Man fick hjärtstopp på hästryggen – var kliniskt död i fem minuter

Under en hopptävling på Grevagården fick en man hjärtstopp på hästryggen. Mannen fick direkt hjärt-lungräddning på plats och med hjälp av hjärtstartare räddades hans liv. Nu är han helt återställd och vill tacka sina livräddare.

På jobbets hlrutbildning sa man att man kan inte använda en hjärtstartare fel, alltså man kan inte göra skada med den och det är tydliga instruktioner.
Precis, den berättar vad man ska göra och vad man ska göra ”mellan” ev användning av själva startaren (tex ”fortsätt ge kompressioner”), de fungerar heller inte om puls finns, så det går inte att använda den på någon utan hjärtstopp. det viktigaste är att veta att de finns och var de finns och det är inte så lätt. Senast på lunchen idag berättade en kollega att hon och hennes man (bägge läkare) sprungit på ett sms-hjärtstopp under semestern (via appen) men inte tänkt på att kolla om/var det fanns hjärtstartare i närheten. Det hade däremot en annan med appen (ssk) gjort och hämtat upp den närmaste på vägen. Nu var det inget hjärtstopp men något alla bör reflektera över i händelse av hjärtstopp.

Hjärtstartaren ger instruktioner, så det är väldigt lite man egentligen behöver kunna om det finns en sån. Det enda är väl egentligen att man ska våga använda den (typ veta att den ger instruktioner!) :)
Har man aldrig sett en hjärtstartare användas så är det ju svårt att veta att den ger instruktioner.
Jag tror inte att den jag använde på min senaste HLRkurs gav instruktioner om var man skulle placera elektroderna. Det var väl ungefär det vi övade på.

Har man aldrig sett en hjärtstartare användas så är det ju svårt att veta att den ger instruktioner.
Jag tror inte att den jag använde på min senaste HLRkurs gav instruktioner om var man skulle placera elektroderna. Det var väl ungefär det vi övade på.
Det finns bilder som visar var elektroderna ska sitta. Iaf på de jag sett när vi nyss hade utb😊

Precis! Det viktiga är att allmänheten vet att de finns, var de finns och att det aldrigkan vara farligt att använda. De flesta har ju aldrig sett en hjärtstartare.

En av våra grannar skaffade en hjärtstartare för några år sedan. Sedan la han en lapp i allas brevlådor med sitt telefonnummer, instruktioner om var den finns och att det är ok att slå söder fönsterrutan ifall de inte är hemma. Känns väldigt bra att veta!
Deras hjärtstartare finns med i hjärtstartarregistret

Precis! Det viktiga är att allmänheten vet att de finns, var de finns och att det aldrigkan vara farligt att använda. De flesta har ju aldrig sett en hjärtstartare.
Och även där så antar jag att allmänheten inte har koll på att den inte är farlig att använda. Vi som har gått HLR-utbildning vet, ytterligare några andra vet, men det finns en stor andel som inte har en aning.

Och även där så antar jag att allmänheten inte har koll på att den inte är farlig att använda. Vi som har gått HLR-utbildning vet, ytterligare några andra vet, men det finns en stor andel som inte har en aning.
Men lär man sig inte första hjälpen i skolan? Jag har för mig att jag fick lära mig det i skolan. Då var det dock inget om hjärtstartare, men det lär sig säkert de unga idag?
Och det är ju ändå ganska många som får lära sig hlr via jobbet?

Men lär man sig inte första hjälpen i skolan? Jag har för mig att jag fick lära mig det i skolan. Då var det dock inget om hjärtstartare, men det lär sig säkert de unga idag?
För mig har vad som rekommenderas vid HLR ändrats flera gånger seden jag gick i skolan.
Sist jag gick var det bara bröstkompressioner och inga inblåsningar.
Själv är jag glad för att inblåsningana är borta då jag ofta fick dockan att spy då jag tog i för mycket:yuck:.

Kl. Trodde det var rutin på alla jobb att ha HRL brandträning med jämna mellanrum.

För mig har vad som rekommenderas vid HLR ändrats flera gånger seden jag gick i skolan.
Själv är jag glad för att inblåsningana är borta då jag ofta fick dockan att spy då jag tog i för mycket:yuck:.

Kl. Trodde det var rutin på alla jobb att ha HRL brandträning med jämna mellanrum.
Jag gick HLR i maj. Då skulle det vara inblåsningar. 😊

Jag har jobbat på vårdcentral sedan 2017 fram tills mars i år, alltså 6 år. Min första och enda HLRutbildning skedde nog 2008, på mitt dåvarande städjobb. Inte en enda HLRutbildning eller genomgång på en enda av de tre vårdcentralerna jag jobbat på. Nu jobbar jag på sjukhus och såg att både brand-släckningsövning och HLR står med på kompetensportalen för mig att genomföra som obligatoriskt. Måste erkänna att det är märkligt att HLR inte gås igenom på en vårdcentral faktiskt...

Jag tror att man gör det numera. När jag gick i skolan blev vi visade hur man gör inblåsningar, utan att få prova själva. Hjärtkompressioner fick jag lära mig på en ADR-utbildning (transport av farligt gods) för mindre än 10 år sedan. Jag hade nog vågat prova ändå, efter att ha sett det på tv (112 på liv o död). Men hjärtstartaren var okänd för mig till min senaste yrekesutbildning, för 3 år sedan.
Med detta vill jag säga det jag tjatat om flera gånger tidigare, att det är långt ifrån säkert att de personer som finns i ens omgivning har koll på hur man ska göra.

Då jag gick utbildningen senast var instruktionen att också använda inblåsningar om det gällde barn, eller vid drunkning. I övriga fall enbart kompressioner.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 385
Senast: Sesca
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Är det möjligt att ta sig ur en depression? Klart det är ... Men det känns rätt tröstlöst. Jag har varit inne i en rätt djup depression...
Svar
18
· Visningar
1 931
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För drygt 10 år sedan plöjde jag böcker om hälsa och framförallt hormonell hälsa, och läste boken “Kaos i kvinnohjärnan” för första...
Svar
8
· Visningar
997
Senast: cassiopeja
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag var min pojk vän här ett tag ❤️ Vi var bara ute och lyssnade på musik och pratade och så. Jag är i en mera dålig period nu så jag...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 506
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka