Man fick hjärtstopp på hästryggen – var kliniskt död i fem minuter

Under en hopptävling på Grevagården fick en man hjärtstopp på hästryggen. Mannen fick direkt hjärt-lungräddning på plats och med hjälp av hjärtstartare räddades hans liv. Nu är han helt återställd och vill tacka sina livräddare.

Nä, det känns inte alls bra att det är olika. Jag gick via Falck (gamla Previa) och de borde ju veta hur det ska göras tänker man?
Det är ju inte dåligt att göra inblåsningar, men om folk inte gör kompressionerna alls för att de är rädda för att göra inblåsningar så är det bättre att man bara gör kompressioner än inget alls eftersom kompressionerna är viktigast. Det är väl därför det lärs ut olika gissar jag.

För mig har vad som rekommenderas vid HLR ändrats flera gånger seden jag gick i skolan.
Sist jag gick var det bara bröstkompressioner och inga inblåsningar.
Själv är jag glad för att inblåsningana är borta då jag ofta fick dockan att spy då jag tog i för mycket:yuck:.

Kl. Trodde det var rutin på alla jobb att ha HRL brandträning med jämna mellanrum.
Så är det säkert.
Gick i februari när det rekommenderas att bara göra bröstkompressioner.

Känns ju inte så bra att det läras ut olika.
Vi utgick från det officiella materialet, det borde ju alla göra. Såg filmer inspelade hos 112 både om barn- och vuxenhlr.

https://www.hlr.nu/utbildningsprogram/
Jag har jobbat på vårdcentral sedan 2017 fram tills mars i år, alltså 6 år. Min första och enda HLRutbildning skedde nog 2008, på mitt dåvarande städjobb. Inte en enda HLRutbildning eller genomgång på en enda av de tre vårdcentralerna jag jobbat på. Nu jobbar jag på sjukhus och såg att både brand-släckningsövning och HLR står med på kompetensportalen för mig att genomföra som obligatoriskt. Måste erkänna att det är märkligt att HLR inte gås igenom på en vårdcentral faktiskt...
Ja, slött av chefen att inte se till att alls gör de obligatoriska utbildningarna!
Med det sagt så gick jag också alldeles för länge mellan mina hlr-utbildningar på jobbet, men i våras kördes en drive på min klinik med egna utbildningar som alla deltog på. Alltså att några av klinikens sjuksköterskor höll i utbildningen, så vi behövde inte åka iväg något. Smidigt.

Precis, den berättar vad man ska göra och vad man ska göra ”mellan” ev användning av själva startaren (tex ”fortsätt ge kompressioner”), de fungerar heller inte om puls finns, så det går inte att använda den på någon utan hjärtstopp. det viktigaste är att veta att de finns och var de finns och det är inte så lätt. Senast på lunchen idag berättade en kollega att hon och hennes man (bägge läkare) sprungit på ett sms-hjärtstopp under semestern (via appen) men inte tänkt på att kolla om/var det fanns hjärtstartare i närheten. Det hade däremot en annan med appen (ssk) gjort och hämtat upp den närmaste på vägen. Nu var det inget hjärtstopp men något alla bör reflektera över i händelse av hjärtstopp.
Som jag förstått det så talar appen talar om vad du ska göra, dvs om det finns fler i närheten som accepterar att hjälpa till när man får larmet i appen så får några instruktioner att ta sig direkt till patienten och någon annan ska hämta hjärtstartaren, och appen talar om var den finns.

Som jag förstått det så talar appen talar om vad du ska göra, dvs om det finns fler i närheten som accepterar att hjälpa till när man får larmet i appen så får några instruktioner att ta sig direkt till patienten och någon annan ska hämta hjärtstartaren, och appen talar om var den finns.
Så är det kanske, fick det bara berättat för mig och har peppar peppar aldrig blivit larmad själv.

Men lär man sig inte första hjälpen i skolan? Jag har för mig att jag fick lära mig det i skolan. Då var det dock inget om hjärtstartare, men det lär sig säkert de unga idag?
Och det är ju ändå ganska många som får lära sig hlr via jobbet?
De gör HLR i 6:an. Dock inte hjärtstartare i den åldern.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 385
Senast: Sesca
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Är det möjligt att ta sig ur en depression? Klart det är ... Men det känns rätt tröstlöst. Jag har varit inne i en rätt djup depression...
Svar
18
· Visningar
1 931
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För drygt 10 år sedan plöjde jag böcker om hälsa och framförallt hormonell hälsa, och läste boken “Kaos i kvinnohjärnan” för första...
Svar
8
· Visningar
997
Senast: cassiopeja
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag var min pojk vän här ett tag ❤️ Vi var bara ute och lyssnade på musik och pratade och så. Jag är i en mera dålig period nu så jag...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 506
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka