Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Äsch, jag ger upp.
Jag förstod vad du menade.
Dom skulle lika gärna kunna säga att dom har snygg design.
Men jag tror många gifta par kör på delat ekonomi också... och då för man en diskussion med sin partner innan man inhandlar något. Vad jag läser så motiverar många sina dyrare inköp med att dom dyrare högtalarna har snyggare design(WAF), finare former, bättre material, högglans osv. Vilket då ska kunna motivera det högre priset och gå hem hos frun.
Jo, jag fattar liksom det. Som jag har försökt att säga några gånger nu. Det jag säger är att jag anser att man bör säga "snygg design" och inte "WAF" eftersom den uppenbarligen betyder samma sak och då kan man skippa trista könsroller och stereotyper eftersom det finns andra fullt fungerande ord att använda. Om man inte har en fru då? Eller om man är en man som har en man? Eller om man är en teknikintresserad fru som har en icke-teknikintresserad man? WAF cementerar trista könsroller så varför fortsätta att använda ett sådant ord när det finns bättre alternativ. Jag pratar alltså inte om varför förkortningen används utan jag pratar om att den borde sluta användas.
Asskönt att ha så mycket ytor! Även om vi vill dela livet behöver vi space ibland med.
Vill inte flytta till mindre!
Det egna rum som Wolff skriver om, handlar väl om ett rum där det är möjligt för en kvinna att läsa, skriva och tänka ifred - på det sätt som de män som så önskar (och kommer ur aktuell samhällsklass) alltid har haft.
En man cave, presenteras väl mer som ett ställe där mannen slipper kraven som ett civiliserat samhälle, där det dessutom finns fru och barn, ställer på honom.
Alltså ganska olika saker.
Jag är uppvuxen med att båda föräldrarna har varsitt skrivbord, dock i ett gemensamt arbetsrum då det inte fanns så himla många rum. Sedan barnen flugit ut, har min partner och jag varsitt arbetsrum hemma.
Vad som förvånar mig är att inte gardiner och annat säljs med MAF som faktor (inte för att jag gillar gardiner iofs men det finns folk som gör). För att inte tala om gamla hästjakttryck från England, jag skulle behöva sådana med MAF.
Vi har fyra rum. Sovrum, vardagsrum och varsitt arbetsrum. Med barn hemma fördelades ytorna annorlunda. Gästsäng finns i båda arbetsrummen.Ja, det är olika klass, kön och syfte på/för de respektive rummen. Flera i tråden har ju påpekat att syftet är tämligen sunkigt, och det känns ju som en vettig skillnad att göra. Sedan är jag lite förvånad att så pass många verkar ha så många rum i sitt boende - jag är inte alls van vid konceptet att de vuxna i ett hushåll har ett eget rum utöver sovrummet (däremot egna platser/ytor).
Jag vet en familj där tonåringens rum kallas walk on closet.Jag har ett eget rum. Min walk in closet!
En kollega kallar motsvarande för "liggande garderob"...Jag vet en familj där tonåringens rum kallas walk on closet.
Ja, det är olika klass, kön och syfte på/för de respektive rummen. Flera i tråden har ju påpekat att syftet är tämligen sunkigt, och det känns ju som en vettig skillnad att göra. Sedan är jag lite förvånad att så pass många verkar ha så många rum i sitt boende - jag är inte alls van vid konceptet att de vuxna i ett hushåll har ett eget rum utöver sovrummet (däremot egna platser/ytor).
Sån har inte jag, jag har en fåtöljerob samt en hörnpågolvetrob för årstidsväxlingen av det som finns i fåtöljeroben.En kollega kallar motsvarande för "liggande garderob"...
Tänk om alla kunde tänka som ni gör då skulle många flera familjer göra mycket fler saker ihop och verkligen umgås istället för splittras.Intressant fråga faktiskt.. Har inte tänkt på det innan. Mest intressant att det är mannen som förutsätts vilja ha hemmabio, speldator mm.. Vi är två 40 + och här delar vi det intressetVi har gjort det stora vardagsrummet till spelrum/gym.. Där huserar alla familjens speldatorer i en ö, vi vill inte att barnen sitter själva i varsitt rum. Sen har vi löpband, massagestol och övriga träningsredskap där inne. En TV finns också om man vill titta på ngt under tiden man går/springer på bandet.. Detta har gjort att vi tillsammans med barnen spelar och även att barnen själva nyttjar bandet minst tre gånger per vecka.. Jätteskönt med lite extra motion nu när det är mörkt och blött ute. Övrigt häng, dvs prat och sällskapsspel mm spelas runt bordet i "matsalen".
Det som är skönt är att vi nästan alltid är samlade, dotter går ibland upp på rummet för att sitta och träna gitarr eller för att skriva på sin bok, hon tycker det är skönt att göra det ensam, i övrigt sover de bara på sina rum.
Vi har hemmabio i sovrummet, en stor TV mittemot sängen, I love it! Sen ett extrarum som inte inretts än men där finns soffa och TV.. Vi får tyvärr inte upp en bäddsoffa i trappen så där blir det väl sängar sen med mkt kuddar mm som kan fungera som både soffa och extrasängar.
Grabben har sina trummor där också.
Vi är lika stökiga och lika intresserade av inredning. Mannen har god smak när det kommer till inredning.
Det är väl jag som har ett bitchnest i stallet isf![]()
Oj tack! Vi känner oss mest som knasiga familjen som inte har ett "vuxet" vardagsrumTänk om alla kunde tänka som ni gör då skulle många flera familjer göra mycket fler saker ihop och verkligen umgås istället för splittras.
Apropå stökighet, det ska andra bedöma för huvudsaken är väl att man trivs själv, eller?![]()