda frånvaro de har det är när själva barnet avlas och det tar ju ingen tid från tävlingarna... :o Kvinnorna däremot, de brukar kanske rida fram till 5:e graviditetsmånaden och kommer sen tillbaka ett par, tre månader efter förlossningen - dvs minst ett halvårs frånvaro. Det sänker din ranking rätt mkt... Och med tanke på att det är precis som LadyCovergirl säger. Elitryttarna blir ofta inbjudna till stora meetings osv, dessa inbjudningar baseras på ranking + att sponsorer, hästägare osv oxå tittar på rankinglistor bla. Där har männen en klar fördel gentemot kvinnorna, eftersom de aldrig behöver ha den frånvaron på tävlingsbanan.

LadyCovergirl: Då har jag missat den informationen, det senaste jag hörde var på Merediths clinic på Flyinge och då sa hon att det tyvärr inte hade gått igenom. Men jag kan ju ha hört fel...
Nu gäller det iaf inte, Malin B har fallit från 25:e till 214:e plats. Meredith ligger än så länge på 20:e plats (fallit från 7:e), men det lär hon ju inte hålla länge till.

Dessutom har ju de som ligger på topp 10-listan en egen personlig plats på alla världscuphoppningar och slipper konkurrera med alla andra om sitt lands platser. Det är en enorm fördel... Meredith har ju legat på topp 10 "hur länge som helst". :laugh:

Jag tror att det sas på Sportnyheterna veckan innan Globen, inte helt säker på tiden dock. Men helt säker på att jag hört det på TV. Där sas det att det skulle gälla från årsskiftet.

+L8P8

Jag tänkte också på det. Ridsporten fryser väl inte rankingen om ryttaren går och bryter benet?
Olyckor är ju inget man kan förhindra, graviditet är något man kan vänta med till en mer passande tid om man tycker tävlandet är viktigt. Har man ett allvarligt benbrott så är det ju längre läktid än en bra förlossning + tid innan/efter.

Ang män vs kvinnor som skaffar barn går det ju inte att jämföra redigt :p
Alla kvinnor är medvetna om vad en graviditet innebär och då får man ju också ta att man blir borta från tävlingen ett tag.

Jag tycker bara det känns extremt orättvist mot dem som tävlar mängder med tävlingar och sen kan nån ha platsen kvar i ett halvår/månader utan att behöva göra ett skit :crazy:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 594
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 589
Senast: Pratsch
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 653
Senast: Mabuse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Den bättre känslan inombords som jag började känna i början av mars har hållt i sig. Det känns som att det har ljusnat - både om dagarna...
Svar
1
· Visningar
1 018
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2